Koniec z abonamentem RTV. Ministra właśnie to ogłosiła, jest konkretna data

1 tydzień temu 9

Jedna z najbardziej krytykowanych opłat w Polsce wkrótce przejdzie do historii. Minister kultury Marta Cienkowska ogłosiła, że rząd planuje zlikwidować abonament radiowo-telewizyjny, nazywając go „archaicznym i nieskutecznym rozwiązaniem”. W jego miejsce ma powstać system stałego finansowania z budżetu państwa.

To koniec abonamentu RTV? Minister zabrała głos

To koniec jednej z najbardziej niepopularnych opłat w Polsce. Minister kultury Marta Cienkowska zapowiedziała, że rząd przygotowuje projekt ustawy znoszącej obowiązek płacenia abonamentu radiowo-telewizyjnego. 

W jego miejsce pojawi się nowy system finansowania mediów publicznych, oparty na bezpośrednim wsparciu z budżetu państwa.

Jak tłumaczy szefowa resortu, obecny model „nie przystaje do rzeczywistości medialnej XXI wieku”, w której tradycyjna telewizja i radio straciły monopol informacyjny, a coraz więcej osób korzysta z treści online.

Koniec z abonamentem. Abonament RTV jest absolutnie nieskuteczny. Po pierwsze, nie zapewnia stabilnego finansowania mediów publicznych, po drugie, jest archaicznym tworem, który bardzo słabo ściągalną opłatą, która zdecydowanie powinna pójść w niepamięć - powiedziała Cienkowska.

Zmiany w abonamencie RTV. Będzie nowa opłata

Zgodnie z założeniami nowelizacji ustawy medialnej, w miejsce abonamentu wprowadzony zostanie stały mechanizm finansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia z budżetu państwa. Środki mają być przyznawane corocznie w wysokości około 2,5 miliarda złotych, z możliwością waloryzacji w zależności od inflacji i potrzeb sektora medialnego.

Resort kultury zapewnia, że nowe rozwiązanie zagwarantuje mediom publicznym stabilność finansową i umożliwi planowanie długofalowych inwestycji. Zlikwidowany zostanie także system kar i egzekucji abonamentowych, który przez lata budził kontrowersje.

Dlaczego obecny system nie działa?

Abonament RTV w obecnej formie obowiązuje od 1993 roku. Miał zapewniać niezależne źródło finansowania dla mediów publicznych. Z czasem jednak stał się przedmiotem powszechnej krytyki.

Według danych Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, regularnie opłatę wnosi zaledwie 30–35 proc. zobowiązanych. Większość Polaków albo nie płaci, albo formalnie unika rejestracji odbiornika

Przeczytaj źródło