"Biznes Klasa" to program money.pl dostępny w serwisie YouTube. Szef redakcji Łukasz Kijek prowadzi w nim rozmowy z obecnymi i byłymi szefami największych firm, a także z ludźmi z otoczenia biznesu - o ich życiu, biznesie, zarobkach i wielu innych sprawach. Gościem ostatniego odcinka był Karol Myśliński, współtwórca Cylindersów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ferrari i Lamborghini to prestiż, ale zarabia się na limuzynach! Karol Myśliński w Biznes Klasie
Na czym zarabia wypożyczalnia aut?
Karol Myśliński w 2018 roku zakładał Cylindersów. Dziś, w wieku 30 lat, współtworzy firmę, która dysponuje flotą około stu samochodów: SUV-ów i limuzyn, aut marek Porsche 911 i Lamborghini. - Dzisiaj wynajmujemy około 100 samochodów. Ta liczba zmienia się w zależności od sezonu, ale można przyjąć, że to jest stała skala - mówi.
Model biznesowy spółki opiera się zarówno na samochodach należących bezpośrednio do firmy, jak i tych powierzonych przez klientów. - Część aut jest nasza, a dla części jesteśmy hubem pomiędzy klientem a właścicielem. Wynajmujemy długoterminowo, zarządzamy i pobieramy prowizję - tłumaczy Myśliński. Z samego najmu Cylindersi generują około 12 mln zł rocznie, a marża netto firmy przekracza 10 proc.
SUV-y zamiast supersamochodów
Choć marka wizerunkowo kojarzy się z Ferrari czy Lamborghini, prawdziwy biznes robi na bardziej codziennych pojazdach. - Czy ja bym powiedział, że Lamborghini to genialny biznes? No nie. Biznes robi się na SUV-ach i limuzynach - zaznacza współzałożyciel firmy. W przypadku aut luksusowych codziennego użytku obłożenie wynosi 70-90 proc. w skali roku. Z kolei samochody sportowe, takie jak Porsche 911, wyjeżdżają na drogi średnio 100 dni w roku.
Według Myślińskiego około 65-70 proc. klientów to osoby wracające, a 30 proc. stanowią nowi. Do grona najemców należą zarówno młodsi kierowcy sięgający po hot hatche (sportowe wersje hatchbacków - przyp. red.), jak i menedżerowie czy dyrektorzy z zagranicy przebywający w Polsce na kilkumiesięcznych kontraktach.
"Kto lepiej weryfikuje, ten bezpieczniej prowadzi biznes"
Wypożyczanie drogich samochodów wiąże się ze sporym ryzykiem. Zdarzały się kradzieże, przywłaszczenia, a nawet sytuacje, gdy auta były zabezpieczane przez policję jako dowody w sprawach karnych.
- Na początku działalności nie wiedziałem, że będę miał do czynienia z takimi organami, jak policja czy prokuratura, i będę musiał dostarczać dokumenty, że samochód był wynajęty i tak dalej. Zdarzało się, że samochód przytrzymywała policja, bo musiała jakieś odciski palców zdjąć i wtedy na przykład na 5 miesięcy był wyłączony. Z perspektywy prawa po prostu samochód stoi i czekamy na oddanie, ale z takiej perspektywy biznesowej to są problemy, bo to jest przestój samochodu, nie generuje przychodu - wspomina Myśliński.
Firma wdrożyła szereg zabezpieczeń. Klient musi mieć minimum 21 lat, ważne prawo jazdy i własną kartę płatniczą. - Kto lepiej weryfikuje, ten bezpieczniej prowadzi biznes - podkreśla przedsiębiorca. W przypadku szkód stosowany jest udział własny klienta, a w większości przypadków obowiązuje także kaucja.
Krótki cykl życia auta w wypożyczalni
Samochody w Cylindersach zazwyczaj zostają we flocie nie dłużej niż dwa-trzy lata. - Dobrze jeżdżący samochód robi około 36-45 tys. km rocznie. Po trzech latach to już 100 tys. km i wtedy kończy się gwarancja, zaczynają się mankamenty. To nasz próg bólu - tłumaczy Myśliński. Auta są następnie sprzedawane, a zysk zamyka się w całym cyklu: od zakupu z rabatem, przez wynajem, po sprzedaż.
Zmieniająca się motoryzacja
Na pytania o przyszłość rynku współzałożyciel Cylindersów odpowiada ostrożnie. Firma testowała elektryczne Porsche Taycan, ale klienci szybko je zwracali. - Miałem przypadki, że ktoś wynajmował i po dwóch dniach mówił: dajcie mi benzynę - relacjonuje.
Z kolei chińskie marki - jego zdaniem - coraz mocniej wpływają na rynek. Według Myślińskiego "rynek chiński obnażył trochę marżę i ilość papierologii" na rynku europejskim.
- Pierwszego Mustanga kupowałem za około 200 tysięcy, obecnie nowy Mustang kosztuje 320-340 tys. To jest parę lat różnicy i cena prawie dwukrotnie wyższa. To pokazuje, jak bardzo na przestrzeni lat te ceny motoryzacji poszły w górę. Teraz trzeba będzie zejść na ziemię, coś z tym zrobić. Sam nie wiem, jaka będzie ta przyszłość. (...) Sam się zastanawiam, jak będą wyglądać Cylindersi za 10 lat. Nie mam na to przepisu. Wiem tylko, że najem nie zniknie, a my będziemy musieli się dostosować do tego, co przyniesie czas - stwierdza Myśliński.
W poprzednich odcinkach "Biznes Klasy" Łukasz Kijek rozmawiał z:
- Adamem Ringerem, byłym prezesem Green Caffe Nero;
- Maciejem Pankiem, prezesem firmy Panek;
- Władysławem Grochowskim z Grupy Arche;
- prof. Andrzejem Blikle, cukiernikiem i przedsiębiorcą;
- Darią Abramowicz, psychologiem biznesu, która współpracuje m.in. z Igą Świątek;
- Henryką Bochniarz, założycielką Lewiatana;
- Dawidem Zielińskim, prezesem Columbus Energy;
- Jackiem Santorskim, psychologiem biznesu i przedsiębiorcą;
- Tomaszem Karolakiem, aktorem i założycielem teatru IMKA;
- Piotrem Voelkelem, założycielem VOX Meble i Uniwersytetu SWPS;
- Jakubem Tepperem, restauratorem z Poznania;
- Wojciechem Janickim, dyrektorem Instytutu Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Marianem Owerko, współzałożycielem Bakallandu;
- Marcinem Piątkowskim, profesorem Akademii Leona Koźmińskiego, autorem bestsellera "Złoty Wiek";
- Maciejem Wilkiem, dyrektorem operacyjnym Flair Airlines;
- Robertem Michalskim, założycielem Stradale Classics;
- Maciejem Oleksowiczem, prezesem Inter Cars;
- Jakubem Dwernickim, założycielem cyber_Folks i Vercom;
- Robertem Dobrzyckim, założycielem i prezesem Panattoni Europe i India;
- prof. Grzegorzem Mazurkiem, rektorem Akademii Leona Koźmińskiego;
- Dawidem Jakubowiczem, prezesem Kulczyk Investments;
- Marcinem Ochnikiem, prezes firmy Ochnik;
- Marcinem Ziopają, prezesem Zio-Max;
- Aliną Sztoch, prezeską Kubota;
- Karolem Okrasą, szefem kuchni w Platter by Karol Okrasa;
- Krzysztofem Domareckim, założycielem Grupy Selena;
- Jarosławem Szanajcą, prezesem Dom Development;
- Piotrem Fusem, współzałożycielem Grupy Auto Fus;
- Cezarym Kozaneckim, prezesem i założycielem Synektik;
- Bartłomiejem Walaszczykiem, założycielem Cars Collection;
- Pawłem Jarskim, prezesem Grupy Elemental;
- Tomaszem Salskim, współzałożycielem Grupy Klepsydra;
- Prof. Andrzejem Koźmińskim, twórca Akademii Leona Koźmińskiego;
- Martą Półtorak, współzałożycielką i prezeską Marma Polskie Folie;
- Adamem Sikorskim, prezesem Grupy Unimot;
- Kamilem Makulą, prezesem Superauto.pl;
- Marcinem Kubrakiem, współzałożycielem Enter Air;
- Jarosławem Królewskim, założycielem Synerise;
- Jarosławem Bienieckim, założycielem Runmageddonu;
- Stefanem Batorym, założycielem i prezesem Booksy;
- Piotrem Mikrutem, prezesem Grupy Śnieżka;
- Pawłem Kisielem, prezesem Grupy Atlas;
- Tomaszem Jagiełłą, prezesem Heliosa;
- Przemkiem Żebrowskim, współzałożycielem K2 Internet;
- Ryszardem Florkiem, prezesem Fakro;
- Michałem Kozakiem, prezesem Hotelu Arłamów;
- Dominiką Żak, współzałożycielką Dee Zee;
- Mateuszem Matulą, prezesem i współzałożycielem Kodano;
- Agnieszką Czajką, general managerem OTOMOTO;
- Michałem Sadowskim, założycielem Brand24;
- Wojciechem Morawskim, współzałożycielem Atlantica;
- Wojciechem Buczkowskim, prezesem Komputronika;
- Jakubem Swadźbą, prezesem i współzałożycielem Diagnostyki;
- Dariuszem Mioduskim, prezesem i właścicielem Legii Warszawa;
- Rafałem Sonikiem, prezesem Gemini Holding;
- Pawłem Wróblem, prezesem spółki NTFY;
- Zenonem Daniłowskim, prezesem Makaronów Polskich;
- Piotrem Nowosielskim, założycielem i prezes RocketJobs.pl i Just Join IT;
- Krzysztofem Pawińskim, prezesem Grupy Maspex;
- Mateuszem Dróżdżem, prezesem Cracovii;
- Igorem Klają, założycielem OTCF, twórcą marki 4F;
- Ewaldem Rabenem, prezesem Grupy Raben;
- Rafałem Modrzewskim, prezesem ICEYE;
- Przemkiem Benem Pączkiem, prezesem Nevomo;
- Krzysztofem Oleksowiczem, założycielem Inter Cars;
- Zbigniewem Jakubasem, właścicielem GK Multico;
- Martinem Lewandowskim, współzałożycielem KSW;
- Wojciechem Ćmikiewiczem, dyrektorem zarządzającym Vorwerk Polska;
- Lechem Kaniukiem, współzałożycielem SunRoof;
- Dariuszem Grzeszczakiem, prezesem i współzałożycielem Erbudu;
- Patrycją Strzelecką, współzałożycielką CashDirector;
- Konradem Howardem, współzałożycielem Booksy;
- Grzegorzem Broną, prezesem Creotech Instruments;
- Piotrem Baupre, założycielem Neo Energy Group;
- Jackiem Rutkowskim, współzałożycielem Amiki i właścicielem Lecha Poznań,
- Wiktorem Schmidtem, współzałożycielem Netguru,
- Marią Kwiatkiewicz, współzałożycielką YES,
- Robertem Podlesiem, założycielem COBI,
- Dariuszem Gałęzewskim, współzałożycielem Oshee,
- Rafałem Brzoską, założycielem InPostu,
- Rafałem Bugyi, prezesem Trumpf Hüttinger,
- Sebastianem Kondracki, współtwórcą Bielik AI,
- Pawłem Misztą, właścicielem firmy Auto Handel Miszta,
- Robertem Dobrzyckim, prezesem Panattoni Europe i właścicielem Widzewa Łódź,
- Bogusławem Leśnodorskim, prawnikiem i inwestorem,
- Markiem Troniną, twórcą Fundacji Maratonu Warszawskiego,
- Kacprem Nowickim, prezesem Nomagic,
- Gregoirem Nitot, prezesem i założycielem Sii Polska,
- Maciej Nykiel, współtwórca Nekery.