Najczęściej kwestia żywotności akumulatorów przewija się w kontekście samochodów elektrycznych. Ten sam temat odnosi się jednak do hybryd plug-in, które podobnie jak elektryki, posiadają najczęściej baterie litowo-jonowe. Wyniki najnowszego badania ADAC pokazują ciekawą zależność - nie wszystkie sprawdzane samochody wypadły dobrze.
Hybrydy plug-in notują obecnie imponujące wzrosty sprzedaży, zarówno w Polsce jak i w Europie. Samochody hybrydowe plug-in uchodzą one bowiem za złoty środek i pomost pomiędzy pojazdami czysto spalinowymi a elektrycznymi. Od stycznia do września 2025 na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano 722 914 hybryd plug-in, co daje im 9% udziału w rynku. Może nie jest to wielki wolumen, jednak warto dodać, że w tym samym okresie 2024 roku było to zaledwie 6,9%. W Polsce zarejestrowano w tym czasie 21 497 samochodów PHEV, co daje 5% udziału w rynku nowych aut nad Wisłą, przy czym sprzedaż hybryd plug-in wzrosła rok do roku aż o 97%. Niemiecki automobilklub ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) sprawdził 28,5 tysiąca samochodów hybrydowych plug-in pod kątem żywotności baterii. Wyniki niektórych modeli mogą być zaskakujące.
Na początek przypomnijmy, że w odróżnieniu od klasycznych hybryd baterie w samochodach PHEV można ładować z gniazda, podobnie jak ma to miejsce w autach elektrycznych. Stąd też baterie w hybrydach plug-in z czasem mogą tracić swoją fabryczną pojemność, a koszt ich wymiany może sięgać nawet kilkudziesięciu tysięcy zł. To właśnie żywotność baterii budzi najwięcej obaw wśród nabywców, zwłaszcza na rynku wtórnym.
Jak wygląda degradacja baterii w hybrydach plug-in?
Analiza niemieckiego automobilklubu została przeprowadzona we współpracy z Aviloo, a więc firmą specjalizującą się w diagnostyce akumulatorów. Pierwszy wniosek nie będzie dla wielu zapewne zaskoczeniem, bowiem badanie wykazało, że na stopień zużycia baterii wpływa intensywność jej eksploatacji. Zdaniem ADAC w pojeździe, który średnio przez około 25% czasu porusza się w trybie elektrycznym, pojemność baterii po 200 000 km wyniesie jakieś 91%. Średnia-częsta jazda w trybie EV obniży tę wartość do jakiś 86%, zaś częsta do 83%.
jaka powinna być kondycja baterii w hybrydach plug-in po danym przebiegu?
Po 50 000 km bateria powinna mieć przynajmniej 92% SoH, przy 100 000 km 88%, przy 150 000 km minimum 84%, natomiast przy 200 000 km co najmniej 80%. Progi te odzwierciedlają typową degradację w warunkach standardowej eksploatacji i uwzględniają różnice w sposobie użytkowania.
Żywotność baterii zależna od marki. Najlepszy Mercedes, najgorszy Ford
Najczęściej jednak stopień zużycia baterii zależy od marki pojazdu. Najlepiej wypadają samochody Mercedesa, które po przejechaniu 200 000 km zachowują średnio prawie 90% pojemności baterii. Dobrze wypadają też modele BMW, jednak tam 90% miały najlepiej zachowane egzemplarze, a te intensywniej eksploatowane ok. 77%. Przyzwoicie wypadły też Volvo i Volkswagen, w przypadku których średnia wyniosła około 85%.
Ponad 2000 samochodów hybrydowych z rabatami do 40%: Poznaj ofertę
Na drugim końcu skali znalazły się Mitsubishi oraz Ford. W ich przypadku utrata pojemności na początku eksploatacji jest duża (w niektórych modelach Forda baterie straciły poniżej 90% fabrycznej pojemności już po zaledwie 25 000 km), po czym się stabilizuje. Z drugiej strony należy zaznaczyć, że dane te mogą nie być do końca miarodajne z racji na ograniczoną liczbę Fordów z większymi przebiegami.
Badanie ADAC nie uwzględniło również chińskich samochodów, gdzie napęd hybrydowy plug-in jest bardzo popularny. Zapewne bierze się to z krótkiego stażu rynkowego chińskich aut w Europie.
Jak dbać o żywotność baterii?
Pamiętajmy też, że ochrona gwarancyjna na baterie w PHEV waha się zazwyczaj od 100 do 160 tysięcy kilometrów lub od 5 do 8 lat. Jak wydłużyć żywotność baterii? Zalecenia są w zasadzie podobne co w przypadku smartfonów. Unikajmy ładowania do 100%, starajmy się ładować baterię w jej optymalnym zakresie, a więc od 20 do 80% oraz unikajmy częstego, gwałtownego przyspieszania.

1 tydzień temu
12





English (US) ·
Polish (PL) ·