Pod Alpami, na głębokości niemal 1,5 kilometra, powstaje tunel, który już wkrótce może całkowicie odmienić sposób podróżowania i transportowania towarów w Europie. Tunel Bazowy Brenner stanie się najdłuższym podziemnym tunelem kolejowym na świecie i jednym z najważniejszych elementów infrastrukturalnych w historii Unii Europejskiej.
Budowa tunelu rozpoczęła się w 2007 roku, a uroczystość przebicia ostatniego metra skały w pierwszym tunelu pod przełęczą Brenner odbyła się w połowie września 2025 roku z udziałem premier Włoch Giorgii Meloni oraz kanclerza Austrii Christiana Stockera.
Jak podaje fortune.com, tunel będzie miał długość 55 kilometrów, a w połączeniu z istniejącymi tunelami z Tulfes do Innsbrucka cała podziemna trasa wydłuży się do imponujących 64 kilometrów. Przebiega ona na głębokości aż 1400 metrów pod powierzchnią Alp, co czyni ją jednym z najbardziej zaawansowanych inżynieryjnie projektów na świecie.
Nowy tunel znacząco skróci czas podróży między Fortezzą we Włoszech a Innsbruckiem w Austrii - z dotychczasowych 80 minut do zaledwie 25 minut. Pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 250 km/h.
Docelowo trasa ma w przyszłości połączyć Helsinki na północy Europy z Palermo na południu Włoch.

1 miesiąc temu
19


![Zendaya w filmie oscarowego twórcy „Tamtych dni, tamtych nocy”. To pełna napięcia gra, która rozpala zmysły [RECENZJA]](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2025/10/okladka-01c585e.png?resize=1200%2C630)



English (US) ·
Polish (PL) ·