Katowice, Międzynarodowe Centrum Kongresowe. Szósta edycja Kongresu Nowej Mobilności (KNM 2025), największej platformy dyskusji o zrównoważonym transporcie w Europie Środkowo-Wschodniej, stała się sceną dla fundamentalnej debaty: jak pogodzić ambitne cele dekarbonizacji Unii Europejskiej z realiami rynkowymi. Choć globalne prognozy zakładają, że do roku 2035 flota samochodów elektrycznych na świecie osiągnie 490 milionów sztuk, sektor transportowy w Polsce stanowczo domaga się rewizji narzucanych ram regulacyjnych.
Ambitne tło polityczne. Elektryfikacja 2035 i obowiązki wobec firm 2027–2030
Debata toczy się na tle unijnych planów mających na celu osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto do 2050 roku (European Green Deal). W sektorze transportu ta transformacja nabiera tempa, szczególnie w odniesieniu do pojazdów flot korporacyjnych.
Postaw na zielone. Poznaj gamę nowych samochodów z napędem elektrycznym w atrakcyjnym finansowaniu dla firm. Przejdź do oferty
Kluczowym elementem, który wywołał sprzeciw branży, jest inicjatywa Komisji Europejskiej znana jako Clean Corporate Vehicle Initiative (CCVI). Zakłada ona wprowadzenie przepisów nakładających na floty korporacyjne obowiązek osiągnięcia określonego odsetka samochodów zeroemisyjnych. Najbardziej restrykcyjne cele przewidują, że 75% zakupów flot firmowych w 2027 roku i 100% w 2030 roku mają stanowić pojazdy zeroemisyjne.
Tego typu twarde terminy dotyczą również jednostek samorządu terytorialnego (JST). W miastach powyżej 50 tys. mieszkańców, udział pojazdów elektrycznych we flotach urzędowych musi wynieść co najmniej 30% do roku 2025 (przy progu 10% od 2022 roku). Podobne wymogi dotyczą realizacji zadań publicznych zlecanych podmiotom zewnętrznym (poza transportem zbiorowym), gdzie 30% pojazdów musi być elektrycznych lub zasilanych gazem ziemnym (CNG/LNG) do 2025 roku.
Wyzwania i obawy. Przemysł odrzuca rewolucje
W trakcie panelu „Rola i wyzwania wynajmu i leasingu pojazdów w drodze do osiągnięcia celów środowiskowych UE” na Kongresie Nowej mobilności (KNM) 2025, przedstawiciele kluczowych organizacji branżowych – Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) oraz Związku Polskiego Leasingu (ZPL) – wyrazili zdecydowany sprzeciw wobec narzucania obligatoryjnych celów, opowiadając się za ewolucją i zachętami, a nie rewolucją.
Uczestnicy debaty wskazali trzy główne blokery stojące na drodze do masowej elektryfikacji flot:
Brak infrastruktury ładowania
To wciąż największa przeszkoda. Mimo że w Polsce obserwuje się wzrost liczby punktów ładowania (50% rok do roku), ich obecna liczba (około 11,5 tys.) jest dramatycznie niska. Dla porównania, Holandia, kraj siedmiokrotnie mniejszy i o dwukrotnie mniejszej populacji, dysponuje 200 tysiącami punktów ładowania. Aby Polska osiągnęła podobną gęstość infrastruktury przy obecnym 6% udziale nowych BEV, musiałaby mieć dziś 45 tys. ładowarek. Dla użytkowników kluczowe jest, by ładowanie w trasie nie przekraczało 20 minut, a średni zasięg pojazdów wynosił około 600 km.
Bariery finansowe i popyt
Polacy są gotowi na samochody elektryczne, ale oczekują, że różnica w cenie zakupu względem aut spalinowych nie przekroczy 10 tys. zł – ten warunek wskazuje 74% ankietowanych. Przekroczenie tej granicy do 40 tys. zł gwałtownie zmniejsza zainteresowanie (do 5,8%). Liderzy branży leasingowej podkreślają, że nie wyobrażają sobie, aby małe i mikroprzedsiębiorstwa, stanowiące 74% ich klientów, były w stanie udźwignąć ciężar przejścia na floty elektryczne w perspektywie zaledwie kilku lat bez odpowiednich zachęt.
Gotowość sektora energetycznego
Gwałtowne narzucenie celów może doprowadzić do wzrostu zapotrzebowania na prąd w Polsce nawet o 25%. Jak zauważyła Monika Konstyt z ZPL, jest to wyzwanie dla stabilności sieci i rodzi pytanie, czy krajowy system energetyczny jest w stanie podołać takiemu zapotrzebowaniu. Ponadto, zaledwie 16% ogólnodostępnych punktów ładowania w Polsce oferuje moc 175 kW lub wyższą, która jest niezbędna do szybkiego ładowania.
Przedstawiciel firmy Hertz, Paweł Piurkowski, dodał, że brak infrastruktury przy węzłach komunikacyjnych (np. lotniskach, dworcach), gdzie koncentruje się branża rent-a-car, czyni cel 70% elektryfikacji flot nierealistycznym i prowadzi do ryzyka, że w obiegu pozostaną stare samochody spalinowe.
Kierunek działania. Współpraca i Porozumienie Sektorowe
Jako drogę do przezwyciężenia problemów, eksperci KNM 2025 wskazują na konieczność dialogu i stabilności regulacyjnej, która powinna opierać się na długoterminowych ramach, podobnych do tych, które doprowadziły do sukcesu w Norwegii.
Kluczowym, praktycznym krokiem, który ma przyspieszyć rozwój infrastruktury w Polsce, jest Porozumienie Sektorowe. Uroczyste podpisanie tego dokumentu, koordynowane przez Urząd Regulacji Energetyki (URE), odbyło się 24 września 2025 roku podczas KNM w Katowicach. Porozumienie z udziałem Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM), Polskiego Towarzystwa Przemysłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPiREE) oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ma na celu znaczące uproszczenie i przyspieszenie skomplikowanych procedur przyłączeniowych dla nowych stacji ładowania, co obecnie może trwać ponad trzy lata. Sygnatariusze liczą, że dzięki katalogowi dobrych praktyk czas realizacji inwestycji skróci się nawet o kilka miesięcy. Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSNM, określił to jako "potencjalny przełom dla sektora infrastruktury ładowania".
Podsumowując, branża nowej mobilności w Polsce jest gotowa na Clean Transport, ale oczekuje, że unijni i krajowi decydenci skupią się na usuwaniu realnych barier, takich jak deficyt infrastrukturalny i wysokie koszty pojazdów, zamiast narzucać sztywne, niewykonalne terminy transformacji flot. Postulują, by dekarbonizacja stała się szansą, a nie wyłącznie obciążeniem dla polskich przedsiębiorców.

1 miesiąc temu
72


![Zendaya w filmie oscarowego twórcy „Tamtych dni, tamtych nocy”. To pełna napięcia gra, która rozpala zmysły [RECENZJA]](https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/64/2025/10/okladka-01c585e.png?resize=1200%2C630)



English (US) ·
Polish (PL) ·