Porównanie: Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

1 dzień temu 8

Zdroworozsądkowy samochód ma być przede wszystkim tani w zakupie i eksploatacji, prosty oraz niezawodny. Właśnie takie jest Suzuki S-Cross z silnikiem 1.4 BoosterJet. Za podobne pieniądze dostaniemy jednak znacznie lepiej wyposażoną i nowszą Omodę 1.6 T-GDI. Czy chiński SUV okaże się rozsądniejszą propozycją od japońskiego?

Kompaktowe SUV-y należą do najpopularniejszych segmentów na rynku. Wybór jest naprawdę ogromny, a ceny wielu z nich mieszczą się w granicach rozsądku. Nie brakuje zarówno konwencjonalnych propozycji jak i nowoczesnych, typowo miejskich crossoverów. Do pierwszej grupy zaliczamy właśnie Suzuki S-Cross, zaś do drugiej należy Omoda 5. Choć cenowo i gabarytowo są to zbliżone samochody, to jednak mają skrajnie różne charaktery. Suzuki ma wypracowaną przez lata renomę, zaś świeża Omoda dopiero ją buduje - czy chiński SUV okaże się ciekawszą propozycją od wiekowego już Suzuki? 

     

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - design

Omoda 5, zaprezentowana w 2022 roku jako pierwszy model marki, to kompaktowy crossover pozycjonowany w segmencie aut takich jak Nissan Qashqai czy Hyundai Kona. Samochód wyróżnia się nowoczesną, dynamiczną linią nadwozia ze zwężającą się ku tyłowi linią okien i lekko opadającym dachem. Z przodu uwagę przyciąga duży grill o gradientowym wzorze oraz dwuczęściowe reflektory LED, natomiast z tyłu zastosowano efektowne, trójwymiarowe lampy. Wnętrze utrzymano w nowoczesnym stylu — dominują tu dwa połączone ze sobą 12,3-calowe ekrany oraz rozbudowana konsola środkowa. Charakteru kabinie dodaje spłaszczona u dołu kierownica, a całość uzupełniają miękkie, przyjemne w dotyku materiały, w tym wstawki z ekoskóry. Do Polski Omoda 5 trafiła w połowie 2024 roku, zaś w listopadzie 2024 dołączyła wersja elektryczna E5. Jesienią 2025 roku gamę uzupełniła odmiana hybrydowa HEV z przeprojektowanym przodem. 

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Suzuki S-Cross zadebiutowało w 2021 roku jako następca oferowanego od 2013 r. modelu SX4 S-Cross, jednak tak naprawdę jest to zmodernizowana wersja SX4. Samochód otrzymał przeprojektowany przedni pas i nowe tylne lampy z przezroczystymi kloszami, a także nowy system multimedialny z 9-calowym dotykowym wyświetlaczem i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto. W 2025 roku Suzuki zaktualizowało wyposażenie, wprowadzając model S-Cross SP. Listę wyposażenia wzbogacono bowiem o nowe systemy bezpieczeństwa zgodne z unijnymi normami bezpieczeństwa GSR2. 

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie danych technicznych

Suzuki S-Cross jest jednym z najmniejszych przedstawicieli segmentu kompaktowych SUV-ów. Samochód mierzy 4305 mm długości, 1785 mm szerokości oraz 1580 mm wysokości. Prześwit liczy 175 mm. Rozstaw osi ma 2600 mm. Bagażnik pomieści od 430 do 1230 litrów. W zależności od wyposażenia ładowność waha się od 440 do 480 kg. Zbiornik paliwa pomieści 47 litrów.

Omoda 5 dostępna od ręki: Poznaj ofertę

Omoda 5 jest nieco większa od Suzuki. Samochód mierzy 4373 mm długości, 1824 mm szerokości oraz 1588 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2610 mm. Bagażnik pomieści od 442 do 1149 litrów. Prześwit liczy skromne 139 mm. Prześwit liczy 165 mm. Zbiornik paliwa pomieści 51 litrów. 

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie układów napędowych

W obu autach znajdziemy turbodoładowane jednostki benzynowe R4. W Suzuki jest to 1.4-litrowy motor BoosterJet z instalacją 48V i układem mild hybrid. Współpracuje on z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-stopniową automatyczną przekładnią, a napęd trafia na przednią lub obie osie. Jednostka rozwija 110 KM oraz 235 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s oraz prędkość maksymalną 185 km/h (z napędem 4WD od 0 do 100 km/h w 12,2 s i prędkość maksymalna 180 km/h). Odmiana ze skrzynią automatyczną przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s i rozpędza się do 180 km/h. W jej przypadku średnie spalanie to 5,8-5,9 l/100 km. Według producenta średnie zużycie paliwa w najpopularniejszej wersji ze skrzynią manualną wynosi 5,4 l/100 km (4WD 5,6-5,7 l/100 km).  Co istotne, raporty użytkowników na Autocentrum.pl niemal potwierdzają dane producenta, gdyż średnie spalanie według nich to 5,8 l/100 km (średnia z 33 raportów).

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Omoda 5 korzysta z jednostki 1.6 T-GDI o mocy 147 KM i maksymalnym momencie obrotowym 275 Nm. Nie znajdziemy tutaj układu mild hybrid, a napęd trafia wyłącznie na przód. Za to już w standardzie dostaniemy 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię DCT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,1 s, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Średnie spalanie według producenta wynosi 7 l/100 km, natomiast według użytkowników Autocentrum.pl jest to 8,3 l/100 km (średnia z 23 raportów). 

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - ceny i warunki gwarancyjne

Przy obecnej promocji Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet startuje od 105 900 zł za konfigurację Premium z napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną. Suzuki udziela gwarancji na 3 lata lub 100 000 km. Poniżej znajdziecie aktualny cennik Suzuki S-Crossa:  

Napęd Skrzynia biegów Wersja wyposażenia Cena promocyjna
2WD 6MT Premium 105 900 zł
Premium Plus 110 900 zł
Elegance 120 900 zł
6AT Premium Plus 124 900 zł
Elegance 134 900 zł
Elegance Sun 139 900 zł
4WD 6MT Premium Plus 124 900 zł
Elegance 134 900 zł
6AT Premium Plus 136 900 zł
Elegance 146 900 zł
Elegance Sun 151 900 zł

Suzuki S-Cross z rabatami do 17%: Sprawdź ofertę

Omoda 5 również objęta jest promocją. Za bazową wersję Comfort damy obecnie 109 900 zł, natomiast za odmianę Premium 123 900 zł. Omoda udziela gwarancji na 7 lat lub 150 000 km. 

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie wyposażenia

Jako, że są to bardzo zbliżone cenowo samochody, porównamy wyposażenie standardowe Suzuki S-Crossa Premium Plus oraz Omody 5 Comfort. Suzuki kosztuje 110 900 zł, natomiast Omoda 109 900 zł. Poniżej znajdziecie porównanie wyposażenia obu samochodów: 

Kategoria Omoda 5 Comfort Suzuki S-Cross Premium Plus (MY 2025)
Elementy zewnętrzne
Reflektory LED (przód i tył) LED Hi/Low + dzienne LED
Felgi 18″ aluminiowe (czarne) 17″ aluminiowe
Relingi dachowe Tak Tak (srebrne)
Przyciemniane szyby tylne Tak Tak
Czujniki parkowania Przód + tył Przód + tył
Kamera cofania Tak (kamera 360°) Tak
Lusterka zewnętrzne Elektrycznie składane i podgrzewane Elektrycznie składane i podgrzewane
Pakiet stylizacyjny Pakiet Outdoor (osłony nadkoli, progów, drzwi)
Inne Chromowane listwy okien, zestaw naprawczy koła
Wnętrze i komfort
Tapicerka Skóra ekologiczna, fotele podgrzewane i wentylowane, elektryczna regulacja Materiałowa, podgrzewane fotele (pakiet zimowy)
Klimatyzacja Manualna Automatyczna, 2-strefowa z filtrem przeciwpyłkowym
Dostęp bezkluczykowy Tak (Keyless Go) Tak (zdalne sterowanie centralnym zamkiem)
Ładowarka indukcyjna Tak
Regulacja foteli i kolumny kierownicy Elektryczna regulacja foteli Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy, kierownicy (pion/poziom)
Podłokietnik / uchwyty Tak (przód) Tylny z uchwytem na 2 kubki
Bagażnik Standardowy System podwójnej, płaskiej podłogi
Nawiew na nogi tylnych pasażerów Tak Tak (pakiet zimowy)
Kierownica Wielofunkcyjna Skórzana, wielofunkcyjna (tempomat, radio)
Multimedia i łączność
Ekrany 12,3″ dotykowy + 12,3″ cyfrowe zegary 9″ ekran dotykowy + 4,2″ wyświetlacz wielofunkcyjny
Android Auto / Apple CarPlay Bezprzewodowo Bezprzewodowo
Bluetooth / zestaw głośnomówiący Tak Tak
System audio 6 głośników 6 głośników
Gniazda Ładowarka indukcyjna USB + 12 V (kabina i bagażnik)
Systemy bezpieczeństwa i asystenci jazdy
Tempomat adaptacyjny (ACC) Tak, z utrzymywaniem pasa ruchu Tak, z ogranicznikiem prędkości
Asystent pasa ruchu LKA + LDP + LDW LKA + LDP + LDW
Monitorowanie martwego pola BSD BSM
Rozpoznawanie znaków drogowych TSR TSR + ISCS
Asystent cofania RCTA + RCTB (z automatycznym hamowaniem) RCTA
System monitorowania kierowcy DMS DMS
System hamowania awaryjnego AEB DSBS II (dwukanałowy system kolizyjny)
Poduszki powietrzne 7 6
Dodatkowe systemy SCF (inteligentne sterowanie prędkością) Weaving Alert, Emergency Stop Signal, Hill Hold Control, HBA
Napęd i układ jezdny
Rodzaj napędu 2WD 2WD / 4WD (AllGrip)
Skrzynia biegów Automatyczna (DCT) 6MT lub 6AT
Silnik 1.6 T-GDI benzyna 1.4 BoosterJet mild Hybrid

Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 2025 - opinie użytkowników

Co o obu samochodach sądzą ich użytkownicy? Na podstawie 24 raportów użytkowników Autocentrum.pl Suzuki S-Cross uchodzi za niezawodny samochód. Średnia ocen wystawianych przez użytkowników wynosi 4,42 (w skali od 1 do 5), co jest podobną oceną do średniej w segmencie. Co jednak istotne, aż 86% użytkowników Suzuki S-Crossa kupiłoby ten samochód ponownie. Użytkownicy chwalą samochód m.in. za silnik, skrzynię biegów, układ jezdny, widoczność a także stosunek jakości do ceny oraz niskie koszty eksploatacji. Największym atutem Suzuki S-Crossa według użytkowników jest niezawodność, zarówno jeśli chodzi o drobne usterki, jak i te poważne. Z kolei najwięcej słów krytyki pada pod kątem słabego wyciszenia pojazdu.  

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Pomimo krótszego stażu rynkowego Omoda 5 wypada znacznie gorzej wśród użytkowników niż Suzuki. Na Autocentrum.pl znajdziemy aż 20 raportów użytkowników dotyczących Omody 5. Średnia ocen wynosi tylko 3,66, czyli o 16% gorzej od średniej w segmencie, a samochód kupiłoby ponownie zaledwie 45% użytkowników. Najwięcej zastrzeżeń kierowanych jest pod kątem drobnych usterek (ocena 3,1 vs 4,77 w Suzuki) oraz poważnych usterek (ocena 3,8 vs 4,68 w Suzuki). Użytkownicy zgłaszają problemy z działaniem radia i pokładowej elektroniki. Sporo zastrzeżeń budzą też wyciszenie, wentylacja i ogrzewanie, układ jezdny, skrzynia biegów oraz koszty utrzymania. Pozytywnie wypadają za to przestrzeń dla kierowcy i pasażerów oraz karoseria.

 Omoda 5 1.6 T-GDI vs Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet. Gdy rozsądek bierze górę

Podsumowanie

Pomimo podobnej ceny Omoda 5 i Suzuki S-Cross zupełnie się od siebie różnią. Suzuki S-Cross to prosty i stonowany samochód, który jest tani w zakupie i eksploatacji, łatwy w obsłudze i funkcjonalny, a przy tym niewiele pali i oferuje napęd na obie osie. Jego największym atutem jest jednak niezawodność. Jeśli ktoś szuka taniego w utrzymaniu oraz niezawodnego SUV-a i nie zależy mu na gadżetachi. nowinkach technologicznych, Suzuki S-Cross będzie dobrym wyborem. Omoda 5 trafi natomiast w gusta młodszej klienteli, jest typowo bulwarowym i nowoczesnym SUV-em, który stawia na styl oraz bogate wyposażenie, ucieszy też fanów gadżetów i nowych technologii. Z drugiej strony jest mniej praktyczna i droższa w utrzymaniu, a przede wszystkim bardziej awaryjna. Sytuację ratuje co prawda długa gwarancja, co nie zmienia faktu, że chińskiego SUV-a trapią choroby wieku dziecięcego.

Przeczytaj źródło