Ministerstwo Zdrowia wprowadza zmiany w przepisach o chorobach zawodowych. Dojdzie kolejne narażenie

2 tygodni temu 18

Niedostateczna ochrona pracowników, również narażonych historycznie

Głównym problemem rozwiązywanym przez projektowane rozporządzenie jest konieczność formalnego uznania chorób nowotworowych, takich jak rak jajnika oraz rak żołądkowo-jelitowy, jako jednostek chorobowych wynikających z narażenia na azbest. To rozszerzenie ma zasadnicze znaczenie dla byłych i obecnych pracowników, którzy byli narażeni na pył azbestowy w różnego rodzaju zakładach, w tym w przemyśle energetycznym, chemicznym, górnictwie, stoczniach oraz w pracach z materiałami budowlanymi i izolacyjnymi.

Uznanie tych schorzeń za choroby zawodowe pociąga za sobą przyznanie ubezpieczonym lub członkom ich rodzin świadczeń z ubezpieczenia społecznego z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Świadczenia te obejmują między innymi zasiłek chorobowy, świadczenie rehabilitacyjne, jednorazowe odszkodowanie oraz renty z tytułu niezdolności do pracy i renty rodzinne.

Liczby są bezlitosne. Obnażają skalę narażenia

Choć największe narażenie na pył azbestu dotyczyło często firm, które uległy likwidacji, a długi okres latencji chorób azbestozależnych sprawia, że są one rozpoznawane po zakończeniu aktywności zawodowej, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dr. med. Jerzego Nofera w Łodzi dostarcza konkretnych danych obrazujących skalę problemu. W ciągu 20 lat wykonano 34 454 badania lekarskie u 8 379 byłych pracowników z 28 zakładów pracy. W tej grupie rozpoznano 2 421 chorób zawodowych.

Nowotwory azbestozależne były obecne u 143 osób, przy czym najczęściej wykrywano raka płuca — u 90 badanych, co stanowi 1,1 proc. Międzybłoniaka opłucnej wykryto u 53 osób, czyli 0,6 proc. badanych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Szersze badania prowadzone w latach 2000-2020, obejmujące około 8 tys. osób narażonych na pył azbestu (gdzie mężczyźni stanowili 62,3 proc. badanych), wykazały, że pylica azbestowa (azbestoza) występowała u 1 893 osób, tj. u 22,6 proc. Ponadto zmiany radiologiczne opłucnowe stwierdzono u 3 352 osób (40 proc.), a zacienienia miąższu płucnego u 5 499 osób (65,6 proc.).

Uznanie raka jajnika za chorobę zawodową ma szczególne znaczenie z uwagi na konieczność uwzględnienia różnic między płciami w narażeniu i powikłaniach zdrowotnych. W obserwowanej grupie byłych pracowników narażonych na pył azbestu kobiety stanowiły 37,8 proc. zatrudnionych. Należy nadmienić, że rak jajnika jest co prawda piątym rozpoznawanym nowotworem w Polsce, jednak grupa byłych pracowników narażonych na pył azbestu sukcesywnie maleje z uwagi na starzenie się populacji.

Obciążenia administracyjne i finansowe

Projektowana zmiana będzie miała wpływ na pracodawców, którzy będą musieli uwzględnić obowiązek zgłaszania podejrzenia choroby zawodowej również w odniesieniu do nowo uwzględnianych schorzeń, a także systematycznie analizować ich przyczyny. Zwiększy się również zakres kontroli Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakładach zajmujących się usuwaniem materiałów azbestowych — wpłynie to na 334 jednostki Inspekcji.

Choć pełne oszacowanie wpływu finansowego na budżet państwa nie jest obecnie możliwe z powodu braku dotychczasowego rejestru związku nowo wprowadzanych chorób z pracą w warunkach narażenia, należy uwzględnić istniejące koszty. Świadczenia są finansowane ze środków budżetu państwa, a wypłaca je Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Analiza wypłaconych jednorazowych odszkodowań wypadkowych dla osób zatrudnionych przy produkcji wyrobów azbestowych wskazuje na znaczące wydatki w ostatnich latach. W roku 2024 wypłacono 19 odszkodowań, łącznie na kwotę 1,239 mln zł, co stanowi wzrost w porównaniu do roku 2020, kiedy to wypłacono 5 odszkodowań na kwotę 248,5 tys. zł.

Dane dotyczące osób pobierających świadczenia przedemerytalne z tytułu pracy przy produkcji wyrobów azbestowych pokazują, że liczba beneficjentów maleje, jednak koszty pozostają istotne. W grudniu 2020 roku świadczenia pobierało 49 osób, na co wydano 59,3 tys. zł. Cztery lata później, w grudniu 2024 roku, świadczenia pobierały 32 osoby, a kwota wydatków wyniosła 57,4 tys. zł.

Projektowane regulacje mają na celu przede wszystkim ochronę pracowników i byłych pracowników i dać im możliwość ubiegania się o orzeczenie lekarskie o rozpoznaniu choroby zawodowej oraz związane z tym świadczenia. Przyjęcie tych zmian jest krokiem legislacyjnym, który ma dostosować polskie prawo do najnowszych ustaleń naukowych dotyczących skutków narażenia na azbest.

Przeczytaj źródło