Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
fot. Unsplash
Funkcjonalność AI Overviews – czyli krótkie odpowiedzi na hasła wpisywane przez użytkowników, z informacjami zebranymi przez sztuczną inteligencję z różnych źródeł w internecie – pojawiła się w wyszukiwarce Google w maju 2024 roku. W Polsce wprowadzono ją pod koniec marca br.
Jak już informowaliśmy, od ponad miesiąca AI Overviews jest też testowane w ramach Google Discover.
W aplikacji Google podsumowania zamiast nagłówków
Teraz koncern z Mountain View poszedł o krok dalej. W aplikacji mobilnej Google przy linkach do serwisów wydawców zaczęły być wyświetlane nie tytuły i nagłówki, tylko kilkuzdaniowe streszczenia poszczególnych artykułów. Dodano przy tym komunikat: „Wytworzone z użyciem AI, które może popełniać błędy”.
Dopiero pod takim streszczeniem i zdjęciem pokazywany jest tytuł linkujący do tekstu w serwisie wydawcy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Biuro prasowe Google’a przekazało TechCrunchowi, że nie są to testy, tylko wdrożenie rozwiązania na stałe. Na razie jest ono dostępne w USA, w aplikacjach Google na Androida i iOS.
Streszczenia są wyświetlane przede wszystkim przy najważniejszych tekstach dotyczących sportu i rozrywki. Koncern podkreśla, że ułatwia to internautom wybranie, które artykuły chcą przeczytać w całości.
Przez AI Overviews wydawcy tracą ruch
Po wprowadzeniu AI Overviews wydawcy internetowi w wielu krajach zanotowali znaczące spadki ruchu z Google'a w swoich serwisach. Według analizy singapurskiej platformy Ahrefs obecność stron w wynikach wyszukiwania AI Overviews wiązała się ze średnim współczynnikiem klikalności (CTR) niższym o 34,5 proc. w porównaniu do stron z podobnymi słowami kluczowymi, które znalazły się w wyszukiwarce Google bez AI Overviews.
Spore spadki zanotowali też wydawcy z USA. Według danych firmy Similarweb ruch z organicznych wyszukiwań na stronach HuffPost spadł o ponad połowę w ciągu ostatnich trzech lat. W serwisach "The New York Times" udział odwiedzin z wyszukiwania organicznego spadł z 44 proc. w kwietniu 2022 roku do 36,5 proc. w kwietniu 2025 roku, a „The Wall Street Journal” zaliczył w tym okresie spadek z 29 proc. do 24 proc.
CZYTAJ TEŻ: Nie tylko wydawcy. Marki również stracą przez AI od Google
W Polsce tylko część czołowych wydawców internetowych chce dyskutować o tym zjawisku. – To kolejny przykład wykorzystywania przez big techy rozwoju technologicznego do osłabiania pozycji ekonomicznej wydawców. Pogłębiającą się pauperyzację mediów można zatrzymać tylko w jeden sposób – jednocząc się we współpracy – stwierdził Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski Holding.