Handlowcy boją się startu systemu kaucyjnego. Co czeka klientów w sklepach?

1 miesiąc temu 27
Handlowcy są pełni niepokoju w sprawie systemu kaucyjnego. Co może nie zadziałać? Handlowcy są pełni niepokoju w sprawie systemu kaucyjnego. Co może nie zadziałać? / shutterstock

Właściciele sklepów prognozują, że począwszy od 1 października klienci będą przynosić do placówek handlowych butelki PET oraz puszki i oczekiwać zapłaty kaucji. Problemem jest to, że zwrot pieniędzy przysługuje tylko tym, którzy nabyli opakowanie objęte system kaucyjnym. Ten zaś ruszy z dużym opóźnieniem.

Jak wynika z ustaleń DGP, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, system kaucyjny nie zostanie uruchomiony wraz z początkiem października. Operatorzy systemu wciąż nie podpisali między sobą umowy o współpracy (bez niej nie będą możliwe wzajemne przepływy finansowe oraz rozliczenia dotyczące dalszych losów zebranych butelek PET i puszek), zaś spora grupa producentów zamierza wejść do systemu dopiero od Nowego Roku (pierwsi z nich chcą sprzedawać napoje w opakowaniach ze znaczkiem kaucji od listopada).

O ile producenci mogą przystępować do systemu stopniowo, bez obaw o karę, o tyle sklepy powinny być gotowe już 1 października. Przynajmniej w teorii. Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (tj. Dz.U. z 2025 r. poz. 870) nakłada na właścicieli sklepów obowiązek podpisania umowy z operatorem. Sklepy o powierzchni mniejszej niż 200 mkw. muszą nawiązać współpracę z co najmniej jednym operatorem i pobierać kaucję (nie ciąży na nich jednak konieczność zbierania pustych opakowań). Natomiast sklepy większe niż 200 mkw. muszą zarówno pobierać kaucję, jak i zbierać opakowania. Przepisy obligują je również do podpisania umowy z każdym spośród siedmiu (w przyszłości ta liczba może się zmieniać) operatorów systemu, który się do nich zgłosi.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

logo Adam Pantak

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj codziennie rzetelne informacje o zmianach w prawie i podatkach oraz aktualności istotne dla przedsiębiorców.

Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich

Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.

success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Zobacz

Popularne Zobacz również Najnowsze

image for background

logo www.GazetaPrawna.pl

Przejdź do strony głównej

Przeczytaj źródło