Nowe informacje po atakach na BLIK-a i Itakę. "Intensywne działania służb"

1 tydzień temu 11
Atak na Itakę i BLIKA. Minister cyfryzacji podał nowe informacje
Atak na Itakę i BLIKA. Minister cyfryzacji podał nowe informacje Fot. X.com/KGawkowski. Montaż: naTemat.pl

W sobotę, 1 listopada, nie obyło się bez problemów dla przedstawicieli BLIKA i biura podróży Itaka – obie polskie firmy stały się celem cyberataków. Tymczasem najnowsze informacje w tej sprawie podał szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Daj napiwek autorowi

"Od wczesnych godzin porannych obserwujemy zewnętrzny atak typu DDoS na polską infrastrukturę rozliczeniową, co wpływa na płynne działanie płatności – na przykład BLIK-iem" – przekazał w sobotę w serwisie X minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

"Trwają intensywne działania służb, aby wyeliminować skutki tego ataku. Sytuacja wraca do normy, infrastruktura jest zabezpieczana, co przekłada się na przywracanie funkcjonowania płatności" – podkreślił minister.

Nowe informacje po atakach na BLIKA i Itakę

"Takie ataki zdarzają się regularnie i polskie służby w zdecydowanej większość przypadków je blokują tak, że użytkownicy nie odczuwają skutków" – wskazał.

Przypomnijmy: BLIK to bez wątpienia jedno z największych udogodnień, jakie posiada polski system bankowości. Wystarczy wygenerować kod, żeby móc zapłacić za zakupy bez konieczności wyjmowania karty płatniczej. Dodatkowo dzięki niemu możemy od ręki i za darmo robić przelewy na numer telefonu.

Jeśli chodzi o atak na Itakę, to Gawkowski przekazał, iż "specjaliści z NASK pozostają w bieżącym kontakcie z biurem podróży ITAKA, z którego wyciekły dane logowania części klientów". "Rozpoczęły się również działania operacyjne służb, mające doprowadzić do wykrycia sprawców" – poinformował.

"W najbliższym czasie każdy klient biura podróży będzie mógł sprawdzić w serwisie bezpiecznedane.gov.pl czy wyciek dotyczy jego danych. W takich sytuacjach każdy poszkodowany powinien szybko podjąć działanie!" – wyjaśnił.

Jak postępować. Minister podał takie wytyczne:

  • Zmień hasło – we wszystkich miejscach, gdzie używałeś tego samego.
  • Włącz wszędzie gdzie to możliwe 2FA – logowanie dwuskładnikowe. Ogranicza możliwość przejęcia konta.
  • Używaj menedżera haseł – generuje silne, unikalne hasła, nie musisz ich pamiętać.
  • Monitoruj swoje konto i skrzynkę mailową – możliwe będą próby phishingu podszywające się pod serwis z którego dane wyciekły.
  • Zawsze warto mieć także zastrzeżony numer PESEL – wówczas nikt nie zaciągnie zobowiązania finansowego na nasze dane. PESEL można zastrzec szybko w aplikacji mObywatel. Warto to zrobić niezależnie od tego czy dany wyciek danych nas dotyczy.
  • Przeczytaj źródło