Newsweek: Narodowe cechy mają wpływ na to, jak zarabiamy, oszczędzamy i wydajemy nasze pieniądze?
Prof. Piotr Białowolski: Zgodnie z uznawaną na całym świecie klasyfikacją Geerta Hofstede’a, holenderskiego socjologa, można wyodrębnić sześć cech kultury narodowej. Na dobrobyt finansowy społeczeństwa przełożenie mają cztery z nich. Od tego, czy myślimy o przyszłości i ją planujemy, czy stawiamy na zabezpieczenie siebie i bliskich oraz czy w miejscu pracy jesteśmy nastawieni na partnerskie relacje z przełożonymi, zależy najwięcej. Społeczeństwa, które w tych wymiarach są na tak, lepiej radzą sobie z pieniędzmi na każdej płaszczyźnie. To, co natomiast ogranicza nasze finanse, to sytuacja, w której obywatele unikają ryzyka i niepewności.
Analiza danych Hofstede w połączeniu z danymi pochodzącymi z badania zdolności finansowych prowadzonego przez OECD dowodzi, że bez związku ze zdolnościami finansowymi społeczeństw jest to, czy w miejscu pracy rywalizujemy, walczymy o awans i uznanie oraz jak okazujemy emocje w relacjach zawodowych.