Lizbońska kolejka Gloria wykoleiła się we wrześniu 2025 roku. Zginęło 16 osób, a przyczyną mogło być zastosowanie tańszej, mniej wytrzymałej liny przez operatora Carris.
Fot. REUTERS/Reuters Tv
Szokujące, nowe ustalenia
W 2020 roku spółka Carris - operator kolejki w stolicy Portugalii - zakupiła stalową, certyfikowaną do transportu pasażerskiego, linę o średnicy 32 mm do kolejki Gloria za 7 783 euro. Była ona zgodna z europejską normą. Lina z rdzeniem stalowym gwarantowała dużą odporność na ściskanie, wydłużenie i długą trwałość przy powtarzalnym zginaniu na kołach linowych. Jednak w marcu 2022 roku Carris zdecydowała się na tańsze liny z rdzeniem włóknistym, 43 proc. tańsze, bez certyfikacji, które, choć teoretycznie miały podobną wytrzymałość, w praktyce szybciej ulegały degradacji przy zginaniu, dokładnie w takich warunkach jak przy pracy kolejek lizbońskich. Ta zmiana nastąpiła tuż przed objęciem funkcji przez obecnego prezesa Carris i była motywowana oszczędnościami - uważa dziennik "Pagina Um", który dotarł do faktur za liny.
Liny nie nadawały się do kolejki
Różnica między linami stalowymi a włóknistymi była kluczowa dla bezpieczeństwa: liny z rdzeniem włóknistym, choć elastyczne i tańsze, nie były przeznaczone do transportu pasażerskiego i szybciej traciły wytrzymałość w newralgicznych punktach. Zdaniem portugalskiego dziennika to w wyniku zastosowania liny włóknistej doszło we wrześniu 2025 roku do katastrofy kolejki Gloria. Wcześniej śledczy ustalili, że lina zerwała się, wagonik wypadł z torów i uderzył w budynek, co spowodowało śmierć 16 osób i rany u ponad dwudziestu. Carris odmówiła udostępnienia dokumentów dotyczących zakupów, powołując się na trwające dochodzenia śledczych i prokuratury, a próby kontaktu z dostawcą liny nie przyniosły dotąd efektu - przekazali dziennikarze.
Zobacz wideo Burza o kilometrówki! W Sejmie zawrzało
Dochodzenia i konsekwencje wypadku
Po katastrofie władze Lizbony ogłosiły dzień żałoby narodowej. Miasto zleciło powołanie zespołu ekspertów, w tym przedstawicieli Carris i innych instytucji, aby opracować nowy system bezpieczeństwa dla kolejki Gloria. W międzyczasie pojawiły się informacje portugalskich mediów o wcześniejszych incydentach z kolejką, które nie skutkowały obrażeniami, a spółka wielokrotnie zapewniała, że inspekcje były przeprowadzane zgodnie z harmonogramem. Do wypadków miało dochodzić m.in. w maju 2025 roku. Kolejka została po katastrofie z 3 września zamknięta do czasu wyjaśnienia przyczyn i przeprowadzenia koniecznych prac konserwacyjnych.





English (US) ·
Polish (PL) ·