Francuzi słyną z nieszablonowego podejścia do projektowania samochodów, zwłaszcza tych koncepcyjnych. Ich najnowsze dzieło nazywa się Polygon Concept i pokazuje jak może wyglądać następca popularnego Peugeota 208. Jest na czym oko zawiesić.
Obecna generacja popularnego modelu Peugeot 208 jest na rynku już od 6 lat, a zatem powoli wkracza już w końcową fazę stażu rynkowego. Samochód należy do najpopularniejszych modeli francuskiego producenta. Nic zatem dziwnego, że Francuzi szykują już następcę i ma on być jeszcze bardziej nietuzinkowy niż obecne wydanie miejskiego Peugeota. Zapowiedzią nowej 208-ki jest Peugeot Polygon Concept, czyli naprawdę śmiały prototyp nowoczesnego miejskiego samochodu o długości niespełna 4 m.
Peugeot 208 dostępny od ręki: Poznaj ofertę
Polygon Concept zapowiada odważny design przyszłych Peugeotów
Jak sama nazwa wskazuje, Peugeot Polygon Concept to poligon doświadczalny dla przyszłych modeli marki. W koncepcyjnym modelu Polygon Concept technologia Micro-LED nadaje przedniej części nadwozia futurystyczny charakter. Kultowy motyw świetlny trzech pazurów Peugeota otrzymał nowy, poziomy układ, który jeszcze wyraźniej podkreśla tożsamość marki, a jednocześnie wzmacnia nowoczesny i wyrazisty styl tego francuskiego malucha. Gęsto rozmieszczone mikro-diody LED tworzą nową sygnaturę świetlną widoczną podczas postoju – zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu – z efektami nawiązującymi do immersyjnych instalacji audiowizualnych. Zsynchronizowane działanie przednich i tylnych świateł buduje spójną, dynamiczną grę świateł.
Ciekawym zabiegiem jest też umieszczenie na słupku C, obok gniazda do ładowania, dedykowanego ekranu Micro-LED, który pokazuje stan naładowania baterii - podobne rozwiązanie, tyle że na masce, zastosowało Renault w modelu 5 E-Tech. Peugeot Polygon Concept wyróżnia się też żywymi kolorami - nawet opony GoodYear mają laserowy grawerunek. Ciekawostką jest też zastosowanie dwojga dużych drzwi typu butterfly (unoszonych do góry) zamiast czterech klasycznych, co poprawia dostęp do kabiny. Co istotne, Peugeot Polygon Concept zapowiada nowy język stylistyczny modeli francuskiego producenta.
Rewolucyjna kabina z innowacyjną kierownicą Hypersquare
W kabinie uwagę zwraca nowa, futurystyczna kierownica Hypersquare. System współpracuje z technologią Steer-by-Wire – elektronicznym układem kierowniczym, który eliminuje fizyczną kolumnę kierownicy, zastępując ją czystą kontrolą elektroniczną. Nowa technologia, sprawdzona już w przemyśle lotniczym, będzie dostępna w modelach seryjnych Peugeota od 2027 roku. Nowy system pozwala dostosować przełożenie układu kierowniczego w zależności od prędkości. Przykładowo podczas parkowania kierownica Hypersquare pozwala wykonać pełny skręt jednym ruchem dłoni (maksymalny kąt obrotu to 170° w każdą stronę. Z kolei przy wyższych prędkościach wystarczy minimalny ruch dłoni, aby skorygować tor jazdy.
Ponadto rewolucyjny kształt kierownicy Hypersquare na nowo definiuje kształt tzw. i-Cockpitu Peugeota. Kluczowe elementy sterujące są dostępne na wyciągnięcie ręki dzięki czterem okrągłym panelom umieszczonym w każdym rogu, co pozwala trzymać ręce na kierownicy bez odrywania palców. Za ekran służy natomiast przednia szyba, na której informacje są wyświetlane za pomocą panelu micro-LED umieszczonego za kierownicą. Francuzi szczycą się, że tym samym kończą z ekranami na desce rozdzielczej. Wyświetlacz na szybie ma za to aż 31 cali przekątnej. Kierowca może oczywiście personalizować ukazywane na niej informacje.
Ponad 160 Peugeotów dostępnych od ręki: Sprawdź ofertę
Pożegnanie z ekranami na desce, zamiast tego więcej przestrzeni
Nowy projekt kabiny przekłada się też na zwiększenie przestrzeni dla pasażerów z przodu. Dzięki specjalnym uchwytom (na takie przedmioty jak telefony komórkowe, słuchawki, czapki, plecaki, a nawet deskorolki), każdy pasażer może zabrać ze sobą swoje ulubione przedmioty zgodnie ze swoim stylem życia i potrzebami. Poczucie przestronności zwiększa też duża powierzchnia przeszklona, co uzyskano m.in. dzięki przesunięciu przedniej szyby do przodu i w dół oraz usunięciu słupka B. W samochodzie zastosowano innowacyjne fotele ze szkieletem drukowanym w technologii 3D oraz jednoczęściową, formowaną pianką. Pozwala to tworzyć zupełnie nowe, komfortowe kształty i zachować geometryczny design foteli.
Peugeot Polygon Concept to także spore możliwości personalizacji i tworzywa z recyklingu
Peugeot postawił też na personalizację wyglądu, zarówno nadwozia jak i wnętrza. Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji wymiana wielu elementów na inne zajmie raptem kilka minut. Począwszy od kierownicy Hypersquare, przez pas przedni, aż po opony z unikalnymi wzorami na ściankach, dopasowanymi do konfiguracji pojazdu - możliwości personalizacji Peugeota Polygon Concept są naprawdę spore.
Peugeot Polygon Concept w szerokim zakresie wykorzystuje tworzywa pochodzące z recyklingu. Przykładowo lakier użyty do malowania wnętrza zawiera składniki pochodzące z recyklingu zużytych opon. Z kolei praktycznie całą kabinę (podłoga, sufit, panele drzwiowe) wykonano z tkaniny "forged textile" pochodzącej z recyklingowanych foteli z rozebranych samochodów Peugeota. Na zewnątrz znajdziemy natomiast kołpaki kół pochodzące z recyklingu i produkowane w całości jako jednoczęściowy element w technologii druku 3D.
Kiedy możemy spodziewać się nowego Peugeota 208?
Skoro producent zapowiedział, że część rozwiązań trafi do samochodów seryjnych już w 2027 roku, można się spodziewać, że w tym czasie zadebiutuje zupełnie nowe wcielenie Peugeota 208. Na pewno otrzyma on napęd elektryczny, ale czy na hybrydę też możemy liczyć? Póki co musimy uzbroić się w cierpliwość i cieszyć dotychczasowym wcieleniem 208.

1 dzień temu
2




English (US) ·
Polish (PL) ·