Jeździłem SUV-em, który mi imponował i mnie przytłaczał. To Hyundai Ioniq 9

3 godziny temu 2
  • Hyundai Ioniq 9 mierzy 5090 mm długości, 1980 mm szerokości bez lusterek, 1790 mm wysokości, a rozstaw osi to aż 3130 mm. To SUV gigant, a te rozmiary przekładają się na przestronność. Na brak miejsca nie będzie narzekał nikt, niezależnie od rzędu siedzeń, w którym się znajdzie ani na udogodnienia
  • Tych są trzy, a Ioniq 9 może być autem sześcio- lub siedmioosobowym
  • Ponad pięciometrowy Hyundai to samochód elektryczny. Do wyboru są trzy wersje napędowe. W bazowej RWD zasięg to 620 km wg WLTP, a w topowej AWD Performance auto przyspiesza do 100 km na godz. w 5,2 s
  • Po tygodniowym teście oceniam Ioniqa 9 jako wzorowy samochód rodzinny, ale muszę mu wytknąć wykorzystane materiały i... trochę zbyt przytłaczający charakter. Za kierownicą trudno wyczuć jego rozmiary, co bywa irytujące
  • Samochód został wypożyczony do testu przez importera, a po teście zwrócony
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

SPIS TREŚCI

  1. Jak duży jest Hyundai Ioniq 9? To prawdziwy okręt flagowy
  2. Czy w Hyundaiu Ioniqu 9 jest dużo miejsca?
  3. Jak wygląda wnętrze Hyundaia Ioniqa 9?
  4. Jak szybki jest Hyundai Ioniq 9? Osiągi i zużycie trzech wersji
  5. Jak jeździ Hyundai Ioniq 9?
  6. Ile kosztuje Hyundai Ioniq 9? Wyjściowo poniżej 300 tys. zł. Przynajmniej na razie
  7. Czy Hyundai Ioniq 9 to dobry wybór? Opinia i podsumowanie
  8. Hyundai Ioniq 9 - wersje wyposażenia. Co ma w standardzie?

Jak duży jest Hyundai Ioniq 9? To prawdziwy okręt flagowy

Hyundai Ioniq 9 dołączył niedawno do elektrycznej dywizji Hyundaia i, zgodnie z numerem w nazwie, jest jej największym przedstawicielem. Mówimy tu o samochodzie-gigancie, bo nowy SUV jest zauważalnie większy od Santa Fe. Na drodze wzbudza respekt, a rozmiarami przebija nawet takie SUV-y jak BMW X5 i Mercedes GLE. W markach popularnych tak duże auto to rzadkość.

Hyundai Ioniq 9 mierzy 5090 mm długości, 1980 mm szerokości bez lusterek, 1790 mm wysokości, a rozstaw osi to aż 3130 mm.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Czy w Hyundaiu Ioniqu 9 jest dużo miejsca?

Te wymiary przekładają się na przestronność. Choć Ioniqa 9 klasyfikuje się jako SUV-a, to ma w sobie bardzo dużo z pełnoprawnego vana. Nie pamiętam, kiedy jeździłem samochodem osobowym, który miał w środku tyle miejsca! Charakterystyczna sylwetka sprawia, że nikt nie będzie narzekał na miejsce na głowę w żadnym z rzędów siedzeń. W trzecim najlepiej odnajdą się dzieci, ale awaryjnie na spokojnie mogą tam usiąść i wyższe osoby. Sam mam 180 cm i zmieściłem się bez problemu. I co ważne, pasażerowie na samym końcu również mają wygodne uchwyty na kubki i USB-C z szybkim ładowaniem. Ci w drugim rzędzie mają więcej przestrzeni niż w limuzynie, a projektanci Hyundaia najwyraźniej mieli za punkt honoru stworzyć z dziewiątki idealny samochód rodzinny. To się z pewnością udało. Liczba wygodnych cupholderów, schowków, podłokietników i wejść USB jest pod dostatkiem.

Ioniqa 9 można zamówić w wersji sześcio- lub siedmiosobowej.

Bagażnik ma 338 l pojemności. Biorąc pod uwagę, że mówimy o samochodzie o długości pięciu m nie brzmi zbyt imponująco, ale to oczywiście wartość zmierzona, kiedy wszystkie fotele są podniesione. Z trzecim rzędem to świetny wynik. Jeśli go złożymy, to otrzymamy aż 908 l przestrzeni bagażowej. A po złożeniu jeszcze drugiego, wzrośnie do 2494 l.

Powtórzę się. Pod względem przestronności Hyundai Ioniq 9 to wzór.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Jak wygląda wnętrze Hyundaia Ioniqa 9?

Nowoczesny i minimalistyczny projekt wnętrza również robi bardzo dobre wrażenie. To pierwsze, bo z bliska okazuje się, że wykorzystane materiały mogą budzić wątpliwości. Po ponad pięciometrowym SUV-ie za ponad 300 tys. zł można by się spodziewać bardziej premium podejścia. Hyundai jednak zdecydował się na twarde plastiki, sztuczną skórę, udawane aluminium i drewienko z recyklingu. Jest ekologiczne, ale nie zbyt prestiżowo. Dla niektórych może to być wadą.

Mnie jakoś specjalnie nie przeszkadzało, choć to zauważyłem. Z drugiej strony bardzo mi się podoba, że Hyundai dalej opiera się ekranozie i choć na pokładzie oczywiście dwa ekrany się znajdują, to wciąż pozostawiono bardzo dużo fizycznych przełączników i przycisków. Za to zawsze ogromny plus.

Na zastosowane materiały można trochę narzekać, ale już na wyposażenie - w żadnym wypadku. Na liście znajdziemy m.in. gniazda USB-C o mocy 100 W, ładowarkę indukcyjną, schowek z lampą UV-C do dezynfekcji, lusterko wsteczne z funkcją przełączania na cyfrowe, elektryczną regulację kolumny kierowniczej, wentylowane fotele z funkcją masażu czy nagłośnienie premium firmy Bose z 14 głośnikami.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Jak szybki jest Hyundai Ioniq 9? Osiągi i zużycie trzech wersji

Hyundai Ioniq 9 jest dostępny w jednej z trzech wersji napędowych. Każda ma pod podłogą ogromny akumulator, który ma aż 110 kWh pojemności. Bazowa odmiana ma napęd na tył, a dwie wyższej - AWD. Poniżej najważniejsze dane techniczne:

218 KM313 KM435 KM
350 Nm605 Nm700 Nm
190 km na godz.200 km na godz.200 km na godz.
9,4 s6,7 s5,2 s
6,8 s4,8 s3,4 s
19,9 kWh na 100 km20,4 kWh na 100 km20,6 kWh na 100 km
620 km606 km600 km
24 min.24 min.24 min.
2470 kg2578 kg2610 kg
3180 kg3300 kg3320 kg

Jak jeździ Hyundai Ioniq 9?

Powyższe liczby jasno wskazują, że Ioniqowi 9 nie brakuje tchu. My do testu dostaliśmy mocniejszą wersję, więc osiągi w trybie Sport wręcz szokowały. Zwłaszcza że inżynierom nie udało się zamaskować kilogramów. Podczas jazdy czuć, że prowadzimy ogromnego SUV-a, który waży 2,6 tony. To zachęca więc do spokojnej jazdy do jakiej tego rodzinnego kolosa stworzono. Kiedy jedziemy płynnie, to da się zbliżyć do deklarowanego zużycia energii.

Do Ioniqa 9 trzeba się przyzwyczaić, ponieważ i za kierownicą bywa przytłaczający. Czasem trudno wyczuć jego rozmiary, co jest nieprzyjemne podczas manewrów czy skręcania. Za kierownicą czułem się trochę jak w bańce i bardzo trudno mi było ocenić, gdzie samochód się kończy. Bywało to irytujące, a w auto trzeba się wjeździć. Dopiero po kilku dniach zacząłem je czuć, choć i tak nerwowo musiałem zerkać w lusterka, czy na pewno nie zjeżdżam ze swojego pasa. Co ciekawe, jeździłem większymi SUV-ami (m.in. X7 czy GLS) i takich problemów nie miałem.

To niewątpliwa wada, ale Ioniq 9 podczas jazdy ma też asa w rękawie. To znakomite wyciszenie, którego nie powstydziłyby się niemieckie marki premium. - Hyundai zadbał o wyciszenie kabiny, stosując m.in. laminowane szyby, piankę akustyczną w drzwiach czy nawet opony z wkładką tłumiącą hałas. Ba, oferowany od drugiej wersji wyposażenia (Uniq) 14-głośnikowy system audio marki Bose, nie tylko dobrze gra, ale ma też funkcję aktywnej redukcji hałasu za pomocą fal przeciwstawnych (ANC-R) - pisał redaktor Krzysztof, który podczas pierwszych jazd miał okazję rozmawiać z inżynierami Hyundaia. Mogę potwierdzić, że wyszło świetnie. Nawet na drogach szybkiego ruchu w kabinie jest wzorowo cicho. W rodzinnym aucie to tym bardziej plus.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jakie są wymiary Hyundaia Ioniqa 9?

Ile osób może pomieścić Hyundai Ioniq 9?

Jakie materiały użyto we wnętrzu Hyundaia Ioniqa 9?

Jakie osiągi ma Hyundai Ioniq 9?

Ile kosztuje Hyundai Ioniq 9? Wyjściowo poniżej 300 tys. zł. Przynajmniej na razie

W Polsce Hyundai Ioniq 9 oferowany jest w trzech wersjach wyposażenia: Techniq, Uniq i Calligraphy. Na samym dole artykuły wypisaliśmy najważniejsze elementy wyposażenia. Teraz przyjrzymy się samym cenom. Aktualnie w cenniku widzimy po dwie ceny w przypadku każdego modelu. Dzięki temu wyjściowa cena nie przekracza 300 tys. zł. Po zakończeniu promocji podskoczy do 309 tys. 900 zł.

299 tys. 900 zł--
-349 tys. 900 zł369 tys. 900 zł
--379 tys. 900 zł

W regularnym cenniku każda wersja jest droższa o 10 tys. zł.

Czy Hyundai Ioniq 9 jest drogi? W sumie trudno to ocenić, ponieważ nie ma żadnego konkurenta poza swoją siostrą z Kii. EV9 startuje od 287 tys. 175 zł w promocji i od 328 tys. 200 zł, kiedy ta się skończy. Żadna inna marka popularna nie ma jeszcze w ofercie tak dużego SUV-a, a zestawianie Ioniqa 9 z Mercedesem EQE/EQS SUV-em czy Volvo EX90 trochę mija się z celem.

Czy Hyundai Ioniq 9 to dobry wybór? Opinia i podsumowanie

Dla mnie Hyundai Ioniq 9 był zdecydowanie zbyt duży, a jego rozmiary czasem mnie po prostu przytłaczały. Po tygodniowym teście się za specjalnie nie polubiliśmy, a w gamie Hyundaia zdecydowanie patrzyłbym na mniejsze modele.

Jednak jeśli ktoś szuka dużego rodzinnego samochodu, to... Ioniq 9 po prostu musi się znaleźć na liście samochodów do sprawdzenia. Jego przestronność imponuje i trudno znaleźć na rynku podobne auto. Rzadko można napisać takie coś bez przesady, ale pod tym względem Ioniq 9 mnie zszokował. Nie spodziewałem się takiego ogromu miejsca. I masy rozwiązań, które sprawiają, że nawet długa podróż na każdym z sześciu lub siedmiu miejsc w kabinie będzie niezwykle komfortowa.

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Hyundai Ioniq 9 - wersje wyposażenia. Co ma w standardzie?

Najważniejsze elementy wyposażenia wersji Techniq

  • Felgi aluminiowe 19”
  • Reflektory LED - ze światłami do jazdy dziennej LED
  • System multimedialny z 12,3” ekranem dotykowym, DAB i nawigacją
  • Bezprzewodowy Android Auto i Apple Car Play
  • Ładowarka bezprzewodowa do smartfonów
  • Cyfrowe zegary z 12,3” wyświetlaczem
  • Klimatyzacja automatyczna trzystrefowa
  • Fotele w 1. rzędzie podgrzewane
  • Oparcia siedzeń w 2.rzędzie składane elektrycznie (60:40)
  • Podgrzewana kierownica
  • Kamera cofania z dynamicznymi liniami pomocniczymi
  • Przednie i tylne czujniki parkowania
  • Inteligentna klapa bagażnika (z regulacją prędkości i wysokości otwierania)
  • Inteligentny tempomat z funkcją Stop&Go
  • Aktywny system monitorowania martwego pola (BCA) i asystent ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCCA)
  • Asystent unikania kolizji czołowych (FCA 2)
  • Asystent jazdy autostradowej (HDA 2)
  • Samopoziomujące zawieszenie tylne
  • Lusterka boczne elektrycznie składane
  • Wysuwane automatycznie klamki zewnętrzne
  • Pompa ciepła • System podgrzewania baterii
  • Gniazdo 230V (3,6kW) w bagażniku
  • 6 portów USB-C 100W

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Najważniejsze elementy wyposażenia wersji Uniq

  • Felgi aluminiowe 20”
  • Reflektory LED matrycowe - ze światłami do jazdy dziennej LED
  • System Premium Audio BOSE (14 głośników)
  • Wyświetlacz Head-Up (widok na szybie)
  • Tapicerka skórzana
  • Fotele w 1. rzędzie Premium Relax, sterowane elektrycznie
  • Fotele w 2 rzędzie podgrzewane
  • Fotele w 1. i 2. rzędzie wentylowane
  • Fotel kierowcy z pamięcią ustawienia
  • Elektrycznie sterowana kolumna kierownicza
  • Oparcia foteli w 3. rzędzie składane elektrycznie (50:50)
  • System wyświetlający widok z martwego pola (BVM)
  • System kamer 360°
  • Asystent zdalnego parkowania (RSPA 2)
  • Asystent unikania kolizji podczas cofania (PCA)
  • Interaktywne diody LED na kierownicy
  • Cyfrowe elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • Cyfrowy kluczyk 2.0
  • Oświetlenie nastrojowe wnętrza
  • Żaluzje przeciwsłoneczne w tylnych drzwiach
  • Listwy boczne w kolorze czarnym
  • Listwy progowe Deluxe
  • Metalowe nakładki na pedały
  • Gniazdo do ładowania (V2L) na zewnątrz

Hyundai Ioniq 9

Hyundai Ioniq 9Żródło: Auto Świat / Krzysztof Grabek

Najważniejsze elementy wyposażenia wersji Calligraphy

  • Felgi aluminiowe 21”
  • Tapicerka skórzana Nappa
  • Panoramiczne okno dachowe elektrycznie sterowane
  • Kierownica obszyta skórą, dwukolorowa
  • Podsufitka wykończona zamszem
  • Osłony przeciwsłoneczne wykończone zamszem
  • Lampa UV-C do dezynfekcji
Przeczytaj źródło