Ogromne przychody, niski podatek w Polsce. Szef WP krytykuje Facebooka i Google

5 dni temu 7
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

Fot. Unsplash Fot. Unsplash

Spółka Google Poland osiągnęła w Polsce 1,53 mld zł przychodów i miała 45,1 mln zł tzw. zobowiązania bieżącego podatku dochodowego (CIT). Facebook Poland miał 1,82 mld zł przychodów i zaledwie 9,6 mln zł bieżącego zobowiązania podatku. Łącznie obaj giganci technologiczni zapłacili więc w Polsce w 2024 roku 54,7 mln zł. 

Wirtualna Polska Holding miała zaś w poprzednim roku 55,5 mln zł bieżącego zobowiązania podatku dochodowego.

– To więcej niż Google Poland i Facebook Poland razem wzięte, mimo że ich łączne przychody przekraczają nasze trzykrotnie – powiedział w rozmowie z Money.pl prezes WP Holding Jacek Świderski.

Może cię zainteresować: "Nie lubię korpo bullshitu". Jacek Świderski o WP, TVN, Mediapanelu i kupowaniu innych

Tymczasem nasze przychody wyniosły 1,36 mld zł, a podatek 55,5 mln zł - podkreślił Jacek Świderski. I, jak pisze money.pl, nawet gdyby do puli dorzucić drugą spółkę Google w Polsce - Google Cloud Poland (658 tys. zł zobowiązania), łączna kwota zobowiązania bieżącego tych trzech podmiotów (55,3 mln zł) jest mniejsza niż WP Holding.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Jacek Świderski uważa, że to moralnie nieuczciwe nie tylko wobec WP, ale przede wszystkim Polski i Polaków. – Czas o tym głośno powiedzieć, bo żarty i harce podatkowe skończyły się w momencie wybuchu wojny w Ukrainie. Płacimy miliardy za amerykański sprzęt wojskowy, a z drugiej strony przymykamy oko na wątpliwe moralnie zachowania naszych partnerów, gdy chodzi o zrzucanie się do wspólnej, polskiej kasy – zwraca uwagę Świderski.

Czytaj także: 5 najciekawszych wątków z rozmowy z prezesami największych polskich mediów na Impact

Informacje te wywołały krytykę, także wśród ekspertów i mediów. Facebook bowiem deklaruje, że działa legalnie, choć struktura jego kosztów – w szczególności pozycji "koszty sprzedaży" – budzi wątpliwości jako forma optymalizacji podatkowej. W 2024 r. Facebook wykazał 1,65 mld zł kosztów sprzedaży oraz 109 mln zł pozostałych kosztów operacyjnych, co znacząco zredukowało jego dochód, a tym samym podstawę opodatkowania.

Eksperci podejrzewają, że to między innymi opłaty licencyjne dla zagranicznych centrali (za znak towarowy, algorytmy, technologię), co umożliwia przerzucanie zysku poza Polskę. W odpowiedzi na polityczne napięcia związane z optymalizacją największych platform, Ministerstwo Cyfryzacji wysunęło pomysł wprowadzenia podatku cyfrowego w Polsce, od przychodów, a nie zysków.

Zobacz też: Wiele krajów ma podatek cyfrowy. Daje im milionowe zyski

Taki model, stosowany np. we Francji, przewiduje stawkę 3 proc. od przychodów. Polski planowany podatek cyfrowy mógłby zasilić budżet kwotą 3–4 mld zł rocznie. Wiceminister Dariusz Standerski podkreśla, że telekomy dokładają się już do cyfryzacji, podczas gdy big techy – nie.

Facebook argumentuje, że "wszystkie podatki płaci zgodnie z prawem" i odsyła do sprawozdań finansowych, które nie ujawniają pełnej struktury kosztów. Rząd oraz eksperci uznają to za praktykę legalną, choć problematyczną – zwłaszcza w kontekście lokalnych firm, które nie mają możliwości strukturyzowania kosztów tak jak globalne korporacje.

Przeczytaj źródło