Oszukani na "Czyste powietrze"? Co robić, jeśli się trafiło na nieuczciwą firmę

3 dni temu 12
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
WAKACJE NA GIEŁDZIE

Aldona Derdziak2025-07-18 06:00Redaktorka Bankier.pl

publikacja
2025-07-18 06:00

Choć nowa odsłona "Czystego powietrza" funkcjonuje już parę miesięcy, to wciąż nie brakuje głosów od osób, które mają problemy z wykonawcami i rozliczeniem dotacji. Operator programu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opublikował właśnie poradnik dla beneficjentów oszukanych przez nieuczciwe firmy.

Oszukani na "Czyste powietrze"? Co robić, jeśli się trafiło na nieuczciwą firmę
Oszukani na "Czyste powietrze"? Co robić, jeśli się trafiło na nieuczciwą firmę
fot. Skylines / / Shutterstock

Osoby, które skorzystały z programu „Czyste powietrze”, często skarżą się na nieprawidłowości ze strony wykonawców, którzy nie dopełnili warunków umowy albo wykonali prace niedokładnie i nieprawidłowo. W przypadku uzyskania zaliczki z NFOŚiGW i późniejszej kontroli beneficjenci muszą nawet liczyć się z koniecznością zwrotu środków pomimo tego, że to firma budowlano-wykończeniowa odpowiadała za stan prowadzonych robót. Fundusz przypomina poszkodowanym przez nieuczciwych wykonawców, że mogą, a nawet powinni walczyć o swoje prawa.

Od umowy można odstąpić

W przypadku umowy zawieranej na odległość lub poza lokalem firmy konsument ma prawo do bezkosztowego odstąpienia od niej w ciągu 14 dni. Jeśli dokumenty podpisaliśmy w domu w czasie nieplanowanej wizyty, na rezygnację mamy 30 dni, z kolei jeśli przedsiębiorca nie poinformował nas o prawie odstąpienia od umowy, na skorzystanie z tego prawa jest aż 12 miesięcy. NFOŚiGW radzi, aby nie zgadzać się na rozpoczęcie prac przed upływem tych terminów, inaczej wycofanie się z umowy może być utrudnione.

Warto pamiętać, że firma budowlana odpowiada za niewykonane i nieprawidłowo wykonane prace, dlatego jako konsumenci możemy powoływać się na uprawnienia z tytułu gwarancji i rękojmi. W razie uchybień beneficjenci programu mają prawo do naprawy szkody, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy.

Fuszerki, zawyżanie kosztów i brak kontaktu to sygnały alarmowe

W poradniku Fundusz wymienia 5 grup problemów po stronie wykonawców, na które warto reagować:

  • •    Fuszerka zamiast fachowej pomocy – montaż wykonany wbrew standardom Czystego Powietrza (np. brak podłączenia nowego źródła ciepła) albo brak zamówionych urządzeń;
  • •    Ukryte koszty i finansowe pułapki – zawyżone ceny materiałów, źródeł ciepła i usług albo wpisywanie do dokumentów fikcyjnych prac; pobieranie zaliczki i brak kontaktu z klientem;
  • •    Fałszywe dokumenty – podrobione faktury, sfałszowane oświadczenia i podpisy beneficjentów;
  • •    Celowe wprowadzanie w błąd – brak specyfikacji technicznej i dokumentacji instalowanych urządzeń, a także protokołów odbioru prac;
  • •    Znikanie bez śladu – brak kontaktu po stronie wykonawcy, brak poprawek.

Warto działać od razu

Jeśli korzystamy z programu "Czyste powietrze", powinniśmy zadbać o kompletną dokumentację, taką jak umowy, faktury, potwierdzenia przelewów, korespondencja z firmą budowlano-montażową, zdjęcia „przed” i „po” itd. Jeśli zauważymy jakiekolwiek uchybienia i nieprawidłowości w prowadzonych pracach, powinniśmy na bieżąco wyjaśniać je z wykonawcą, zachowując kopie wiadomości. Nierzetelna firmę można także zgłosić policji / prokuraturze, jeśli dochodziło do fałszerstwa, lub UOKiK-owi – w przypadku wprowadzania w błąd co do stanu robót, wywierania presji na zawarcie umowy itd. Nieprawidłowości można także sygnalizować mailowo pod adresem nieprawidlowosci@nfosigw.gov.pl lub w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Przed podpisaniem umowy i opłaceniem faktur warto także porównywać oferty tych samych urządzeń, materiałów i usług. Zdarzały się przypadki, w których wykonawcy zawyżali koszty prac (co zresztą wykazały kontrole NFOŚiGW i resortu klimatu), dlatego należy zwracać uwagę na ceny materiałów i samej robocizny.

NFOŚiGW wskazuje, że ofiary nierzetelnych wykonawców mogą liczyć na różne formy nieodpłatnej pomocy prawnej. Należą do nich punkty prowadzone przez prawników lub organizacje pozarządowe, Rzecznicy Konsumentów działający w starostwach i urzędach miast, Inspekcja Handlowa i organizacje konsumenckie. Jeśli sprawy nie da się rozwiązać polubownie, można przemyśleć drogę sądową: wysłanie wezwania do zapłaty, dochodzenie swoich praw w sądzie cywilnym albo wykorzystanie mediacji bądź arbitrażu.

Fundusz zapowiada wsparcie dla oszukanych

Źródło:

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Tego jeszcze nie grali! Dokładają drona DJI do karty kredytowej w Citi Handlowym

Powiązane: Czyste powietrze

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło