7 listopada mija termin. Ministerstwo Zdrowia czeka na uwagi o płacy minimalnej i kontraktach

1 tydzień temu 9
  • Posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zaplanowano na 18 listopada, a wszelkie uwagi należy przesłać do resortu do 7 listopada
  • Wśród propozycji jest m.in. określenie maksymalnego wynagrodzenia dla osób udzielających świadczeń na postawie umowy cywilno-prawnej, czyli tzw. kontraktu
  • Zaproponowano zmianę waloryzacji najniższych wynagrodzeń w ochronie zdrowia, np. poprzez powiązanie waloryzacji najniższych wynagrodzeń ze wskaźnikiem o niższej dynamice wzrostu
  • Dyskutowane jest także przesunięcie terminu waloryzacji najniższych wynagrodzeń z 1 lipca na styczeń danego roku, począwszy od stycznia 2027 roku

Dyskusja o zarobkach i kontraktach

W poniedziałek na spotkaniu prezydium Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony zdrowia MZ przedstawiło "propozycje do dyskusji" dotyczące wynagrodzeń w ochronie zdrowia. W kolejnych dniach resort zdrowia przekazał uczestnikom spotkania szczegóły tych propozycji w wersji papierowej. Zaznaczono, że zgodnie z wnioskiem przewodniczącej Krajowego Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ "Solidarność" Marii Ochman wskazano organizacje proponujące zmiany w poszczególnych obszarach.

- Zapraszamy w ramach szeroko pojętego dialogu społecznego do zgłaszania uwag i propozycji do ustawy o najniższym wynagrodzeniu oraz propozycji dotyczących wynagrodzeń w zakresie umów cywilnoprawnych zawieranych przez medyków - powiedziała wiceminister zdrowia Katarzyna Kęcka w nagraniu opublikowanym w czwartek na X. Propozycje i uwagi należy zgłaszać do 7 listopada.

Posiedzenie Trójstronnego Zespołu ds. Ochrony Zdrowia zaplanowano na 18 listopada.

Jedną z propozycji jest określenie maksymalnego wynagrodzenia dla osób udzielających świadczeń na postawie umowy cywilno-prawnej, czyli tzw. kontraktu. Obecnie przepisy nie określają takiego maksimum. Zgodnie z propozycją byłoby to ok. 40 tys. zł brutto miesięcznie w przeliczeniu na etat. Możliwe byłoby podniesienie stawki godzinowej w wyjątkowych sytuacjach - wynagrodzenie maksymalne nie mogłoby być jednak wyższe niż 48 tys. zł brutto miesięcznie w przeliczeniu na etat.

Wynagrodzenia maksymalne w tej propozycji uzależniono od płacy minimalnej. Zgodnie z propozycją stawka godzinowa brutto osoby wykonującej zawód medyczny nie może być wyższa niż 1/20 wartości minimalnego wynagrodzenia za pracę. Propozycja zakłada, że zwiększenie stawki godzinowej nie mogłoby skutkować uzyskaniem prawa do wynagrodzenia wyższego niż 10 krotność minimalnego wynagrodzenia za pracę za liczbę godzin pracy stanowiącą ekwiwalent etatu. W 2026 r. płaca minimalna wyniesie 4806 zł brutto, a maksymalny wymiar pracy w ochronie zdrowia wynosi przeciętnie 37 godzin 55 minut na tydzień.

Uregulowane miałoby zostać także wynagrodzenie za tzw. dyżur pod telefonem z tytułu umowy cywilnoprawnej.

W piśmie podkreślono, że poparcia dla ustanowienia górnych limitów wynagrodzeń udzielił Związek Powiatów Polskich w czerwcu 2025 r.

Zgodnie z propozycją, zatrudnienie na podstawie kontraktu byłoby możliwe pod warunkiem zachowania czasu będącego ekwiwalentem co najmniej połowy etatu. Niemożliwe byłoby określania w umowach cywilnoprawnych wynagrodzenia jako stawki procentowej wynagrodzenia.

Umowa kontraktowa musiałaby zawierać stawkę godziwą, liczbę i harmonogram godzin udzielania świadczeń, liczbę zadań do wykonania, a także zgodę na przetwarzanie przez MZ, NFZ oraz AOTMiT danych dotyczących osoby udzielającej świadczeń. Ponadto świadczeniodawca mógłby zawrzeć wyłącznie umowę cywilnoprawną bezpośrednio z osobą wykonującą zawód medyczny. Oznacza to odejście od kontraktów z podmiotami zbiorowymi, czyli spółkami i podmiotami leczniczymi. Wprowadzony zostałby obowiązek sprawozdawczości do AOTMiT i NFZ wydatków na umowy B2B w sprawozdaniu finansowym szpitala wraz z numerami prawa wykonywania zawodu (PWZ) i PESEL.

Inne propozycje dotyczące wynagrodzeń

"Na stole" jest także zmiana waloryzacji najniższych wynagrodzeń w ochronie zdrowia. Jedną z propozycji jest powiązanie waloryzacji najniższych wynagrodzeń ze wskaźnikiem o niższej dynamice wzrostu, takim jak wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Obecnie mechanizm ten jest oparty o coroczne podwyższanie płac minimalnych od 1 lipca w oparciu o procent wzrostu przeciętnego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej za rok poprzedni.

W piśmie zaznaczono, że ZPP w czerwcu podniósł kwestie nieadekwatności obowiązującego obecnie współczynnika. Podkreślono, że na zmniejszenie dynamiki wzrostu wynagrodzeń we wrześniu wskazał również Zarząd Związku Województw Rzeczypospolitej Polskiej, który postulował zawieszenie funkcjonowania przepisów podwyżkowych na dwa lata. Ta propozycja była popierana przez Polską Federację Szpitali.

Podkreślono, że Federacja Przedsiębiorców Polskich postulowała zastąpienie obecnego wskaźnika inną stawką bazową, indeksowaną w podobny sposób jak świadczenia emerytalne i rentowe.

Kolejna propozycja dotyczy zmiany współczynników pracy dla grupy 5 i 6. Podkreślono, że po podwyższeniu współczynników pracy dla grupy 5 i 6 różnica pomiędzy wysokością najniższego wynagrodzenia zasadniczego dla grupy 2 i 5 wyniesie ok. 8,4 proc., natomiast pomiędzy grupą 2 i 6 ok. 18,3 proc. Obecnie różnica pomiędzy najniższym wynagrodzeniem zasadniczym dla grupy 2 i 5 wynosi ok. 26,47 proc. (odpowiednio: 10,6 tys. zł brutto i 8,3 tys. zł brutto) natomiast pomiędzy grupą 2 i 6 ok. 37,23 proc. (odpowiednio: 10,6 tys. zł brutto i 7,7 tys. zł brutto).

Zaproponowane współczynniki zostały zaczerpnięte z obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych, czyli dla grupy 5 podniesienie z 1,02 na 1,19, a dla grupy 6 z 0,94 na 1,09.

Dyskutowane jest także przesunięcie terminu waloryzacji najniższych wynagrodzeń z 1 lipca na styczeń danego roku, począwszy od stycznia 2027 r., co jest propozycją Federacji Przedsiębiorców Polskich.

Zespół trójstronny ma rozmawiać także o obowiązku zakwalifikowania pracownika do wyższej grupy zawodowej w przypadku podwyższenia przez niego kwalifikacji zawodowych w związku z uzyskaniem ich na polecanie lub za zgodą pracodawcy. Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych proponuje wprowadzenie do ustawy kwalifikacji posiadanych przez pracownika jako kryterium kwalifikacji do grup - to zmiana w projekcie obywatelskim autorstwa OZZPiP.

Dowiedz się więcej na temat:

Przeczytaj źródło