Bank wskazuje, że sektor usług odgrywał kluczową rolę w tworzeniu wartości dodanej nie tylko w drugim kwartale bieżącego roku, ale również w ciągu ostatnich kilku lat. Podczas gdy przemysł stagnował, a budownictwo notowało spadki aktywności, wartość dodana w usługach systematycznie rosła. Tendencja ta nasiliła się począwszy od 2023 roku.
Sektor publiczny i gospodarstwa domowe napędzają wzrost
Analitycy Credit Agricole zwracają uwagę, że w podziale na branże szczególnie wyróżnia się kategoria związana z sektorem publicznym, obejmująca administrację publiczną, obronę narodową, obowiązkowe zabezpieczenia społeczne, edukację oraz opiekę zdrowotną i pomoc społeczną. Wzrost wartości dodanej w tej kategorii wyniósł 12,3 proc. między pierwszym kwartałem 2023 roku a drugim kwartałem 2025 roku, wobec 7,5 proc. dla usług ogółem.
Negatywnie wyróżnia się natomiast kategoria informacja i komunikacja, gdzie obniżona aktywność wynika głównie z wygaśnięcia boomu na usługi informatyczne odnotowanego po pandemii COVID-19. Ze względu na obniżki stóp procentowych przez RPP wartość dodana zmniejszyła się również w działalności finansowej i ubezpieczeniowej w pierwszej połowie bieżącego roku.
Credit Agricole wykorzystał tablice przepływów międzygałęziowych opracowane przez OECD, które pokazują transakcje pomiędzy 50 branżami gospodarek w ramach 81 krajów. Zgodnie z tymi danymi 22 proc. produkcji usług jest konsumowanych przez polskie gospodarstwa domowe, 17 proc. przez sektor publiczny, a 19 proc. trafia na eksport. Dodatkowo 16 proc. wartości wyprodukowanych usług zostaje zakupione przez firmy spoza sektora usług, a 23 proc. przez inne firmy usługowe.
Bank obliczył, że największy wzrost popytu na usługi w okresie od pierwszego kwartału 2023 roku do drugiego kwartału 2025 roku odnotowano ze strony sektora publicznego (o 13,6 proc.), gospodarstw domowych (o 8,2 proc.) i przedsiębiorstw usługowych (12,2 proc.). Popyt ze strony zagranicy i krajowych przedsiębiorstw nieusługowych nie uległ znaczącym zmianom w tym okresie.
Nowa prognoza dla PKB
Analitycy Credit Agricole podkreślają, że w największym stopniu na wzrost wartości dodanej w usługach o 7,5 proc. wpłynęło zwiększenie popytu ze strony sektora publicznego (o 4,2 punktu procentowego, co w dużej mierze było związane z podwyżkami w sferze budżetowej) i gospodarstw domowych (o 3,3 punktu procentowego). Niższy eksport usług nawet obniżył wartość dodaną o około 0,4 punktu procentowego w ciągu ostatnich dwóch lat.
Bank prognozuje, że w trzecim kwartale tempo wzrostu PKB przyspieszyło do 4,0 proc. z 3,3 proc., za co w największym stopniu od strony tworzenia wartości dodanej odpowiadały usługi. Od strony popytowej ożywienie wzrostu jest spójne z wciąż wysoką dynamiką konsumpcji (4,0 proc. w trzecim kwartale wobec 4,5 proc. w drugim kwartale). W kolejnych kwartałach, wraz ze spodziewanym spowolnieniem konsumpcji i ożywieniem wzrostu inwestycji, rola usług może się zmienić.

11 godziny temu
3







English (US) ·
Polish (PL) ·