Zdroworozsądkowy samochód ma być przede wszystkim tani w zakupie i eksploatacji, prosty oraz niezawodny. Właśnie takie jest Suzuki S-Cross z silnikiem 1.4 BoosterJet. Za podobne pieniądze dostaniemy jednak znacznie lepiej wyposażoną i nowszą Omodę 1.6 T-GDI. Czy chiński SUV okaże się rozsądniejszą propozycją od japońskiego?
Kompaktowe SUV-y należą do najpopularniejszych segmentów na rynku. Wybór jest naprawdę ogromny, a ceny wielu z nich mieszczą się w granicach rozsądku. Nie brakuje zarówno konwencjonalnych propozycji jak i nowoczesnych, typowo miejskich crossoverów. Do pierwszej grupy zaliczamy właśnie Suzuki S-Cross, zaś do drugiej należy Omoda 5. Choć cenowo i gabarytowo są to zbliżone samochody, to jednak mają skrajnie różne charaktery. Suzuki ma wypracowaną przez lata renomę, zaś świeża Omoda dopiero ją buduje - czy chiński SUV okaże się ciekawszą propozycją od wiekowego już Suzuki?
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - design
Omoda 5, zaprezentowana w 2022 roku jako pierwszy model marki, to kompaktowy crossover pozycjonowany w segmencie aut takich jak Nissan Qashqai czy Hyundai Kona. Samochód wyróżnia się nowoczesną, dynamiczną linią nadwozia ze zwężającą się ku tyłowi linią okien i lekko opadającym dachem. Z przodu uwagę przyciąga duży grill o gradientowym wzorze oraz dwuczęściowe reflektory LED, natomiast z tyłu zastosowano efektowne, trójwymiarowe lampy. Wnętrze utrzymano w nowoczesnym stylu — dominują tu dwa połączone ze sobą 12,3-calowe ekrany oraz rozbudowana konsola środkowa. Charakteru kabinie dodaje spłaszczona u dołu kierownica, a całość uzupełniają miękkie, przyjemne w dotyku materiały, w tym wstawki z ekoskóry. Do Polski Omoda 5 trafiła w połowie 2024 roku, zaś w listopadzie 2024 dołączyła wersja elektryczna E5. Jesienią 2025 roku gamę uzupełniła odmiana hybrydowa HEV z przeprojektowanym przodem.
Suzuki S-Cross zadebiutowało w 2021 roku jako następca oferowanego od 2013 r. modelu SX4 S-Cross, jednak tak naprawdę jest to zmodernizowana wersja SX4. Samochód otrzymał przeprojektowany przedni pas i nowe tylne lampy z przezroczystymi kloszami, a także nowy system multimedialny z 9-calowym dotykowym wyświetlaczem i bezprzewodowymi funkcjami Apple CarPlay i AndroidAuto. W 2025 roku Suzuki zaktualizowało wyposażenie, wprowadzając model S-Cross SP. Listę wyposażenia wzbogacono bowiem o nowe systemy bezpieczeństwa zgodne z unijnymi normami bezpieczeństwa GSR2.
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie danych technicznych
Suzuki S-Cross jest jednym z najmniejszych przedstawicieli segmentu kompaktowych SUV-ów. Samochód mierzy 4305 mm długości, 1785 mm szerokości oraz 1580 mm wysokości. Prześwit liczy 175 mm. Rozstaw osi ma 2600 mm. Bagażnik pomieści od 430 do 1230 litrów. W zależności od wyposażenia ładowność waha się od 440 do 480 kg. Zbiornik paliwa pomieści 47 litrów.
Omoda 5 dostępna od ręki: Poznaj ofertę
Omoda 5 jest nieco większa od Suzuki. Samochód mierzy 4373 mm długości, 1824 mm szerokości oraz 1588 mm wysokości, a rozstaw osi liczy 2610 mm. Bagażnik pomieści od 442 do 1149 litrów. Prześwit liczy skromne 139 mm. Prześwit liczy 165 mm. Zbiornik paliwa pomieści 51 litrów.
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie układów napędowych
W obu autach znajdziemy turbodoładowane jednostki benzynowe R4. W Suzuki jest to 1.4-litrowy motor BoosterJet z instalacją 48V i układem mild hybrid. Współpracuje on z 6-biegową manualną skrzynią biegów lub 6-stopniową automatyczną przekładnią, a napęd trafia na przednią lub obie osie. Jednostka rozwija 110 KM oraz 235 Nm i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 s oraz prędkość maksymalną 185 km/h (z napędem 4WD od 0 do 100 km/h w 12,2 s i prędkość maksymalna 180 km/h). Odmiana ze skrzynią automatyczną przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,1 s i rozpędza się do 180 km/h. W jej przypadku średnie spalanie to 5,8-5,9 l/100 km. Według producenta średnie zużycie paliwa w najpopularniejszej wersji ze skrzynią manualną wynosi 5,4 l/100 km (4WD 5,6-5,7 l/100 km). Co istotne, raporty użytkowników na Autocentrum.pl niemal potwierdzają dane producenta, gdyż średnie spalanie według nich to 5,8 l/100 km (średnia z 33 raportów).
Omoda 5 korzysta z jednostki 1.6 T-GDI o mocy 147 KM i maksymalnym momencie obrotowym 275 Nm. Nie znajdziemy tutaj układu mild hybrid, a napęd trafia wyłącznie na przód. Za to już w standardzie dostaniemy 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię DCT. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,1 s, a prędkość maksymalna to 195 km/h. Średnie spalanie według producenta wynosi 7 l/100 km, natomiast według użytkowników Autocentrum.pl jest to 8,3 l/100 km (średnia z 23 raportów).
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - ceny i warunki gwarancyjne
Przy obecnej promocji Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet startuje od 105 900 zł za konfigurację Premium z napędem na przednią oś i 6-biegową skrzynią manualną. Suzuki udziela gwarancji na 3 lata lub 100 000 km. Poniżej znajdziecie aktualny cennik Suzuki S-Crossa:
| 2WD | 6MT | Premium | 105 900 zł |
| Premium Plus | 110 900 zł | ||
| Elegance | 120 900 zł | ||
| 6AT | Premium Plus | 124 900 zł | |
| Elegance | 134 900 zł | ||
| Elegance Sun | 139 900 zł | ||
| 4WD | 6MT | Premium Plus | 124 900 zł |
| Elegance | 134 900 zł | ||
| 6AT | Premium Plus | 136 900 zł | |
| Elegance | 146 900 zł | ||
| Elegance Sun | 151 900 zł |
Suzuki S-Cross z rabatami do 17%: Sprawdź ofertę
Omoda 5 również objęta jest promocją. Za bazową wersję Comfort damy obecnie 109 900 zł, natomiast za odmianę Premium 123 900 zł. Omoda udziela gwarancji na 7 lat lub 150 000 km.
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 1.6 T-GDI 2025 - porównanie wyposażenia
Jako, że są to bardzo zbliżone cenowo samochody, porównamy wyposażenie standardowe Suzuki S-Crossa Premium Plus oraz Omody 5 Comfort. Suzuki kosztuje 110 900 zł, natomiast Omoda 109 900 zł. Poniżej znajdziecie porównanie wyposażenia obu samochodów:
| Elementy zewnętrzne | ||
| Reflektory | LED (przód i tył) | LED Hi/Low + dzienne LED |
| Felgi | 18″ aluminiowe (czarne) | 17″ aluminiowe |
| Relingi dachowe | Tak | Tak (srebrne) |
| Przyciemniane szyby tylne | Tak | Tak |
| Czujniki parkowania | Przód + tył | Przód + tył |
| Kamera cofania | Tak (kamera 360°) | Tak |
| Lusterka zewnętrzne | Elektrycznie składane i podgrzewane | Elektrycznie składane i podgrzewane |
| Pakiet stylizacyjny | – | Pakiet Outdoor (osłony nadkoli, progów, drzwi) |
| Inne | – | Chromowane listwy okien, zestaw naprawczy koła |
| Wnętrze i komfort | ||
| Tapicerka | Skóra ekologiczna, fotele podgrzewane i wentylowane, elektryczna regulacja | Materiałowa, podgrzewane fotele (pakiet zimowy) |
| Klimatyzacja | Manualna | Automatyczna, 2-strefowa z filtrem przeciwpyłkowym |
| Dostęp bezkluczykowy | Tak (Keyless Go) | Tak (zdalne sterowanie centralnym zamkiem) |
| Ładowarka indukcyjna | Tak | – |
| Regulacja foteli i kolumny kierownicy | Elektryczna regulacja foteli | Manualna regulacja wysokości fotela kierowcy, kierownicy (pion/poziom) |
| Podłokietnik / uchwyty | Tak (przód) | Tylny z uchwytem na 2 kubki |
| Bagażnik | Standardowy | System podwójnej, płaskiej podłogi |
| Nawiew na nogi tylnych pasażerów | Tak | Tak (pakiet zimowy) |
| Kierownica | Wielofunkcyjna | Skórzana, wielofunkcyjna (tempomat, radio) |
| Multimedia i łączność | ||
| Ekrany | 12,3″ dotykowy + 12,3″ cyfrowe zegary | 9″ ekran dotykowy + 4,2″ wyświetlacz wielofunkcyjny |
| Android Auto / Apple CarPlay | Bezprzewodowo | Bezprzewodowo |
| Bluetooth / zestaw głośnomówiący | Tak | Tak |
| System audio | 6 głośników | 6 głośników |
| Gniazda | Ładowarka indukcyjna | USB + 12 V (kabina i bagażnik) |
| Systemy bezpieczeństwa i asystenci jazdy | ||
| Tempomat adaptacyjny (ACC) | Tak, z utrzymywaniem pasa ruchu | Tak, z ogranicznikiem prędkości |
| Asystent pasa ruchu | LKA + LDP + LDW | LKA + LDP + LDW |
| Monitorowanie martwego pola | BSD | BSM |
| Rozpoznawanie znaków drogowych | TSR | TSR + ISCS |
| Asystent cofania | RCTA + RCTB (z automatycznym hamowaniem) | RCTA |
| System monitorowania kierowcy | DMS | DMS |
| System hamowania awaryjnego | AEB | DSBS II (dwukanałowy system kolizyjny) |
| Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
| Dodatkowe systemy | SCF (inteligentne sterowanie prędkością) | Weaving Alert, Emergency Stop Signal, Hill Hold Control, HBA |
| Napęd i układ jezdny | ||
| Rodzaj napędu | 2WD | 2WD / 4WD (AllGrip) |
| Skrzynia biegów | Automatyczna (DCT) | 6MT lub 6AT |
| Silnik | 1.6 T-GDI benzyna | 1.4 BoosterJet mild Hybrid |
Suzuki S-Cross 1.4 BoosterJet 2025 vs Omoda 5 2025 - opinie użytkowników
Co o obu samochodach sądzą ich użytkownicy? Na podstawie 24 raportów użytkowników Autocentrum.pl Suzuki S-Cross uchodzi za niezawodny samochód. Średnia ocen wystawianych przez użytkowników wynosi 4,42 (w skali od 1 do 5), co jest podobną oceną do średniej w segmencie. Co jednak istotne, aż 86% użytkowników Suzuki S-Crossa kupiłoby ten samochód ponownie. Użytkownicy chwalą samochód m.in. za silnik, skrzynię biegów, układ jezdny, widoczność a także stosunek jakości do ceny oraz niskie koszty eksploatacji. Największym atutem Suzuki S-Crossa według użytkowników jest niezawodność, zarówno jeśli chodzi o drobne usterki, jak i te poważne. Z kolei najwięcej słów krytyki pada pod kątem słabego wyciszenia pojazdu.
Pomimo krótszego stażu rynkowego Omoda 5 wypada znacznie gorzej wśród użytkowników niż Suzuki. Na Autocentrum.pl znajdziemy aż 20 raportów użytkowników dotyczących Omody 5. Średnia ocen wynosi tylko 3,66, czyli o 16% gorzej od średniej w segmencie, a samochód kupiłoby ponownie zaledwie 45% użytkowników. Najwięcej zastrzeżeń kierowanych jest pod kątem drobnych usterek (ocena 3,1 vs 4,77 w Suzuki) oraz poważnych usterek (ocena 3,8 vs 4,68 w Suzuki). Użytkownicy zgłaszają problemy z działaniem radia i pokładowej elektroniki. Sporo zastrzeżeń budzą też wyciszenie, wentylacja i ogrzewanie, układ jezdny, skrzynia biegów oraz koszty utrzymania. Pozytywnie wypadają za to przestrzeń dla kierowcy i pasażerów oraz karoseria.
Podsumowanie
Pomimo podobnej ceny Omoda 5 i Suzuki S-Cross zupełnie się od siebie różnią. Suzuki S-Cross to prosty i stonowany samochód, który jest tani w zakupie i eksploatacji, łatwy w obsłudze i funkcjonalny, a przy tym niewiele pali i oferuje napęd na obie osie. Jego największym atutem jest jednak niezawodność. Jeśli ktoś szuka taniego w utrzymaniu oraz niezawodnego SUV-a i nie zależy mu na gadżetachi. nowinkach technologicznych, Suzuki S-Cross będzie dobrym wyborem. Omoda 5 trafi natomiast w gusta młodszej klienteli, jest typowo bulwarowym i nowoczesnym SUV-em, który stawia na styl oraz bogate wyposażenie, ucieszy też fanów gadżetów i nowych technologii. Z drugiej strony jest mniej praktyczna i droższa w utrzymaniu, a przede wszystkim bardziej awaryjna. Sytuację ratuje co prawda długa gwarancja, co nie zmienia faktu, że chińskiego SUV-a trapią choroby wieku dziecięcego.

1 dzień temu
8






English (US) ·
Polish (PL) ·