„Naprawdę wciąga, trudno się od niego oderwać”. Co Polacy myślą o TikToku?

1 dzień temu 2
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Z najnowszych badań agencji IQS “TikTok bez filtra” wynika, że 57 procent Polaków miało styczność z TikTokiem, a obecnie aktywnie korzysta z tej platformy 45 procent ankietowanych. Dla porównania, Facebooka używa 87 procent respondentów, YouTube – 82 procent, a Instagrama – 58 procent. 

TikTok wzbudza jednak najwięcej skrajnych opinii – 41 procent użytkowników deklaruje, że platformę lubi lub wręcz uwielbia, podczas gdy 29 procent przyznaje się do niechęci lub nawet nie znoszenia tego serwisu. Kolejne 24 procent badanych ma wobec TikToka ambiwalentny stosunek.

W innych mediach społecznościowych emocje są mniej podzielone – na przykład tylko 11 procent osób nie przepada za Facebookiem, 2 procent za YouTube’em, a 12 procent za Instagramem.

Zobacz: TikTok przyciąga Polaków na kilka godzin dłużej niż Facebook. Jest coraz bliżej Instagrama

Kto lubi TikToka

Warto podkreślić, że TikTok cieszy się szczególną popularnością wśród młodych. W grupie wiekowej 18-24 lata aż 90 procent badanych deklaruje korzystanie z aplikacji. Dla większości użytkowników TikTok to przede wszystkim sposób na „zabicie czasu” (59 procent wskazań), ale także źródło inspiracji (44 procent) i praktycznych porad (39 procent).

Jednocześnie niemal tyle samo osób dostrzega jego wady – 47 procent uważa, że serwis promuje mało wartościowe treści, a aż 53 procent młodych dorosłych wskazuje na dużą liczbę hejterskich komentarzy. Ponadto 42 procent najmłodszych użytkowników przyznaje, że aplikacja jest tak angażująca, iż może prowadzić do uzależnienia.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Zobacz: TikTok stworzył własny font. “Nie najgorętszy, ale sprawdzony”

TikTok – co myślą mężczyźni, co kobiety

Badanie IQS pokazuje również różnice w ocenie TikToka ze względu na płeć. Kobiety widzą w platformie większy potencjał do inspirowania (54 procent) i przekazywania praktycznych porad (48 procent), podczas gdy wśród mężczyzn odpowiednio 37 i 31 procent dostrzega te zalety.

Mężczyźni jednak częściej niż kobiety krytykują TikToka za promowanie treści niskiej jakości – takie zdanie ma 52 procent badanych panów i 37 procent pań.

Bez względu na wiek czy płeć, istotne emocje budzi działanie algorytmu TikToka. Aż dwie trzecie użytkowników obawia się, że platforma gromadzi zbyt wiele danych na ich temat i nadmiernie wpływa na sposób myślenia, odczuwania czy konsumpcji treści. Szczególnie silne poczucie inwigilacji mają kobiety – 71 procent z nich czuje się kontrolowanych przez algorytm, podczas gdy wśród mężczyzn jest to 58 procent.

Z marketingowego punktu widzenia raport odnotowuje, że TikTok przestaje pełnić wyłącznie funkcję rozrywkową. 5 procent ogółu ankietowanych dostrzega na platformie ciekawe możliwości zakupowe, a w miastach średniej wielkości liczba ta wzrasta do 11 procent. Największy potencjał zakupowy dostrzegają osoby w wieku 35–44 lata.

– TikTok pełni dziś kluczową rolę w działaniach komercyjnych marek – nie tylko buduje zasięg i świadomość, ale coraz mocniej wpływa na decyzje zakupowe. To medium, które świetnie sprawdza się w storytellingu, edukacji produktowej i budowaniu zaangażowania – komentuje Sylwia Chada, chief grow officer w Lifetube, dawniej m.in. szefowa TikToka na region Europy Środkowej.

Badanie „TikTok bez filtra” zostało zrealizowane na platformie badawczej Omnisurv by IQS w dniach 27–30 czerwca 2025 roku. Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie dorosłych Polaków w wieku 18–64 lat. N=500.

Przeczytaj źródło