Chiny grożą blokadą sprzedaży portów na Kanale Panamskim

3 dni temu 7
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
WAKACJE NA GIEŁDZIE

2025-07-18 06:06

publikacja
2025-07-18 06:06

Rząd Chin grozi zablokowaniem sprzedaży ponad 40 portów, w tym dwóch na Kanale Panamskim, przez hongkoński konglomerat - podał w nocy z czwartku na piątek dziennik „Wall Street Journal”. Według gazety Pekin domaga się udziałów dla państwowej chińskiej firmy COSCO.

Chiny grożą blokadą sprzedaży portów na Kanale Panamskim
Chiny grożą blokadą sprzedaży portów na Kanale Panamskim
fot. Daren Fentiman / /  Zuma Press / Forum

Proponowaną sprzedaż portów przez hongkoński konglomerat CK Hutchinson wiązano z presją prezydenta USA Donalda Trumpa, który krytykował rzekome chińskie wpływy na Kanale Panamskim i przejęcie nad nim kontroli.

W ramach proponowanej umowy opiewającej na prawie 23 mld dolarów porty miałby kupić amerykański koncern BlackRock oraz międzynarodowy Mediterranean Shipping Company (MSC) z siedzibą w Genewie. W marcu strony zawarły wstępne porozumienie w tej sprawie.

Jednak według źródeł „WSJ” plan sprzedaży portów rozgniewał władze w Pekinie, które nakazały państwowym chińskim spółkom zamrożenie wszelkich umów z CK Hutchinson i innymi firmami związanymi z rodziną hongkońskiego miliardera Li Ka-shinga, do której należy większość udziałów w konglomeracie.

Podczas rozmów handlowych USA-Chiny w Szwajcarii w maju chińscy negocjatorzy mieli podnieść kwestię udziału chińskiej firmy w transakcji. Według źródeł chińscy urzędnicy powiedzieli przedstawicielom BlackRock, MSC i Hutchinson, że jeśli COSCO nie będzie częścią umowy, Pekin zablokuje sprzedaż.

Obecnie BlackRock, MSC i Hutchinson są otwarte na możliwość zakupu udziałów przez COSCO - powiedzieli rozmówcy „WSJ”.

Według dziennika przejęcie udziałów w panamskich portach przez państwową chińską firmę prawdopodobnie rozzłościłoby Trumpa. Przewodniczący komisji kongresowej ds. Chin, Republikanin John Moolenaar w liście do jednego z panamskich urzędników ocenił taką możliwość jako „nieakceptowalne ryzyko dla bezpieczeństwa narodowego obu naszych krajów”.

Z drugiej strony, jak podkreślił „WSJ”, Pekin posiada możliwości nacisku na wszystkie strony transakcji. BlackRock i Hutchinson mają rozległe interesy w Chinach, a MSC jest jednym z największych przewoźników towarów eksportowanych przez ten kraj na cały świat.(PAP)

wia/ sp/

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Powiązane: Kanał Panamski

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło