Rządzący sięgną do kieszeni Polaków. Wprowadzili nowe mandaty

3 tygodni temu 18

Data utworzenia: 17 października 2025, 10:31.

W piątek 17 października posłowie zdecydowali w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Chodzi m.in. o obowiązek noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy e-hulajnogą przez dzieci do 16. roku życia. Za jego brak grozi mandat — 100 zł. Posłowie opowiedzieli się też za odbieraniem praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h także poza terenem zabudowanym.

Policjant wypisuje mandat - zdjęcie ilustracyjne.
Policjant wypisuje mandat - zdjęcie ilustracyjne. Foto: Piotr Jędzura / newspix.pl

Nowe przepisy w prawie drogowym nakładają na rodziców i opiekunów dzieci i nastolatków do 16. roku życia odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci na rowerach i hulajnogach. Jeśli dziecko pojedzie bez kasku — rodzic zapłaci 100 zł mandatu!

Nowy smak Wojanka w Biedronce. Dietetyczka nie zostawia suchej nitki

Zmiany w prawie o ruchu drogowym. Mandaty dla rodziców za brak kasku u dzieci!

Zanim o losie tego pomysłu karania rodziców za brak kasku u dziecka zdecydowali posłowie — projektem zajęła się Komisja Infrastruktury. Przegłosowała kluczowe poprawki do projektu ustawy. Zgodnie z nimi obowiązek noszenia kasku obejmie wszystkie dzieci do 16. roku życia, niezależnie od tego, czy poruszają się rowerami, elektrycznymi hulajnogami czy innymi urządzeniami transportu osobistego.

Wśród pomysłów było też podniesienie minimalnego wiek, od którego dzieci mogą korzystać z elektrycznych hulajnóg. Obecnie na e-hulajnogach mogą jeździć już od 10. roku życia, a po wejściu nowych przepisów — dopiero od 13 lat.

Szokujące statystyki wypadków na hulajnogach

Dane dotyczące wypadków na hulajnogach są alarmujące. Według policyjnych danych sytuacja na drogach robi się coraz bardziej dramatyczna. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 r. liczba wypadków z udziałem hulajnóg wzrosła aż o 85 proc.

Co więcej, liczba rannych w takich zdarzeniach wzrosła aż o 107 proc. Najbardziej szokujące jest jednak to, że ponad połowę sprawców stanowili młodzi ludzie poniżej 17. roku życia.

Czy nowe przepisy będą skutecznym rozwiązaniem? Ministerstwo Infrastruktury twierdzi, że tak. Jak podkreśla wiceminister Stanisław Bukowiec, kaski mogą uratować życie. — "Badania pokazują, że kask ochronny zmniejsza ryzyko urazów głowy o 60 proc., a ryzyko śmierci spada o 70 proc." — przypomniał podczas posiedzenia komisji.

Miliony na podróże i pensje w Kancelarii Prezydenta. Znamy budżet na 2026 r.

Państwo pomoże w zakupie kasków!

Rodzice, którzy martwią się dodatkowymi kosztami, mogą odetchnąć z ulgą. Wiceminister Bukowiec ogłosił, że państwo sfinansuje kaski dla dzieci zdających egzamin na kartę rowerową. Rocznie ma to dotyczyć około 100 tysięcy młodych rowerzystów.

Kaski będą musiały spełniać specjalny certyfikat EN 1078, a policja dostanie trzy miesiące na przeprowadzenie kampanii informacyjnej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe przepisy wejdą w życie już 1 marca 2026 r.

Kaski dla dzieci jeżdżących na rowerach czy e-hujanogach nie tylko w Polsce. Zmiany jak na Zachodzie

Resort infrastruktury podkreśla, że podobne przepisy już działają w innych krajach, takich jak Szwecja czy Australia. Czy nowe przepisy poprawią bezpieczeństwo najmłodszych na drogach?

Urlop regeneracyjny. Trzy miesiące dla prawie każdego. Oto haczyk

Przeczytaj źródło