"Breslau" zadziałał lepiej niż "1670"? Netflix pod naporem polskich telewizji

1 miesiąc temu 31

Z początkiem września co roku ruszają jesienne ramówki największych stacji telewizyjnych. W tym roku zbiegło się do z dwiema dużymi premierami polskich seriali na globalnych platforma streamingowych: 12 września na Disney+ pojawił się "Breslau", a pięć dni później Netflix wypuścił drugi sezon "1670".

Według danych z badania Mediapanel w zeszłym miesiącu Netflix na komputerach, smartfonach i tabletach (badanie nie obejmuje telewizorów smart tv) przyciągnął 9,57 mln polskich internautów (co dało 32,11 proc. zasięgu), z których każdy spędził tam średnio 5 godzin, 42 minuty i 49 sekund. Udział w łącznym czasie korzystania z platform streamingowych z treściami wideo wyniósł 45,15 proc.

Statystyki każdej platformy w zestawieniu obejmują jej wszystkich użytkowników, nie tylko tych z wykupioną subskrypcją (właściciele platform nie ujawniają, ilu mają subskrybentów w naszym kraju). Są więc wypadkową między ruchem generowanym przez internautów bez wykupionego dostępu, którzy zaglądają na krótko (np. żeby przejrzeć ofertę lub zobaczyć zwiastun), a przez spędzających dużo więcej czasu subskrybentów.

Netflix z przewagą, ale rekordowo niskim udziałem

Netflix ma też zdecydowanie najwięcej użytkowników – w zeszłym miesiącu ponad dwa razy więcej od Disney+ i HBO Max. Odwiedzający spędzają też tam najwięcej czasu.

Od kiedy wiosną 2023 roku w Mediapanelu wprowadzono wskaźnik udziału w łącznym czasie korzystania z platform streamingowych, Netflix dominuje także pod tym względem. Zwykle osiąga prawie 50 proc., podczas gdy żadna z innych platform nie przekracza 10 proc. We wrześniu tylko Disney+ i TVP VOD zanotowały powyżej 8 proc. – odpowiednio 8,31 i 8,19 proc.

Przy czym we wrześniu udział Netfliksa w całkowitym czasie korzystania ze streamingu wideo był rekordowo niski. Swój pierwszy dołek w tej statystyce platforma zanotowała w listopadzie ub.r. – 46,15 proc. W marcu br., gdy na dobre trwały wiosenne ramówki telewizyjne, jej wynik wyniósł 45,9 proc.

Natomiast we wrześniu w jego wynikach nie widać efektu premiery "1670". Udział platformy zmalał miesiąc do miesiąca o 3,99 pkt proc., czyli 8,1 proc. Złożył się na to spadek liczby użytkowników o 565,5 tys. (5,6 proc.) oraz średniego czasu spędzonego przez każdego o 23 minuty i 51 sekund (6,5 proc.).

HBO Max i Prime Video też w dół

Jeszcze więcej pod względem udziału w łącznym czasie korzystania ze streamingu straciły dwie inne globalne platformy. Na HBO Max w porównaniu do sierpnia co prawda przybyło 398,7 tys. polskich internautów (to 9,9 proc. w górę), ale przeciętny czas spędzony przez każdego spadł o 38 minut i 27 sekund (24,1 proc.). W konsekwencji udział zmalał o 1,11 pkt proc., a więc 13,1 proc.

Z kolei na Prime Video, oferowanym przez Amazona w ramach usługi Prime, liczba użytkowników zmniejszyła się o 570,7 tys. (15,1 proc.), a średni czas korzystania – o 32 minuty i 2 sekundy (17,9 proc.). Złożyło się to na spadek udziału z 8,95 do 6,49, czyli o 27,5 proc.

Wyniki platform streamingowych Wyniki platform streamingowych © Licencjodawca

Disney+ i platformy telewizji w górę

Spadek wyników HBO Max wykorzystały dwie inne platformy. Disney+ miesiąc do miesiąca zyskał 654,6 tys. użytkowników (to 17,5 proc. w górę), a średni czas spędzony przez każdego wydłużył się o 3 minuty i 15 sekund (2,4 proc.). Dzięki temu udział platformy w łącznym czasie korzystania ze streamingu poszedł w górę o 1,67 pkt proc. (25,2 proc.).

Na TVP VOD przybyło aż 981,2 tys. użytkowników (48,1 proc.), co przy spadku przeciętnego czasu korzystania o 36 minut i 18 sekund (15,5 proc.) dało wzrost udziału o 1,9 pkt proc. (30,2 proc.). I Disney+, i TVP VOD przesunęły się w zestawieniu o dwie pozycje w górę.

We wszystkich statystykach zwiększyły się wyniki Playera i Polsat Box Go. Ta pierwsza platforma zyskała 671,8 tys. użytkowników (36,3 proc.) oraz 16 minut i 19 sekund średniego czasu korzystania (12 proc.), dzięki czemu udział w łącznym czasie poszedł w górę o 1,96 pkt proc. (59,2 proc.).

Natomiast na Polsat Box Go liczba odwiedzających wzrosła o 383,6 tys. (28,4 proc.), przeciętny czas spędzony przez każdego – o 10 minut i 10 sekund (5,7 proc.), a udział w całkowitym czasie – o 1,31 pkt proc. (41,3 proc.).

W przypadku Canal+ online przy minimalnym spadku liczby użytkowników średni czas korzystania wydłużył się o 8 minut i 25 sekund (8,4 proc.), co dało wzrost udziału o 0,45 pkt proc. (12,3 proc.).

Zyskały też CDA Premium i Pilot WP

W górę poszły też wyniki dwóch platform streamingowych należących do polskich wydawców internetowych. Udział CDA Premium wzrósł o 0,39 pkt proc. (20,4 proc.), a Pilota WP – o 0,47 pkt proc. (28,1 proc.).

Na CDA Premium miesiąc do miesiąca ubyło 157,3 tys. użytkowników (13,7 proc.), przy czym średni czasu korzystania wydłużył się o 42 minuty i 39 sekund (33,9 proc.). Właściciel tej platformy z racji obecności na giełdzie w ostatnich latach co kwartał podawał dokładne dane o sprzedaży jej oferty. Jak już opisywaliśmy, na koniec czerwca br. było na niej 356 tys. aktywnych subskrypcji, a w przypadku oferty CDA TV (ze streamingiem stacji telewizyjnych) – dodatkowe 346 tys.

Wyniki platform streamingowych Wyniki platform streamingowych © Licencjodawca
Przeczytaj źródło