Koniec z wyższymi opłatami na infolinii. UOKiK interweniuje w firmach turystycznych

5 dni temu 9
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
WAKACJE NA GIEŁDZIE

2025-07-16 13:27

publikacja
2025-07-16 13:27

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził ponad 30 firm związanych z turystyką pod kątem opłat za połączenia telefoniczne na infolinii; po interwencji urzędu, przedsiębiorcy nie będą już pobierać wyższych opłat - przekazał w środę UOKiK.

Koniec z wyższymi opłatami na infolinii. UOKiK interweniuje w firmach turystycznych
Koniec z wyższymi opłatami na infolinii. UOKiK interweniuje w firmach turystycznych
fot. Maciej Łuczniewski / / FORUM

Urząd wyjaśnił, że sprawdzonych zostało ponad 30 przewoźników lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe. Prezes UOKiK sprawdził, czy i w jaki sposób przedsiębiorcy informują konsumentów o kosztach połączenia na infolinii i czy nie pobierają opłat wyższych niż dozwolone.

W komunikacie podkreślono, że znalezienie kontaktu na infolinię na stronie internetowej nie powinno sprawiać konsumentom trudności, a informacja o kosztach połączeń musi być precyzyjna. W ocenie Urzędu kluczowe jest, by połączenie z numerem udostępnionym przez przedsiębiorcę nie kosztowało więcej niż zwykłe połączenie; przedsiębiorca może też udostępnić numer całkowicie bezpłatny. Konieczne jest także, aby przedsiębiorcy zagraniczni zapewnili konsumentom kontakt telefoniczny i możliwość złożenia reklamacji w języku polskim.

ReklamaObudź w sobie giełdowego byka! U nas szarża nic nie kosztuje.

UOKiK przypomniał, że przedsiębiorcy nie mogą pobierać za połączenia z infolinią w sprawie zawartej już umowy wyższej opłaty niż za zwykłe połączenie głosowe, zgodnie z pakietem taryfowym dostawcy usług telekomunikacyjnych, z którego korzysta konsument. Od 1 stycznia 2023 r. ten zakaz został rozszerzony także na przewoźników osób.

„Jeżeli przedsiębiorca udostępnia konsumentom numer telefonu do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może dowolnie ustalać kosztu tego połączenia. Prowadzimy stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii. W postępowaniu wyjaśniającym sprawdziliśmy ponad 30 przewoźników – lotniczych, kolejowych, autobusowych oraz platformy internetowe umożliwiające zawieranie umów przewozu. Po naszych działaniach wszyscy badani przedsiębiorcy nie pobierają już wygórowanych opłat za połączenia z infolinią" – wyjaśnił, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W komunikacie podano, że po interwencji prezesa UOKiK infolinie zgodnie z taryfą operatora udostępniły m.in. spółki: PKP Intercity, Traveltech (portale europodroze.pl i euroautokar.pl), Astarium (aplikacja i strona internetowa KOLEO), Teroplan (portale e-podróznik superpks.pl i busportal.pl, rozkłady.com.pl). Z kolei Booking.com wprowadził zmiany pozwalające w łatwy sposób odnaleźć numer infolinii na stronie internetowej.

Precyzyjną informację o zgodności opłaty za połączenie z taryfą operatora udostępniły m.in. spółki: Kiwi.com, Sindbad, Unibus, eSky. Bezpłatną polską infolinię udostępnił także przewoźnik lotniczy TAP Portugal i platforma Opodo.

UOKiK sprawdził także praktyki linii lotniczej Wizz Air. „Spółka udostępniała infolinię ogólną, za połączenie z którą pobierała ustaloną przez siebie opłatę za minutę połączenia i czas oczekiwania. Po interwencji przedsiębiorca pobiera opłatę zgodną z taryfą operatora, z którego korzysta konsument i na taki numer kieruje klientów dzwoniących w sprawie rezerwacji. Wizz Air zwrócił konsumentom niesłusznie pobrane opłaty w formie środków WIZZ o wartości 150 proc. poniesionej opłaty" - wyjaśnił Urząd.

Urząd zaznaczył, że w przypadku połączeń wykonywanych z zagranicy lub w ramach roamingu, koszt połączenia z infolinią może być wyższy – nie z winy przedsiębiorcy, ale z uwagi na stawki operatorów. „Przepis art. 11 ustawy o prawach konsumenta chroni konsumentów przed zawyżonymi opłatami po stronie przedsiębiorcy, jednak nie obejmuje kosztów wynikających z polityki taryfowej operatora telekomunikacyjnego" - podkreślił.

W informacji zaznaczono, że prezes UOKiK prowadzi stały monitoring w zakresie udostępnianych infolinii nie tylko z branży transportowej. Wskazano, że celem jest zapewnienie konsumentom rzeczywistego i łatwo dostępnego kontaktu z przedsiębiorcą, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. (PAP)

fos/ drag/

Załóż firmę z kontem mBiznes i kartą firmową Mastercard - zgarnij nawet 2056 zł premii

Załóż firmę z kontem mBiznes i kartą firmową Mastercard - zgarnij nawet 2056 zł premii

Powiązane: UOKiK karze nieuczciwe firmy

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło