Alkohol w social mediach może słono kosztować marki i influencerów

1 miesiąc temu 22
Zakaz reklamy alkoholu obowiązuje w Polsce od lat, ale influencerzy i marki wykorzystują social media do jego omijania. Sądy nie mają jednak wątpliwości i wymierzają im wysokie kary za pozornie niewinny post celebryty z drinkiem w tle. Zakaz reklamy alkoholu obowiązuje w Polsce od lat, ale influencerzy i marki wykorzystują social media do jego omijania. Sądy nie mają jednak wątpliwości i wymierzają im wysokie kary za pozornie niewinny post celebryty z drinkiem w tle. / Shutterstock

Zakaz reklamy takich produktów obowiązuje w Polsce od lat, ale social media stały się dla marek i influencerów furtką do jego omijania. Sądy nie mają jednak wątpliwości – nawet „codzienny” post z drinkiem w tle to nielegalna promocja wysokoprocentowego trunku, za którą grozi grzywna do 500 tys. zł.

Mimo obowiązującego w Polsce zakazu reklamy alkoholu (z pewnymi wyjątkami dla piwa) od pewnego czasu reklama mocniejszych trunków jest realizowana w social mediach za pośrednictwem znanych osób. Z pozoru „codzienne” ujęcia przedstawiające wycinki z życia influencera przedstawionego na zdjęciu czy w filmiku z drinkiem lub butelką alkoholu w tle albo/i oznaczenie marki alkoholowej w publikacji są uznawane przez sądy za nielegalną reklamę. W tle pozostaje także czynnik szczególnie ryzykowny – brak realnej kontroli wieku odbiorców. Post czy relacja dociera także do niepełnoletnich, co podnosi ocenę szkodliwości społecznej.

Argumenty influencerów i sądów

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

dr Marta Kowalczuk-Kędzierska

adwokat, kancelaria MKK Legal

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło