Zbudowali dmuchany samolot. Był gotowy do lotu już po 5 minutach

4 dni temu 12

Jakie były główne składniki dmuchanego samolotu?

Ile czasu zajmowało nadmuchanie samolotu?

Jaki był maksymalny udźwig dmuchanego samolotu?

Ile jednostek dmuchanego samolotu zbudowano?

Ta niecodzienna współpraca zaowocowała powstaniem Goodyear Inflatoplane, czyli - całkiem dosłownie - latającej maszyny, która była po prostu nadmuchiwana. I to niemal w całości, bo poza silnikiem, śmigłem i kilkoma elementami kokpitu, wszystko tu wypełniano powietrzem. Choć całość prezentuje się absurdalnie, założenie były całkiem sensowne – US Army zainteresowało się tą technologią, widząc w niej potencjał w opracowywaniu planów ewakuacyjnych dla żołnierzy uwięzionych za linią wroga. Dmuchany samolot miał być w takich sytuacjach zrzucany we wzmacnianych pojemnikach w okolice ich pozycji.

Po otworzeniu pojemnika, do nadmuchania samolotu wystarczyło zaledwie 5 minut - oczywiście nie robiło się tego ustami, tylko dołączonym w skrzyni specjalnym silnikiem z kompresorem. Gdy nadmuchiwanie się kończyło, pilot uruchamiał ręcznie prosty silnik dwusuwowy, wsiadał za stery maszyny i mógł ruszać. W zależności od wersji Goodyear Inflatoplane mógł osiągnąć prędkość od 60 do 120 km/h, czyli dość niewiele... a maksymalny udźwig pozwalał na zabranie od 1 do 2 osób. Rozpiętość skrzydeł wynosiła początkowo niecałe 7 metrów, a późniejsze warianty - dobijały do poziomu 8,5 metra. Całość, ku zaskoczeniu wielu, działała zgodnie z założeniami, pozwalała przelecieć nawet kilkaset kilometrów, ale miała oczywiście jedną poważną wadę - dmuchany samolot wykonany był z tkanin nylonowych pokrytych gumą, czyli materiałów które wprawdzie dobrze się pompowały, ale wystarczył jeden pocisk, ptak czy jakikolwiek twardszy odłamek, aby uszkodzić powłokę i sprowadzić samolot na ziemię. Niemniej, zanim US Army zrezygnowało całkowicie z prac nad maszyną - zdążono zbudować 12 działających jednostek, a sam projekt anulowano dopiero po kilkunastu latach.

Przeczytaj źródło