Oferta publiczna Smyka obejmie nowe akcje oraz sprzedaż części tych istniejących. Obecnie jedynym akcjonariuszem spółki jest AMC V Gandalf, w którym wspólnikami są fundusz growth capital AMC V, prezes Smyka Michał Grom oraz inni inwestorzy mniejszościowi.
Zapowiedziano, że po przeprowadzeniu oferty Michał Grom planuje utrzymać pośrednio kontrolny pakiet w Smyku.
Przychody brutto z emisji nowych akcji ma wynieść ok. 150 mln zł. Smyk chce je przeznaczyć na częściową spłatę swojego zadłużenia: wskaźnik długu netto do skorygowanego zysku EBITDA (z wyłączeniem pozycji jednorazowych) ma zmaleć do poziomu 1,6x, co przyczyni się do obniżenia kosztów finansowych firmy.
Innym celem nowej emisji akcji jest finansowanie strategii dalszego rozwoju firmy.

Smyk chce wejść do kolejnych krajów
Na koniec czerwca 2025 roku do grupy Smyk należały 253 sklepy w Polsce, 35 w Rumunii oraz 12 w Ukrainie. Ich oferta obejmuje odzież, obuwie, zabawki i gry, artykuły szkolne i akcesoria dziecięce.
– Marka Smyk od lat cieszy się zaufaniem i bardzo wysoką rozpoznawalnością wśród polskich klientów, którzy doceniają dostęp do niezrównanej na rynku oferty produktów dla dzieci – w różnych kategoriach, przedziałach cenowych i dla różnych grup wiekowych – dostępną pod jednym dachem. Grupa Smyk utrzymuje pozycję lidera na krajowym rynku, z wyróżniającą go ofertą sprzedaży w modelu omnichannel, wysoką lojalnością klientów oraz stabilnie rosnącymi przychodami i rentownością – wylicza w komunikacie Michał Grom.
– Nasz sprawdzony w Polsce model działalności z sukcesem wdrożyliśmy w Rumunii i rozszerzamy go na inne rynki regionu. Tylko w latach 2025-2026 zamierzamy otworzyć łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii – zapowiada.

Na koniec ub.r. grupa Smyk miała 283 sklepy, dwa lata wcześniej – 259, a na koniec 2019 roku – 220. W ciągu 5,5 roku liczba placówek w Polsce poszła w górę z 203 do 253, a w Rumunii – z 17 do 35.
W sierpniu br. firma uruchomiła swój pierwszy sklep na Słowacji, a w przyszłym roku planuje pojawić się w Czechach i Bułgarii.

Wchodzenie na kolejne rynki to jej odpowiedź na mocno malejącą liczbę dzieci rodzących się w Polsce. – Strategicznym celem Grupy Smyk jest ekspansja na nowe rynki, dzięki czemu liczba naszych potencjalnych klientów będzie skokowo rosła wraz z rozszerzaniem działalności o każdy kolejny kraj – zapewnia Michał Grom.
– Powiększamy również ofertę i kierujemy ją do coraz szerszej grupy wiekowej klientów, czego przykładem jest niedawny debiut w Smyk marki Nowear, skierowanej do nastolatków i młodych dorosłych. Co więcej, na rynkach, gdzie już działamy, obserwujemy, że wydatki na dzieci zwiększają się za sprawą bogacących się społeczeństw – zauważa.
Dla kogo akcje Smyka
Oferta akcji spółki Smyk będzie skierowana do inwestorów indywidualnych i inwestorów instytucjonalnych w Polsce oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych poza USA i Polską.

Inwestorom indywidualnym ma zostać przydzielone od 10 do 15 proc. ostatecznej puli oferowanych akcji. Ich liczba i cena zostaną ustalone po przeprowadzeniu procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych.
Szczegółowe warunki oferty pojawią się w prospekcie, który zostanie opublikowany po zatwierdzeniu przez Komisję Nadzoru Finansowego. Globalnymi współkoordynatorami i współprowadzącymi księgę popytu będą Barclays Bank Ireland, Pekao Investment Banking oraz UniCredit Bank, zaś współprowadzącym księgę popytu i firmą inwestycyjną pośredniczącą w ofercie publicznej – biuro maklerskie Banku Pekao.
Smyk ze wzrostem sprzedaży i rentowności
W 2024 roku grupa Smyk wypracowała 2,25 mld zł przychodów od klientów, o równe 6 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż porównywalna zwiększyła się zaś o 5,8 proc.

Firma osiągnęła też wzrost marży brutto z 39,8 do 42,5 proc., skorygowanego zysku EBITDA – z 255,6 do 301,7 mln zł oraz rentowności netto z działalności kontynuowanej – z 8 mln straty do 30,6 mln zysku.
Natomiast w pierwszej połowie 2025 roku przychody grupy Smyk wzrosły minimalnie: o 0,5 proc. do 985,1 mln zł, a sprzedaż porównywalna zmalała o 0,7 proc. Skorygowany zysk EBITDA poszedł w górę z 83 do 105,3 mln zł, zaś strata netto spadła z 51,5 do 24 mln.







English (US) ·
Polish (PL) ·