Szukasz najlepszych opon zimowych na sezon 2025/2026? Niezależne testy ADAC, AutoBild i Tyre Reviews to klucz do bezpiecznego wyboru. Podsumowujemy liderów i radzimy, jak unikać modeli niebezpiecznych.
Wraz z zimą nadchodzą specyficzne warunki na drogach, z którymi kierowcy będą musieli się zmierzyć – lód, śnieg czy błoto. To moment, w którym opony letnie tracą swoje właściwości, a absolutną koniecznością staje się ich zmiana na modele zimowe. To właśnie dedykowane opony zimowe są głównym rywalem trudnych warunków, a ich najważniejszym zadaniem jest zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa. Ile kosztują dobre opony zimowe i na co warto zwrócić uwagę, aby nie żałować zakupu?
W sezonie 2025/2026 rynek jest wyjątkowo nasycony nowymi modelami opon zimowych, a producenci prześcigają się w obietnicach bezpieczeństwa. Jednak w trudnych warunkach, takich jak deszcz, śnieg czy mróz, marketing przegrywa z fizyką. Dlatego kluczem do świadomego i zadowalającego zakupu są niezależne, rygorystyczne testy przeprowadzane przez takie podmioty jak niemiecki ADAC, magazyn AutoBild czy brytyjski portal Tyre Reviews. Przeprowadzają one szczegółową analizę konkretnych modeli opon w różnych warunkach testowania, dając tym samym szeroki obraz na temat ich bezpieczeństwa.
Tegoroczne rankingi przynoszą kilka niespodzianek, ale też potwierdzają dominację znanych graczy. Czym więc kierować się przy wyborze, aby zapewnić sobie i pasażerom maksymalne bezpieczeństwo? Oto ranking opon zimowych 2025 roku.
Najważniejsze Testy Opon ZImowych 2025/2026 – Metodologia i rozmiary
Dokładne zrozumienie, co tak naprawdę jest testowane w testach ADAC, AutoBild czy Tyre Reviews, pozwala lepiej zinterpretować wyniki i podjąć lepszą decyzję zakupową. Testy nie polegają jedynie na sprawdzeniu, która opona jest “najszybsza” na śniegu. Współczesne testy to kompleksowa analiza zachowania opon w każdych warunkach, jakie możemy spotkać od października do kwietnia – a zatem przy pogodzie pełnej niespodzianek.
Kryteria testowe – co oznaczają oceny na suchym, mokrym i śniegu?
Wynik końcowy w rankingu to średnia ważona z kilkunastu prób. Jednak największy wpływ na ostateczną ocenę bezpieczeństwa mają trzy kategorie:
- Zachowanie na mokrej nawierzchni – to absolutnie najbardziej wymagający test. Obejmuje on analizę drogi hamowania (np. z poziomu 80 km/h do 0), aquaplaning (zjawisko utraty przyczepności auta na mokrej nawierzchni z powodu warstwy wody na drodze) wzdłużny i poprzeczny oraz przyczepność boczną (jazda po łuku). To właśnie na mokrej drodze, w temperaturach bliskich zera, często najtańsze opony drastycznie przegrywają z segmentem premium.
- Zachowanie na śniegu – testy obejmują trakcję (zdolność do ruszania), hamowanie oraz precyzję prowadzenia po zaśnieżonej drodze.
- Zachowanie na suchej nawierzchni – w tym przypadku sprawdzana jest stabilność auta przy wyższych prędkościach (np. przy nagłej zmianie pasa ruchu) oraz droga hamowania.
W testach ADAC te trzy kategorie odpowiadają odpowiednio za 40%, 30% i 30% końcowej oceny kategorii bezpieczeństwa. Dlaczego zachowanie na mokrej nawierzchni ma “więcej do powiedzenia” w kwestii werdyktu? Należy wziąć pod uwagę, że współczesna europejska zima to nie ulice pokryte grubą warstwą lodu czy puchu, a w dużej mierze deszcz i błoto pośniegowe. Z tego względu zachowanie opony w takich warunkach zyskuje większą rangę, niż chociażby na suchej nawierzchni. Od kilku lat w testach ADAC za 30% końcowej oceny odpowiada także “bilans środowiskowy” w skład który wchodzą m.in. szybkość zużycia bieżnika czy generowany hałas.
Które rozmiary dominowały w rankingach?
Tegoroczne zestawienie zostało absolutnie zdominowane przez opony o rozmiarach 205/55 R16 i 225/40 R18. Dlaczego akurat te? 205/55 R16 to wciąż najpopularniejsza rozmiarówka opon w Europie, którą znajdziemy w samochodach klasy kompaktowej, np. Volkswagenie Golfie czy Toyocie Corolli. Dla przeciętnego kierowcy to właśnie testy opon o tym rozmiarze są najbardziej miarodajne. Z kolei rozmiar 225/40 R18 dedykowany jest mocniejszym kompaktom i autom klasy średniej, a same testy skupiają się także na sportowych właściwościach i precyzji prowadzenia. Znajdziemy je m.in. w takich modelach jak BMW serii 3 czy Audi A3. Istotnym i często pojawiającym się rozmiarem jest również 245/45 R18, który jest dedykowany do większych samochodów, w tym SUV-ów.
Liderzy segmentu Premium – najlepsze opony zimowe 2025
W klasie premium rywalizacja o pozycję lidera jest niezwykle zacięta, a różnice między czołowymi modelami opon często są minimalne. W tym roku na szczyt podium powraca model, który zdefiniował na nowo przyczepność na mokrej drodze.
Goodyear UltraGrip Performance 3 – zwycięzca ADAC i mistrz mokrej nawierzchni
Model Goodyear UltraGrip Performance 3 okazał się jednym z największych wygranych tegorocznych testów ADAC (w rozmiarze 225/40 R18, wyłącznie testowanym w tegorocznym zestawieniu ADAC), zdobywając notę 2,0 (“gut”/”dobra”). Jego przewaga ujawniła się przede wszystkim w najtrudniejszych warunkach – na mokrej nawierzchni –, uzyskując najlepsze wyniki w analizie drogi hamowania i odporności na aquaplaning. Zaskakujący był także długi przewidywany przebieg na poziomie 76 500 km oraz niska ścieralność, co wpłynęło na jego wysoką pozycję w kategorii “bilansu środowiskowego”.
To opona stworzona dla tych kierowców, którzy większość zimy spędzają na odśnieżonych lub mokrych drogach, ale również dla tych, którzy cenią przede wszystkim trwałość i odpowiedni stosunek jakości do ceny.
Michelin Pilot Alpin 5 i Continental Winter Contact TS 870 / TS 870 P – odwieczna walka o podium
Ta dwójka to niemal stali bywalcy podium, jednak ich charakterystyka jest nieco inna.
Michelin Pilot Alpin 5 to opona szczególnie doceniana w testach “rozmiarów sportowych” (225/40 R18). Oferuje ona fenomenalną precyzję prowadzenia na suchej drodze i doskonałą kontrolę nad autem na śniegu i lodzie. Propozycja ta jest również dobrze znana z bardzo wysokiej jakości poprzez zastosowanie technologii Michelin Total Performance, co czyni ją faworytem wśród kierowców pokonujących duże przebiegi. Jej “szkopułem” jest jednak kategoria aquaplaningu poprzecznego, w której odstawała od tegorocznego faworyta. Mimo to, Michelin Pilot Alpin 5 to wciąż świetna, komfortowa, a przede wszystkim bezpieczna propozycja ogumienia na zimę.
Continental WinterContact TS 870 / TS 870 P to model uznawany za najbardziej zrównoważoną opcję na rynku. TS 870, dedykowany mniejszym pojazdom oraz TS 870 P do większych SUV-ów i aut o wyższej mocy nie wygrywają może każdej pojedynczej kategorii, ale w każdej znajdują się w ścisłej czołówce. Dlatego też opony Continental WinterContact to “bezpieczny wybór” na każde warunki – od głębokiego śniegu po mokry asfalt, oferując w dodatku niskie opory toczenia.
Nowości i zaskoczenia w klasie premium
Największą niespodzianką w testach jest nowa propozycja od Bridgestone. Opony Blizzak 6, następca niezwykle udanego LM005, podniósł poprzeczkę, deklasując swoich rywali w testach hamowania na mokrej nawierzchni i jednocześnie oferując dobrą przyczepność na suchych i mokrych drogach. W testach ADAC zajęła ona trzecie miejsce (również znajduje się w TOP3 AutoBild), uzyskując ocenę końcową 2,2 (“dobra”). Nieco gorzej opona wypadła w teście aquaplaningu poprzecznego, jednak małe potknięcie nie było na tyle rażące, aby zbić Blizzak 6 z podium. Wszystko to składa się na stwierdzenie, że jest to obecnie jeden z absolutnych liderów rynku premium, pomimo swojego niedawnego debiutu na rynku. Warto rozważyć ten model jeśli jesteś posiadaczem dynamicznego, kompaktowego auta.
Optymalny wybór opony ze średniej półki – najlepszy stosunek ceny do jakości
Nie każdy kierowca potrzebuje opon premium, które absolutnie zdominowały podium. Segment średni również oferuje świetne modele, które przeszły te same rygorystyczne testy i uzyskały pozytywne oceny, kosztując przy tym znacznie mniej od liderów rynku. Na opony ze średniej półki cenowej powinien spojrzeć przychylnym okiem kierowca, który jeździ głównie po mieście lub ewentualnie poza nim i szuka bezpiecznej alternatywy w rozsądnej cenie.
Modele z oceną “dobra” i “zadowalająca”
W testach ADAC i AutoBild 2025 ponownie doskonale wypadły opony oferujące najlepszy stosunek jakości do ceny. Modele te znalazły się także w liście rankingowej Tyre Reviews, co dodatkowo podkreśla bezpieczeństwo i dobrą jakość wykonania tych modeli. Na jakie propozycje ze średniej półki cenowej warto zwrócić uwagę?
- Hankook Winter i*cept RS3 (lub Evo3 w większych rozmiarach) – koreański producent od lat udowadnia, że jego miejsce znajduje się w czołówce. W tegorocznym teście ADAC opony te zajęły piąte miejsce, oferując świetne parametry na śniegu i naprawdę zadowalające na mokrej drodze (ocena 2,4).
- Nokian Tyres Snowproof P – jak przystało na fińskiego producenta z kraju nordyckiego, Nokian dobrze radzi sobie na śniegu. Model Snowproof P zapewnia pewne i bezpieczne prowadzenie w trudnych warunkach atmosferycznych, choć w testach na mokrej nawierzchni odstaje od czołówki klasy premium. W testach ADAC Nokian Tyres Snowproof P uplasował się na ósmej pozycji (nota 2,7) ze zdecydowaną przewagą wyników “zadowalających”. Co warto podkreślić, model ten uzyskał wysokie wyniki w “bilansie środowiskowym”, dzięki czemu możemy mieć niemal pewność, że jest to ekonomiczny wybór ze średniej półki cenowej.
- Dunlop Winter Sport 5 – choć to model o ugruntowanej pozycji na rynku, nadal regularnie plasuje się testach z oceną “dobra”. W testach ADAC opony te uzyskały notę 2,4, plasując ten model na czwartym miejscu. Winter Sport 5 uzyskało dobre noty zarówno w kwestii bezpieczeństwa na wszystkich nawierzchniach, jak i w “bilansie środowiskowym”. To naprawdę dobra alternatywa względem liderów, która wciąż jest bezpieczną i bardzo ekonomiczną opcją względem obecnych liderów. Kierowcy, którzy szukają nieco budżetowej opcji i często jeżdżą po śniegu lub błocie mogą być pewni, że wybór tego ogumienia jest dobrą decyzją.
Tanie, ale bezpieczne. Które marki budżetowe uzyskały pozytywną rekomendację?
Jeśli nasz budżet jest mocno ograniczony, istnieją także marki budżetowe należące do dużych koncernów, które gwarantują minimum bezpieczeństwa koniecznego do uzyskania pozytywnej rekomendacji w testach.
W tym roku pozytywnie na tle innych rywali wyróżnił się model Barum Polaris 6 (marka należąca do koncernu Continental). W teście AutoBild uzyskał on ocenę “gut” z ósmą pozycją w rankingu, zaskakująco dorównując tym samym droższym rywalom w wielu próbach. Model ten świetnie sprawdza się w zimowych warunkach i jest dobrze zoptymalizowany pod kątem pojazdów EV. Cena tego modelu oscyluje wokół 216 zł za sztukę, w zależności od rozmiaru.
Kierowcy, którzy w zdecydowanej większości poruszają się po odśnieżonych drogach i preferują spokojny styl jazdy powinni zwrócić także uwagę na dwie inne budżetowe opcje – Momo W-20 North Pole i Matador MP93 Nordicca, które uplasowały się odpowiednio na 9. i 11. miejscu w liście rankingowej ADAC. W przypadku Momo W-20 North Pole, choć w zdecydowanej większości wyniki są “zadowalające”, model ten wyróżnia się dobrym hamowaniem i dobrym zachowaniem na mokrej nawierzchni. Z kolei Matador MP93 Nordicca we wszystkich testowanych obszarach osiągnął ocenę “zadowalającą”, choć niewiele brakowało mu do oceny “dobrej” w kwestii “bilansu środowiskowego”. To, co jednak warte podkreślenia – wciąż są to dwa modele rekomendowane przez ADAC pod kątem bezpieczeństwa i nierzadko mogą być dobrą alternatywą wobec produktów premium dla mniej wymagających kierowców.
Kiedy tania opona zimowa staje się niebezpieczna?
ADAC co rok publikuje “czarną listę” opon, które otrzymały w ramach testów ocenę “Niewystarczającą” (Magelhaft). To produkty, które nie przeszły odpowiednich testów bezpieczeństwa i których należy unikać za wszelką cenę, ponieważ ryzyko stworzenia zagrożenia na drodze jest realne.
Różnica w drodze hamowania – Fakty z testów
Tegoroczne testy ponownie obnażyły prawdę o najtańszych oponach. W testach ADAC różnica w drodze hamowania na mokrej nawierzchni (przy hamowaniu z poziomu 80 km/h do 0 km/h) między liderem segmentu premium Goodyear UltraGrip Performance 3 a Syron Everest 2 (ostatnią pozycją w liście rankingowej) sięgnęła nawet 15 metrów. To długość trzech samochodów klasy kompaktowej. Oznacza to, że tam, gdzie auto wyposażone w opony premium już się zatrzymało, samochód na oponach budżetowych nadal jedzie z prędkością około 46 km/h. To realnie niepokojący współczynnik, który w trudnych warunkach atmosferycznych może doprowadzić do poważnego wypadku na drodze.
Opony “Niewystarczające” – lista modeli, których ADAC i Tyre Reviews nie polecają
Problem potencjalnie niebezpiecznych opon dotyczy w dużej mierze nieznanych marek importowanych z Chin lub Tajwanu. Modele te, często kuszące agresywnym wzorem bieżnika i atrakcyjną ceną, okazują się dramatycznie słabe na mokrej nawierzchni w porównaniu z obecnymi liderami, a nawet budżetowymi opcjami z wynikiem “zadowalającym”. Zastosowana w nich mieszanka gumowa twardnieje w niskich temperaturach, przez co opona traci przyczepność na drodze. W testach ADAC modele te regularnie “oblewały” próby hamowania na mokrym asfalcie, co jest jasną informacją, że stwarzają one realne zagrożenie w ruchu miejskim i poza aglomeracjami.
Poniżej przedstawiamy listę modeli z rankingu ADAC, które lepiej unikać.
Mangelhaft (“niewystarczające”, które nie przeszły testów bezpieczeństwa ADAC):
- Radar Dimax Winter
- Nankang Winter Activa 4
- Landsail Winter Lander
- Petlas SnowMaster 2 Sport
- Imperial Snowdragon UHP
- Tomket Snowroad Pro 3
- Star Performer Stratos UHP
- Goodride SW608
- Evergreen EW66
- CST Medallion Winter WCP1
- Syron Everest 2
Ausreichend (w praktyce „niepolecane” przez ADAC):
- Point S Winter S
- Firestone Winterhawk 4
- Maxxis Premitra Snow WP6
- Apollo Aspire XP Winter
W zestawieniu Tyre Reviews najsłabszy w wielu kluczowych próbach, w tym hamowaniu na lodzie (8,59 m), trakcji, handlingu i aquaplaningu, ale również w kwestii hałasu i oporu toczenia okazał się model Marshal iZen KW31. Z kolei najsłabszą propozycją na mokrej nawierzchni (najdłuższa droga hamowania, wet handling i wet circle) okazał się Michelin X-Ice Snow, choć świetnie sprawdził się na lodzie.
Na co jeszcze zwrócić uwagę przy wyborze opon. Trwałość i ekologia
Choć bezpieczeństwo opon jest priorytetem, opony to także koszt, trwałość, ekonomiczność decyzji zakupowych i wpływ na środowisko. Nowoczesne testy również biorą ten aspekt pod uwagę.
“Równowaga środowiskowa” w testach ADAC – co to jest i dlaczego ma znaczenie?
Od niedawna ADAC przyznaje oceny w dwóch kategoriach: bezpieczeństwo oraz “równowaga środowiskowa” (“bilans środowiskowy”. Te dwie oceny, odpowiednio w proporcjach 70% i 30% składają się na ostateczną ocenę końcową danego modelu. Oznacza to, że obecnie opona, aby zostać liderem listy rankingowej musi być nie tylko bezpieczna, ale również ekologiczna. A w tym przypadku, wbrew niektórym opiniom, ekologia idzie w parze z ekonomicznością zakupu.
Na ocenę “bilansu środowiskowego” składa się:
- Trwałość (ścieralność) bieżnika – 20%
- Przebieg opony – 40%
- Opory toczenia (zużycie paliwa lub energii) – 20%
- Emisja hałasu – 10%
- Zrównoważony rozwój w produkcji i recyklingu – 10%
Zmiana ta jest odpowiedzią zarówno na potrzeby portfela kierowców, jak i środowiska. Niska trwałość opony oznacza przede wszystkim konieczność szybszej wymiany. W praktyce model, który pozwala na przejechanie 60 000 km jest w perspektywie czasu znacznie tańszy niż model, który zużyje się w połowie takiej trasy – nawet, jeśli zakup drugiej opcji był znacznie bardziej opłacalny finansowo. Z kolei niskie opory toczenia są równoznaczne z niższymi rachunkami na stacji benzynowej, co w skali roku generuje realne oszczędności.
Należy wspomnieć także o wpływie na środowisko – mniejsza ścieralność oznacza mniej mikroplastiku trafiającego do otoczenia, a także niższa emisja CO2, co ma niemarginalne znaczenie w zanieczyszczonych miastach.
Wskaźnik zużycia opony (Tread Wear Indicator)
Każda opona posiada TWI, czyli małe “mostki” w rowkach bieżnika. Gdy bieżnik zrówna się z TWI (wysokość 1.6 mm), opona jest praktycznie zużyta. W trudnych warunkach zimowych, a zatem w oponach dostosowanych do tej pory roku minimalna bezpieczna głębokość bieżnika to 4 mm. Poniżej tej wartości opona drastycznie traci zdolność do odprowadzania błota pośniegowego i “wgryzania się” w śnieg.
Checklista Zakupowa na Sezon 2025/2026
Inwestycja w dobre opony zimowe to nie tylko kwestia tego, ile pieniędzy wyciągniemy z portfela, ale również gwarancja bezpieczeństwa – swojego, pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Jeśli stoisz przed wyborem opon zimowych na sezon 2025/2026, kieruj się naszą checklistą:
- Sprawdź rozmiar opony homologowany dla Twojego auta
- Określ swój styl jazdy i priorytety (śnieg vs. mokra nawierzchnia)
- Sprawdź dokładnie testy – jak wybrany model wypadł w testach ADAC, AutoBild i Tyre Reviews
- Wybierz segment i półkę cenową:
- Premium – Goodyear, Continental, Michelin, Bridgestone
- Średnia półka – Hankook, Nokian, Dunlop, Kleber
- Budżetowe – Barum, Sava
- Unikaj nieznanych marek (w tym z Chin), które nie przeszły rygorystycznych testów

3 dni temu
5





English (US) ·
Polish (PL) ·