Akcja "cukrzyca" startuje w aptekach. Wyniki pierwszej edycji zaskoczyły ekspertów

3 dni temu 9

SPIS TREŚCI

  1. Światowy Dzień Cukrzycy 2025
  2. Profilaktyka cukrzycy w aptekach. To naturalne miejsce

Światowy Dzień Cukrzycy 2025

Naczelna Izba Aptekarska przekazała, że w ramach akcji farmaceuci przeprowadzą badania z wykorzystaniem kwestionariusza FINDRISC oraz pomiarów glikemii. Zebrane dane zostaną zapisane za pomocą prostego formularza online, dostępnego na dedykowanej stronie internetowej. Materiały wspierające kampanię, takie jak ankiety, algorytmy postępowania i materiały edukacyjne, również są dostępne online, co ułatwia farmaceutom udział w projekcie.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie badania będą przeprowadzane w aptekach?

Do kiedy trwa kampania profilaktyki cukrzycy?

Ile aptek brało udział w pierwszej edycji kampanii?

Jakie materiały wsparcia są dostępne dla farmaceutów?

Pierwsza edycja kampanii, która trwała od listopada 2024 r. do lutego 2025 r., objęła 195 aptek w całym kraju i przyciągnęła 1813 uczestników. Spośród nich 1153 osoby przeszły pełny proces diagnostyczny. Wyniki pokazały, że 36,2 proc. badanych miało podwyższone ryzyko cukrzycy typu 2, a w przypadku 16,7 proc. odnotowano wysokie lub bardzo wysokie ryzyko. Ponad 35 proc. pacjentów z nieprawidłową glikemią zostało skierowanych do lekarza.

Profilaktyka cukrzycy w aptekach. To naturalne miejsce

Rezultaty pilotażu potwierdziły, że apteki są naturalnym miejscem dla działań profilaktycznych. Dostępność oraz zaufanie pacjentów do farmaceutów umożliwiają skuteczne wsparcie w zakresie wczesnego wykrywania chorób cywilizacyjnych.

Mgr farm. Artur Jędra zwraca uwagę na znaczenie pracy farmaceutów w realizacji kampanii, dziękując im za zaangażowanie i profesjonalizm.

Farmaceuci oraz apteki z całej Polski są zaproszeni do udziału w tegorocznej edycji. Organizatorzy zachęcają do wspólnego budowania nowej jakości w profilaktyce zdrowotnej i wskazywania na rolę farmaceutów w kwestiach poprawy zdrowia publicznego. Szczegóły dotyczące udziału w kampanii dostępne są na stronie internetowej, a pytania można kierować na adres mailowy artur.jedra@oia.waw.pl.

Przeczytaj źródło