Rekordowy wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych

3 dni temu 2
Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.

2025-07-18 12:24

publikacja
2025-07-18 12:24

Na koniec czerwca br. w Polsce zarejestrowanych było 98 813 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). W pierwszej połowie b.r. ich liczba zwiększyła się o 18 553 szt., czyli o 51 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. – wynika z Licznika Elektromobilności.

Rekordowy wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych
Rekordowy wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych
fot. Marek Lapis / / FORUM

Pod koniec I półrocza 2025 r. po polskich drogach jeździło 178 631 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Flota w pełni elektrycznych, osobowych aut (BEV, ang. battery electric vehicles) liczyła 89 605 szt., a hybryd typu plug-in – 89 026 szt. - wynika z danych Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM).

Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 9 307 szt. Stale rośnie też liczba elektrycznych motorowerów i motocykli. Na koniec czerwca zarejestrowanych było ich 25 630 szt. Więcej jest również osobowych i dostawczych aut hybrydowych - jeździ ich po polskich drogach 1 121 774 szt. Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów zeroemisyjnych w Polsce osiągnął 1 583 szt., z czego pojazdy bateryjne stanowiły 1481 szt., a wodorowe – 100 szt.

Jak wynika z danych przedstawionych w Liczniku Elektromobilności, równolegle rozwija się infrastruktura ładowania. Pod koniec czerwca 2025 r. w Polsce funkcjonowało 10 255 ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. 1/3 z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a resztę – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

„Czerwiec był kolejnym miesiącem z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordowy udział rynkowy osobowych elektryków – wyniósł on niemal 8 proc. To wynik prawie 3-krotnie lepszy względem końca 2024 r., ale wciąż ponad dwukrotnie niższy od unijnej średniej. Dlatego tak ważna jest kontynuacja subsydiowania po zakończeniu programu NaszEauto, które nastąpi w połowie przyszłego roku. Rozwiązaniem mógłby być program leasingu społecznego, którego projekt PSNM zgłosiło w ramach konsultacji rządowego planu społeczno-klimatycznego” - zaznaczył dyrektor Centrum Badań i Analiz PSNM Jan Wiśniewski, cytowany w publikacji.

Jak wskazał, plan społeczno-klimatyczny to dokument, który określa kierunek dopłat z Funduszu Społeczno-Klimatycznego (FSK), czyli unijnego instrumentu, który ma służyć walce z wykluczeniem transportowym związanym z wprowadzeniem nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (ETS2).

„Propozycja leasingu opartego o 100-procentowe dofinansowanie opłaty wstępnej oraz wysokość miesięcznej raty za nowy samochód w wysokości ok. 300-400 zł idealnie wpisuje się w cele FSK, zdecydowanie podnosząc dostępność zeroemisyjnego transportu. Podobny program sprawdził się już m.in. we Francji” - zauważył.

W ocenie prezesa PZPM Jakuba Farysia rekordowe wyniki rejestracji pojazdów zeroemisyjnych w ostatnich kilku miesiącach pokazują, jak ważne jest wspomaganie tego rynku. „Uruchomienie programu dotacji z KPO spowodowało wyraźny wzrost rejestracji zeroemisyjnych pojazdów osobowych. W tym kontekście cieszą zapowiedzi Ministerstwa Klimatu i Środowiska, że niebawem zostanie przeprowadzona rewizja zgłoszeń. Możemy mieć nadzieję, że do grona beneficjentów programu dołączą osoby fizyczne i jednoosobowe działalności gospodarcze, które będą chciały kupić zeroemisyjne samochody dostawcze” - stwierdził.

Dodał, że nadal otwarta pozostaje kwestia poszerzenia listy beneficjentów programu o firmy. „Choć Komisja Europejska nie wyraża na to zgody, liczymy, że odpowiedzialne resorty ponownie podejmą dyskusję na ten temat” - zaznaczył Faryś. (PAP)

gkc/ mmu/

Masz 18-26 lat? Załóż konto i zyskaj do 400 zł nagrody!

Masz 18-26 lat? Załóż konto i zyskaj do 400 zł nagrody!

Powiązane: Elektromobilność

Polecane

Najnowsze

Popularne

Przeczytaj źródło