- - Program stażu powiela efekty kształcenia osiągane na VI roku studiów, w ramach którego studenci odbywają pełen cykl rotacji klinicznych i są przygotowywani do samodzielnego wykonywania zawodu - przekonuje przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych i rektor Uniwersytetu Medycznego w Lublinie, prof. Wojciech Załuska
- Wylicza, że utrzymanie stażu kosztuje budżet państwa ponad 1,5 mld zł rocznie. Dlatego jego likwidacja „to rozwiązanie racjonalne, spójne z kierunkiem reform i zgodne z realnymi potrzebami systemu”
- Zdaniem rektora obawy formułowane kilka lat temu przez samorząd lekarski dotyczyły sytuacji sprzed reformy. - Dziś kształcenie medyczne jest znacznie bardziej praktyczne - uważa
Staż kosztuje ponad 1,5 mld zł rocznie. Prof. Załuska: likwidacja to racjonalne rozwiązanie
Monika Chruścińśka-Dragan, Rynek Zdrowia: KRAUM zaproponowała MZ zniesienie rocznego obowiązkowego stażu podyplomowego dla lekarzy. Jakie argumenty za tym przemawiają?
Prof. Wojciech Załuska, przewodniczący KRAUM: Zgodnie ze stanowiskiem Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych, utrzymywanie stażu podyplomowego w obecnej formie nie znajduje już merytorycznego uzasadnienia.
Program stażu powiela efekty kształcenia osiągane na VI roku studiów, w ramach którego studenci odbywają pełen cykl rotacji klinicznych i są przygotowywani do samodzielnego wykonywania zawodu zgodnie ze standardami Ministerstwa Edukacji i Nauki z 2023 roku. Weryfikację umiejętności praktycznych zapewnia obiektywny egzamin OSCE ( (Objective Structured Clinical Examination) oraz nauka w centrach symulacji medycznej, które gwarantują jednolite i bezpieczne szkolenie kliniczne.
Zniesienie stażu pozwoli dostosować polski system do standardów europejskich, zwiększyć liczbę lekarzy wchodzących na rynek pracy oraz efektywniej wykorzystać środki publiczne - obecnie utrzymanie stażu kosztuje budżet państwa ponad 1,5 mld zł rocznie. To rozwiązanie racjonalne, spójne z kierunkiem reform kształcenia i w pełni zgodne z realnymi potrzebami systemu ochrony zdrowia.
Co w zamian? Jakie rozwiązanie miałoby zastąpić staż?
Nowoczesny model kształcenia lekarzy, już wprowadzony przez uczelnie medyczne w Polsce, zakłada, że VI rok studiów pełni funkcję roku praktycznego, będącego odpowiednikiem stażu podyplomowego.
Ten model obejmuje: obowiązkowe rotacje kliniczne w głównych dziedzinach medycyny, praktyczne nauczanie przyłóżkowe w warunkach rzeczywistych, intensywne wykorzystanie symulacji medycznej wysokiej wierności oraz egzamin praktyczny OSCE, który weryfikuje kompetencje nie tylko wiedzy, ale i postaw zawodowych.
W efekcie uzyskanie dyplomu lekarza potwierdza pełną gotowość do samodzielnego wykonywania zawodu - tak, jak w modelu obowiązującym w większości krajów europejskich.
"System akademicki gwarantuje jednolite warunki nauki, w przeciwieństwie do staży"
W jakiej perspektywie czasowej staż mógłby zostać zlikwidowany?
KRAUM wskazuje, że likwidacja stażu podyplomowego powinna nastąpić równolegle z pełnym wdrożeniem nowego programu kształcenia klinicznego i egzaminu OSCE na wszystkich uczelniach. W praktyce oznacza to, że absolwenci, którzy rozpoczęli studia po 2023 r. według nowych standardów resortu edukacji i nauki, mogliby uzyskać prawo wykonywania zawodu bez obowiązku odbycia stażu, czyli w perspektywie kilku lat.
I nie ma obaw, że likwidacja stażu obniży poziom przygotowania lekarzy?
Nie. Wręcz przeciwnie - dzięki nowoczesnym metodom dydaktycznym i standaryzacji kształcenia poziom przygotowania praktycznego młodych lekarzy będzie wyższy i bardziej jednolity niż dotychczas.
Uczelnie medyczne dysponują dziś pełną infrastrukturą dydaktyczną -nowoczesnymi centrami symulacji oraz egzaminem praktycznym OSCE, który w sposób obiektywny weryfikuje kompetencje kliniczne. System akademicki gwarantuje jednolite i kontrolowane warunki nauki, w przeciwieństwie do rozproszonego i zróżnicowanego systemu staży.
"Uczelnie są przygotowane"
Koncepcja likwidacji stażu była już kilkukrotnie rozważana i za każdym razem samorząd zawodowy lekarzy był jej przeciwny.
Obawy formułowane kilka lat temu przez samorząd lekarski dotyczyły sytuacji sprzed reformy. Dziś kształcenie medyczne jest znacznie bardziej praktyczne, a uczelnie są przygotowane do pełnego i odpowiedzialnego potwierdzania gotowości absolwentów do pracy z pacjentem.
Jako rektorzy uczelni medycznych podkreślamy również otwartość na dialog z Naczelną Radą Lekarską. Naszym wspólnym celem jest zapewnienie najwyższej jakości kształcenia i bezpieczeństwa pacjentów.
Podsumowując: zniesienie stażu podyplomowego nie oznacza obniżenia jakości przygotowania lekarzy - przeciwnie, jest konsekwencją reformy programowej, która przenosi pełną odpowiedzialność za kształcenie i ocenę kompetencji na uczelnie medyczne. To krok w stronę nowoczesnego, europejskiego modelu edukacji lekarskiej, który zwiększy efektywność systemu, przyspieszy wejście młodych lekarzy do zawodu i poprawi racjonalność wydatkowania środków publicznych.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat:

1 tydzień temu
8






English (US) ·
Polish (PL) ·