Znana sieć wycofuje popularny produkt. "Dla dobra zwierząt"

1 miesiąc temu 20

Data utworzenia: 30 września 2025, 12:22.

ALDI zapowiada, że do końca bieżącego roku całkowicie wycofa ze sprzedaży i składu produktów marek własnych jeden z rodzajów jaj. Chodzi o tzw. jaja "trójki", które pochodzą od kur utrzymywanych w klatkach. Sieć podtrzymuje tym samym założenia deklaracji, że wraz z początkiem 2026 r. na półkach jej sklepów dostępne będą już więc tylko jaja z alternatywnych do klatkowego rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne. Aldi zapowiada jednocześnie, że pozostawi sobie furtkę powrotu do wycofywanych jaj — na wypadek skrajnej sytuacji związanej z ich niedoborem na rynku.

Jaja z chowu klatkowego znikają ze sklepów ALDI. Sieć zostawia sobie furtkę na wypadek kryzysu.
Jaja z chowu klatkowego znikają ze sklepów ALDI. Sieć zostawia sobie furtkę na wypadek kryzysu.

Sieć ALDI poinformowała o utrzymaniu postanowień deklaracji opublikowanej niemal dekadę temu, w 2016 r. Wraz z początkiem 2026 r. na półkach tej sieci dostępne będą już więc tylko jaja z alternatywnych do klatkowego rodzajów chowu: ściółkowe, wolnowybiegowe lub ekologiczne.

Najpóźniej do końca 2025 r. ALDI wycofa jaja klatkowe także ze składów produktów marek własnych, takich jak makarony czy sosy. Już na ten moment większość z nich (w 2023 aż 82 proc.) zawiera jedynie jaja z alternatywnych chowów. Co ważne, marka własna jaj ALDI "Wesoły Kurnik" od momentu jej jest oparta w całości o jaja bezklatkowe.

Kelner z kranówką "za friko" dla gości. Wiemy, co na to GIS

— Wycofanie jaj z chowu klatkowego to ważny krok, który pozwala zapewnić naszym klientom produkty najwyższej jakości i świeżości, jednocześnie wspierając bardziej humanitarne praktyki hodowlane — podkreśla Katarzyna Bawoł z ALDI Polska.

Dyskont zastrzega jednak, że w przypadku skrajnej sytuacji związanej z niedoborem jaj może wyjątkowo tymczasowo przywrócić w swojej ofercie jaja klatkowe.

Od "trójek" odwraca się w ostatnich latach coraz więcej sklepów, sieci restauracji i producentów żywności. Według badań Centrum Badawczo-Rozwojowego Biostat z grudnia 2024 r. ponad 80 proc. konsumentów wyraża opinię, że taki chów nie zapewnia zwierzętom odpowiednich warunków, a rynek wsłuchuje się w ten głos.

Polki oszalały na punkcie tych perfum. Rossmann przecenił na 74,99 zł

W wyniku działań wokół wycofywania jaj klatkowych ze sprzedaży, pomiędzy 2014 a 2025 r. udział chowu klatkowego spadł w Polsce o ponad 20 punktów procentowych, z 87 proc. do 66 proc. Proporcje kształtują się jeszcze korzystniej w przypadku jaj pakowanych: według GUS w pierwszym kwartale 2025 r. aż 42 proc. jaj stanowiły jaja z chowów alternatywnych.

7 na 10 konsumentów w Polsce twierdzi, że przy zakupie jaj istotne są dla nich warunki, w jakich żyły kury. Deklarację o rezygnacji z kupowania jaj klatkowych podpisało ponad 123 tys. Polek i Polaków.

Od 1 października nowe zasady w sklepach. Kaucje i kary zaskoczą klientów

Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.

Newsletter

Najlepsze teksty z Faktu! Bądź na bieżąco z informacjami ze świata i Polski

Zapisz się

Masz ciekawy temat? Napisz do nas list!

Chcesz, żebyśmy opisali Twoją historię albo zajęli się jakimś problemem? Masz ciekawy temat? Napisz do nas!

Napisz list do redakcji

Przeczytaj źródło