Pracowałeś przed 1999 r.? ZUS przypomina. Tak można zwiększyć emeryturę

1 miesiąc temu 19

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zwraca się do osób, które były zatrudnione przed 1999 r., z prośbą o odnalezienie dawnych dokumentów potwierdzających okresy pracy i wysokość zarobków.

ZUS podkreśla, że takie dokumenty, jak świadectwa pracy, paski wypłat czy zaświadczenia o wynagrodzeniu, mogą mieć kluczowe znaczenie przy ustalaniu wysokości świadczenia emerytalnego.

Iwona Kowalska-Matis, rzeczniczka ZUS na Dolnym Śląsku, zwraca uwagę na konieczność kontaktu z byłymi pracodawcami lub ustalenia, kto przejął dokumentację po zlikwidowanych lub przekształconych zakładach pracy.

Gala ogólnopolskiego konkursu grantowego dla dziennikarzy i studentów dziennikarstwa – Voice Impact Award

– Zlikwidowane lub przekształcone zakłady pracy powinny mieć swoich prawnych następców, którzy przejęli ich archiwa – mówi w rozmowie z Interią.

Możliwość ponownego przeliczenia

Odnalezienie dokumentów sprzed reformy emerytalnej z 1999 r. jest szczególnie ważne, ponieważ ZUS często nie posiada pełnych danych dotyczących zarobków i okresów składkowych z tego okresu.

W przypadku braku takich informacji, instytucja przyjmuje stawkę minimalną, co może być niekorzystne dla ubezpieczonego. Dzięki dostarczeniu brakujących dokumentów możliwe jest złożenie wniosku o ponowne przeliczenie emerytury lub renty.

ZUS przypomina, że świadczenie można przeliczyć więcej niż jeden raz, jeśli pojawią się nowe dokumenty. Dotyczy to zarówno osób, które dopiero przechodzą na emeryturę, jak i tych, które już pobierają świadczenia.

Eksperci podkreślają, że choć poszukiwanie dawnych dokumentów bywa czasochłonne, warto podjąć ten wysiłek. Czasami wystarczy jedno zaświadczenie z lat 80. lub 90., by zmienić podstawę wyliczenia emerytury.

Przeczytaj źródło