Aplikacje mobilne cieszą się popularnością wśród klientów banków ze względu na ich szybkość i wygodę, nic zatem dziwnego, że korzystanie z tego kanału jest promowane przy różnych okazjach. Kilka dni temu taka sytuacja spotkała klientkę Banku Millennium, jednak okazało się, że rozmowa telefoniczna była tylko pretekstem do próby oszustwa.


Oszustwa polegające się na podszywaniu pod pracowników banków czy innych instytucji (phishing) to prawdziwa plaga i jedna z głównych przyczyn utraty pieniędzy przez klientów. Przestępcy stosują coraz to różne techniki manipulacji, aby nie tylko wzbudzić niepokój, ale także zyskać zaufanie ofiary. Klientka Banku Millennium, pani Patrycja, opisała na portalu LinkedIn podejrzaną próbę kontaktu ze strony pracownika tej instytucji.
Niewinny początek rozmowy
Klientka odebrała telefon od domniemanego konsultanta Banku Millennium, który zachęcał ją do zainstalowania aplikacji mobilnej. Na tym etapie nic nie wzbudzało podejrzeń: rozmówczyni nie była botem, mówiła poprawnie po polsku i wyjaśniała wątpliwości pani Patrycji. Klientka odmówiła skorzystania z propozycji kredytu gotówkowego, ale była zainteresowana kontem dla dziecka, dlatego „konsultantka” przekierowała ją na stronę banku, wskazując kolejne kroki. Rozmowa rozwinęła się do tego stopnia, że p. Patrycja poprosiła o ofertę kredytu hipotecznego.
Dziwne przekierowanie i czujność klientki
Konsultantka przełączyła klientkę do właściwego działu, prosząc o pozostanie na linii. W trakcie system poprosił o… podanie Millekodu oraz hasła do konta, co okazało się na tyle podejrzane, że p. Patrycja zakończyła rozmowę. Po czasie zwróciła także uwagę, że w celu weryfikacji została poproszona o imię ojca, podczas gdy zwykle było to nazwisko rodowe matki.
Pod wpisem klientki Bank Millennium zwrócił uwagę, że w rozmowach z jego pracownikami można zweryfikować tożsamość dzwoniącego przez aplikację mobilną, nie wskazując jednak alternatywy dla osób, które nie mają takiej możliwości. Pani Patrycja zauważyła, że samodzielny telefon na infolinię to tylko jedna z opcji, która niekoniecznie zadziała w sytuacji zaskoczenia i braku czasu, niemniej ze względów bezpieczeństwa lepiej się wtedy rozłączyć.
Bank zaleca weryfikację konsultanta w aplikacji
Poprosiliśmy Bank Millennium o komentarz do wpisu jego klientki i kwestii weryfikacji tożsamości pracownika w rozmowie telefonicznej:
W Banku Millennium bezpieczeństwo klientów jest dla nas priorytetem. Aby skutecznie chronić się przed próbami oszustw telefonicznych (tzw. vishingiem), w których oszust podszywa się pod pracownika banku, rekomendujemy aktywację aplikacji mobilnej i korzystanie z usługi weryfikacji tożsamości pracowników Banku z wykorzystaniem powiadomień push. Polegają one na tym, że konsultant banku – w trakcie rozmowy – potwierdza swoją tożsamość, wysyłając na telefon klienta powiadomienie push ze swoim imieniem i nazwiskiem. To obecnie najbezpieczniejszy i najskuteczniejszy sposób potwierdzenia, że rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem banku. – przekazało nam Centrum Prasowe Banku Millennium.
Osoby, które nie korzystają z aplikacji Millennium, w razie podejrzeń co do konsultanta powinny się rozłączyć i skontaktować z bankiem na własną rękę.
Jeśli klient nie ma aktywnej aplikacji mobilnej, a tożsamość osoby dzwoniącej i podającej się za pracownika banku budzi jego wątpliwości, powinien zakończyć rozmowę i samodzielnie skontaktować się z infolinią, dzwoniąc na numer podany na stronie banku. Pracujemy jednak nad koncepcją rozwiązania, które umożliwi weryfikację konsultanta także klientom bez aktywnej aplikacji mobilnej.
Od kilku lat bardzo aktywnie działamy na rzecz zwiększania świadomości i wiedzy klientów na temat bezpieczeństwa w sieci. Co roku realizujemy kilkadziesiąt kampanii edukacyjnych – ostrzegamy przed nowymi formami ataków, przypominamy zasady cyberbezpieczeństwa i uczymy, jak chronić się przed zagrożeniami. Takie działania są kluczowe w budowaniu świadomości i pomagają klientom zachować czujność. – dodaje Centrum Prasowe Banku Millennium.
Czujność procentuje
Przypadek p. Patrycji pokazuje, jak ważny jest zdrowy rozsądek i ostrożność w rozmowach z pracownikami banków. W komunikatach bezpieczeństwa za każdym razem znajdziemy wzmiankę o tym, że każda prośba o dane logowania do bankowości elektronicznej to sygnał alarmowy, który świadczy o próbie oszustwa i uzyskania dostępu do naszych pieniędzy. Przestępcy stosują różne techniki, aby uśpić czujność klienta i zyskać jego zaufanie: tym razem zaczęło się od niewinnej zachęty do zainstalowania aplikacji, aby w trakcie połączenia skierować rozmowę na tematy kredytowe i próbować przekierować p. Patrycję do domniemanego doradcy.
Klientka w porę rozpoznała próbę oszustwa, co prawdopodobnie ocaliło jej pieniądze, niestety nie każda ofiara phishingu ma tyle szczęścia; warto być czujnym i ostrożnie podchodzić do telefonów z banków, nawet jeśli na pierwszy rzut oka nie budzą podejrzeń.
Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym
Powiązane: Cyberbezpieczeństwo

100 zł za prywatność Polaków. Tak sprawdzisz PESEL i nie tylkoNie trzeba znajomości w służbach wywiadowczych, żeby się dowiedzieć, jakie ktoś ma nieruchomości, gdzie mieszka i jaki ma nr PESEL. Wystarczy podać imię i nazwisko - pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Niemcy stworzą cyberkopułę wspólnie z Izraelem. "Sama obrona militarna nie wystarczy"Niemcy zamierzają utworzyć wspólne niemiecko-izraelskie centrum badań cybernetycznych oraz pogłębić współpracę między agencjami wywiadowczymi i bezpieczeństwa obu krajów - poinformował w niedzielę podczas wizyty w Izraelu niemiecki minister spraw wewnętrznych Alexander Dobrindt.

Okradziona „na Orlen” odzyska pieniądze. Zadziałał Rzecznik FinansowyFałszywe reklamy w serwisach społecznościowych spotkał niemal każdy użytkownik internetu. Kuszą wypłatami „dla każdego Polaka”, powołując się na znane giełdowe spółki z udziałem Skarbu Państwa. W ten sposób 19 tys. zł straciła 85-letnia klientka banku.
Polecane

Krypto-akcje OpenAI i SpaceX dostępne w Europie. Robinhood uruchomił nowy produkt

Kolejny „chińczyk” wjeżdża do Polski. Latem debiut Geely

Rewolucja w BHP. Firmy czekają zmiany

Było tańsze paliwo, to będzie tańsze ładowanie. Orlen i Moya ogłaszają wakacyjne promocje

Procenty w VeloBanku wciąż wysokie. Bank przedłuża promocje produktów oszczędnościowych

Banki bardziej dostępne cyfrowo. Nowe przepisy weszły w życie

Nowa sieć z Danii wchodzi do Polski. Chce konkurować z Ikeą i Home&You

XTB z długo zapowiadaną premierą. Rachunki IKZE dostępne dla klientów

Nowe auta znów podrożały. Za 70 tys. zł kupisz tylko cztery modele

Lokaty miesięczne w lipcu. Nadal można liczyć na 7%

Duża szansa dla naszych portów. Drugie życie dla Ustki, Łeby czy Władysławowa

Rusza wakacyjny konkurs Bankier.pl i GPW. Zarejestruj się, inwestuj i wygrywaj!

Kryptowalutowy król dogoniony przez miłośnika polskich akcji. Analityk ze świetną passą znów bez wygranej

Wrocław czekał na to od lat. Podpisano umowę na budowę ostatniego odcinka obwodnicy miasta

17-latkowie za „kółko”, ale z zielonym liściem, pilotem i ograniczeniem prędkości
Najnowsze

Dow Jones na plusie, ale bigtechy mocno przecenione

Marek Straszak został szefem asset management w Santander BP

Goldman Sachs liderem obrotów na rynku akcji GPW w czerwcu, na drugim miejscu BOFA

Niebo na Francją opustoszeje. Kontrolerzy lotów w całym kraju planują strajk

Kobiety powoływane do wojska na równi z mężczyznami. Dania zwiększa siłę bojową

Kto zamontuje system bagażowy w CPK? Wpłynęły dwie oferty

Zgoda rządu na kolejną reanimację szpitali. Oto szczegóły projektu reformy szpitalnictwa

Karol Nawrocki prezydentem RP. Sąd Najwyższy stwierdził ważność wyboru

Francja wyłączyła elektrownię jądrową. Rzeka z temperaturą 28 stopni

Rejestracja samochodu bez badania technicznego. Rząd przyjął projekt upraszczający procedury

Macron rozmawiał telefonicznie z Putinem. Po raz pierwszy od 2022 roku

Degradacja przewozów koleją. Związkowcy PKP Cargo wzywają premiera do działań

Ile będziemy płacić za euro? PKO BP prognozuje kurs w III kwartale

"Wielka piękna ustawa" z obietnicami wyborczymi Trumpa przeszła przez Senat

Zasiłek pogrzebowy z pominięciem ZUS-u? Rząd chce uprościć procedury
Popularne

Pielęgniarki zarobią ponad 10 tys. zł. Rekrutacja na studia bije rekordy

Gigantyczny magazyn LPP spłonął w Rumunii. "Szkody materialne zostaną określone później". Spółka komentuje

Poważny wypadek w polskim przemyśle. PMI pokazał załamanie koniunktury

Nudne dane z Ameryki. Analitycy trafili w punkt

Krew na akcjach Synektika. Chińczycy wchodzą na rynek robotów chirurgicznych w Polsce

Pierwsza taka sytuacja w historii na polskiej giełdzie. Nigdy nie było tylu wzrostów z rzędu

Polska przez kolejną dekadę nie dopłaci do UE. Jesteśmy największym biorcą netto w Unii

Podatek Belki i miedziowy do zmiany. Domański: W najbliższych dniach komunikat

Rząd zmusi do segregacji odpadów. Wkrótce zmiany w systemie gospodarowania

Ustawa o rynku kryptoaktywów na tapecie rządu

Polska przywraca kontrolę na granicach z Niemcami i Litwą. Tusk zabrał głos

Specjaliści od chirurgicznej precyzji i operacji mózgu wchodzą na giełdę. Znamy cenę akcji

Pełczyńska-Nałęcz uderza w pseudometry i deweloperów. "Konsumenci stracili miliardy"

Podwyżki cen mieszkań odeszły na dłużej? Indeks urban.one mówi „tak”

Sąd Najwyższy zablokował prokuraturę. Bodnar: Rażące naruszenie zasad

4 miesięcy temu
91







English (US) ·
Polish (PL) ·