Nowa Dacia Hipster - miniauto za 20 000 zł [koncept]

1 miesiąc temu 22

Europejski rynek motoryzacyjny stoi w obliczu rosnącej konkurencji ze strony tanich chińskich pojazdów elektrycznych. W odpowiedzi na to wyzwanie, marka Dacia zaprezentowała śmiałą wizję przyszłości miejskiej elektromobilności – prototyp minisamochodu elektrycznego, który może trafić na rynek z ceną niższą niż 15 tysięcy euro. Co w przeliczeniu po dopłatach może wynieść około 20 000 zł. Koncepcja, nazwana roboczo "Hipster Concept", ma stanowić bezpośrednią, przystępną cenowo alternatywę, dając europejskim konsumentom możliwość wyboru pojazdu elektrycznego o minimalnej cenie

W odpowiedzi na rosnące ceny, wagę i skomplikowanie samochodów elektrycznych, Dacia przedstawia swoją wizję podstawowej mobilności przyszłości – Dacia Hipster Concept. Ten minisamochód elektryczny ma na celu nie tylko przywrócenie dostępu do elektromobilności szerokiemu gronu klientów, ale także zredukowanie śladu węglowego całego cyklu życia pojazdu aż o połowę w stosunku do najlepszych dostępnych obecnie modeli EV.

Samochody elektryczne z dopłatą. Ponad 300 samochodów elektrycznych w jednym miejscu. Sprawdź ofertę na Superauto.pl

Koncept ten jest odzwierciedleniem determinacji Dacii, by kontynuować swoją misję: oferowania podstawowej mobilności dla jak największej liczby osób, rzucając wyzwanie rynkowemu trendowi "coraz więcej". Jak stwierdza Romain Gauvin, kierownik ds. designu Dacii, to projekt o potencjalnym oddziaływaniu społecznym porównywalnym do premiery kultowego Logana 20 lat temu.

Hipster Concept - nowa strategia Dacii


Projektanci Dacii wyszli od rzeczywistych potrzeb użytkowników, koncentrując się na tym, co najważniejsze: zwinności, praktyczności i oszczędności.

Dacia Hipster Concept to rekordzista w swojej klasie, oferujący zaskakującą przestronność wnętrza w ultrakompaktowym formacie zaledwie 3 m długości, 1,53 m wysokości i 1,55 m szerokości. Mimo małych wymiarów, auto oferuje cztery pełnowymiarowe miejsca oraz modułowy bagażnik o pojemności od 70 do 500 litrów (po złożeniu tylnej kanapy). Hipster Concept jest o 20% lżejszy od obecnej Dacii Spring, ważąc poniżej 800 kg, co jest rezultatem podejścia design to cost i globalnego ograniczania wpływu na środowisko.

Mniejsza masa oznacza mniejsze zużycie surowców w produkcji i mniej energii w eksploatacji. Zasięg pojazdu został dostosowany do codziennych przejazdów (w kontekście, gdzie np. we Francji 94% kierowców pokonuje mniej niż 40 km dziennie), co pozwala na użytkowanie pojazdu przy zaledwie dwóch ładowaniach tygodniowo.

Prosty i przejrzysty design. Nowa filozofii Design to Cost


Stylistyka Dacii Hipster Concept jest bezpośrednia i solidna – ma być "samochodem, który da się narysować trzema pociągnięciami ołówka". Wyrazem tej prostoty i minimalizmu jest mocno osadzona na kołach bryła nadwozia, bez przedniego i tylnego zwisu, klamki drzwi zastąpione paskami, klapa bagażnika obejmująca całą szerokość nadwozia została podzielona na dwie części, co maksymalizuje funkcjonalność i dostęp do bagażnika. Tylne światła zintegrowano za szybą klapy bagażnika, eliminując potrzebę dodatkowego przeszklenia zgodnie z filozofią design to cost.

Nadwozie barwione jest w masie (z wyjątkiem trzech lakierowanych elementów), a listwy ochronne wykonano z materiału Starkle (częściowo z recyklingu), co podkreśla outdoorowy styl i wytrzymałość.

Optymalizacja wnętrza i nowe standardy personalizacji

Wnętrze Hipster Concept zostało zaprojektowane tak, aby maksymalnie wykorzystać kompaktową przestrzeń. Zastosowanie niemal pionowych szyb zwiększa odczucie przestronności, a przesuwne szyby boczne redukują masę i koszty produkcji. We wnętrzu znajdziemy uproszczone, lekkie fotele. Przednie fotele łączą się w formie kanapy, nawiązując do klasycznych popularnych samochodów.
We wnętrzu zastosowano 11 punktowy system YouClip umieszczonych na desce rozdzielczej, panelach drzwi, w bagażniku, co pozwala na personalizację kabiny za pomocą gamy dedykowanych akcesoriów (uchwyty, podłokietniki, lampki), trafiając precyzyjnie w specyficzne potrzeby klientów.

Zgodnie z filozofią BYOD (Bring your own Device), samochód jest wyposażony w stację dokującą do smartfona. Smartfon pełni rolę kluczyka cyfrowego (otwieranie, uruchamianie) oraz głównego ekranu multimedialnego i systemu audio (w połączeniu z przenośnym głośnikiem Bluetooth kompatybilnym z YouClip).

Dacia Hipster Concept to wizja taniej, lekkiej i przyjaznej dla środowiska elektromobilności, która ma szansę stać się popularnym samochodem jutra, rozwiązując problem rosnącego rozdźwięku między ceną nowego auta a siłą nabywczą europejskich gospodarstw domowych.

Apel o nową kategorię małych aut w UE


Wprowadzenie tak małego samochodu elektrycznego na rynek jest ściśle powiązane z kampanią prowadzoną przez koncerny Renault (właściciela Dacii) i Stellantis. Celem tej kampanii jest stworzenie w UE nowej, zliberalizowanej kategorii małych aut, wzorowanej na popularnych w Japonii samochodach typu kei car.

Ta nowa klasa pojazdów miałaby mniej obowiązkowych funkcji niż obecne, duże samochody – szczególnie w zakresie kosztownych systemów bezpieczeństwa. Uproszczenie wymogów regulacyjnych umożliwiłoby producentom dalsze obniżanie ceny i tym samym skuteczną rywalizację cenową z importowanymi chińskimi samochodami elektrycznymi.

Przeczytaj źródło