Finał prestiżowego plebiscytu Car of the Year zbliża się wielkimi krokami. Poznaliśmy 7 finalistów, z których zostanie wyłoniony Samochód Roku 2026. Na liście nie brakuje zaskoczeń i co ciekawe, tylko jeden z modeli nie występuje w wersji elektrycznej i tylko jeden samochód pochodzi spoza Europy.
Coroczny plebiscyt na Samochód Roku wzbudza wiele emocji i niespodzianek. W ostatnich latach konkurs COTY zdominowały samochody elektryczne i tak też jest w przypadku Car of the Year 2026. Część z nich występuje wyłącznie jako elektryki, inne zaś oferują też napędy spalinowe. Co ciekawe, tylko jeden z finalistów COTY 2026 oferuje wyłącznie napędy spalinowe i wyłącznie jeden model pochodzi spoza Europy. Które auto ma największe szanse zdobyć tytuł Samochodu Roku 2026? Przedstawiamy pokrótce każdego z finalistów.
W jaki sposób zostanie wyłoniony Samochód Roku 2026?
Od teraz jury będzie miało kilka tygodni na dokładne przetestowanie kandydatów i oddanie głosów, aby wybrać najlepszy nowy samochód w Europie. Na koniec wszyscy finaliści przejdą wspólne testy w Hiszpanii na torze testowym Parc Motor Castellolí, przed ostatecznym głosowaniem mającym na celu wybór Samochodu Roku 2026. Każdy juror będzie mógł przyznać maksymalnie 25 punktów, przy czym na jeden pojazd może dać nie więcej niż 10 punktów i musi oddać głos na przynajmniej 5 z 7 finalistów, w tym zwycięski dla niego model. Jury składa się z 60 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów. W tym gronie jest także 2 jurorów z Polski.
Przejdziemy teraz do poszczególnych kandydatów i pokrótce ich przedstawimy.
Dacia Bigster
Zaczniemy od naszego spalinowego rodzynka, czyli jedynego czysto spalinowego samochodu w postaci Dacii Bigster. Rumuński SUV zadebiutował jesienią 2024 roku podczas targów w Paryżu, a na rynek trafił na początku 2025 r. Samochód jest największym SUV-em Dacii i jednocześnie jej topowym modelem. Auto mierzy 4,57 m długości i ma 2,7 m rozstawu osi, jednak dzieli platformę z mniejszym o 23 cm Dusterem. Również design przedniego pasa i tylnych lamp pochodzi z mniejszego SUV-a, podobnie jak projekt kabiny. Bigster oferuje przestronne wnętrze i bagażnik o pojemności do 663 litrów, jest też pierwszą Dacią oferowaną z panoramicznym dachem czy elektrycznie sterowaną klapą bagażnika. Pod maskę trafiła znana z Dustera jednostka 1.2 TCe z układem miękkiej hybrydy, rozwijająca 140 KM. Oprócz tego producent oferuje też wariant 1.2 TCe z instalacją LPG, warianty 4x4, a także odmianę hybrydową Full Hybrid z silnikiem 1.8 o łącznej mocy 155 KM. Dacia Bigster zaczyna się od 99 900 zł i jest jedną z najtańszych propozycji w segmencie, tańszą nawet od chińskich rywali.
Ponad 130 ofert Dacii Bigster dostępnych od ręki: Sprawdź ofertę
Citroen C5 Aircross
Pozostajemy w segmencie kompaktowych i średniej wielkości SUV-ów. II generacja Citroena C5 Aircross zadebiutowała w maju 2025 roku. Samochód jest znacznie większy od poprzednika (urósł o 15 cm) i mierzy teraz 4,65 m długości. Tym samym awansował do grona SUV-ów klasy średniej. Oparto go na nowej platformie STLA Medium i jest on spokrewniony z Oplem Grandlandem oraz Peugeotem 3008. Po raz pierwszy w gamie jednostek napędowych, oprócz wariantów 1.2 Hybrid (z układem mHEV) i Plug-in Hybrid (z silnikiem 1.6) pojawiła się też w pełni elektryczna odmiana z bateriami 73 oraz 97 kWh i zasięgiem do 680 km. Nowy Citroen C5 Aircross postawił na atrakcyjny i nowoczesny design w stylu C3 oraz poliftingowego C4, a w kabinie znajdziemy 13-calowy pionowy wyświetlacz WATERFALL SCREEN od systemu infotainment, który jest największym dotychczas stosowanym centralnym ekranem w samochodach Stellantisa. Producent podkreśla też wysoki komfort jazd oraz przestronną kabinę (z w drugim rzędzie ma być tyle miejsca co we flagowym C5 X), a bagażnik pomieści 565 l. Citroen C5 Aircross startuje od 132 900 zł.
Skoda Elroq
Tym razem mamy wyłącznie elektrycznego kompaktowego SUV-a. Skoda Elroq zadebiutowała jesienią 2024 roku i jest pierwszym modelem Skody zaprojektowanym według nowej estetyki Modern Solid. Charakterystycznym elementem pojazdu jest zabudowany, opływowy pas przedni, tzw. Tech-Deck Face, pod którym ukryto czujniki, a maskę zdobi nowy napis SKODA, który zastąpił tradycyjne logo marki. Skoda Elroq jest technicznie spokrewniona z Enyaqiem, bazuje na platformie MEB, jednak mierzy 4,48 m i kosztuje od 149 900 zł. Samochód szybko stał się jednym z najpopularniejszych elektryków w Polsce i w Europie, gdyż łączy kompaktowe nadwozie, rozsądną cenę i przyzwoite parametry układu napędowego (baterie o pojemnościach od 49 do 79 kWh, zasięg do 573 km w cyklu mieszanym). Topowa wersja RS rozwija 340 KM i przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,4 s.
Fiat Grande Panda
Fiat Grande Panda jest znacznie większy od poprzednika, stąd też jego nazwa. Samochód mierzy 4 m długości, czyli aż o 34 cm więcej od Pandy III. W efekcie nowa Grande Panda zastąpiła również Fiata Punto, który zniknął z rynku w 2017 r. Nowa Grande Panda bazuje na platformie SCP i jest spokrewniona z Citroenem C3. Samochód już trafił do czołówki sprzedaży na rynku włoskim i przekonuje zwłaszcza atrakcyjnym designem w stylu retro oraz pudełkowatym nadwoziem nawiązującym do I generacji Pandy z lat 80-tych. Samochód jest crossoverem i wyróżnia się podniesionym prześwitem i nakładkami. Producent postawił na żywą kolorystykę, a w gamie znajdziemy jednostkę benzynową 1.2 o mocy 100 KM, wariant hybrydowy mHEV o mocy 110 KM oraz odmianę elektryczną o mocy 113 KM, z bateriami o pojemności 44 kWh i zasięgiem do 320 km w cyklu mieszanym. Grande Panda oferuje też przestronne jak na swoje gabaryty wnętrze oraz spory bagażnik (361 l), jednocześnie zachowując przystępną cenę zakupu. Bazowy Fiat Grande Panda startuje od 72 300 zł.
Fiat Grande Panda z atrakcyjnym finansowaniem: Przejdź do oferty
Renault 4 E-Tech electric
W ubiegłym roku nagrodę COTY 2025 zdobyło Renault 5 E-Tech electric. Teraz tytuł ten może zdobyć jego krewny w postaci Renault 4 E-Tech electric. Producent zastosował sprawdzoną formułę, a zatem postawił na styl retro i kształty nawiązujące do klasycznej "czwórki". Samochód jest miejskim crossoverem o długości 4,14 m, bazuje na platformie AmpR Small rodem z Renault 5 E-Tech i dzieli z nim projekt kabiny oraz układy napędowe. Oznacza to baterie o pojemności 40 i 52 kWh i silniki o mocy 120 oraz 150 KM. W zależności od wersji zasięg wynosi 308 lub 409 km. Bazowe Renault 4 E-Tech electric urban range startuje od 130 500 zł.
Mercedes CLA
III generacja Mercedesa CLA postawiła na nowy, śmiały design i po raz pierwszy występuje również w wariantach elektrycznych. Samochód jest nieznacznie dłuższy i szerszy od poprzednika, ma też o 6 cm większy rozstaw osi. Jest pierwszym autem niemieckiego producenta opartym na nowej architekturze MMA, zaś warianty elektryczne wyposażono w instalację 800V. Dzięki temu baterie o pojemności 85 kWh netto można ładować mocą do 320 kW, a zasięg sięga nawet 792 km na jednym ładowaniu. Gamę jednostek spalinowych tworzą warianty CLA 180, CLA 200 oraz CLA 220, z silnikiem 1.5 turbo o mocy od 136 do 190 KM. Kabina reprezentuje zupełnie nowe wzornictwo, prezentuje się nowocześnie, a kokpit tworzy jedna płaszczyzna ze szkła, za którą ukryto 3 wyświetlacze systemu MBUX Superscreen. Ten przed kierowcą ma 10,25 cala, centralny 14 cali przekątnej, zaś opcję stanowi 14-calowy ekran inforozrywki przed pasażerem. Bazowy wariant CLA 180 startuje od 192 500 zł.
Mercedes CLA z rabatami do 22%: Poznaj ofertę
Kia EV4
Pora na ostatniego z finalistów i jednocześnie jedynego kandydata spoza Europy. Jest nim Kia EV4, czyli najnowszy kompaktowy elektryk koreańskiej marki i co ciekawe, nie jest on SUV-em. Kia EV4 występuje jako pięciodrzwiowy hatchback oraz sedan. Samochód bazuje na platformie E-GMP i jest spokrewniony z Kią EV3, z którą dzieli m.in. układy napędowe oraz projekt kabiny z dwoma 12,3-calowym wyświetlaczami. Kia EV4 oferuje dwa warianty baterii: 58,3 oraz 81,4 kWh, a jej zasięg w cyklu mieszanym wynosi maksymalnie 456 lub 633 km, w zależności od pojemności baterii i nadwozia. Bazowa Kia EV4 hatchback Air z bateriami 58,3 kWh startuje od 173 900 zł.
Kiedy poznamy zwycięzcę?
Zwycięzcę plebiscytu Car of the Year 2026 poznamy 9 stycznia 2026 roku podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Brukseli.

2 dni temu
5




English (US) ·
Polish (PL) ·