Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
- Porsche 911 Carrera ma moc 394 KM i przyspiesza do 100 km na godz. w 3,9 s (z pakietem Sport Chrono)
- Podstawowa wersja kosztuje od 643 tys. zł, jednak egzemplarz testowy był znacznie droższy
- Polscy klienci chętnie kupują drogie wersje 911. W 2024 r. najpopularniejsze były Carrera 4 GTS i Turbo S. Równie chętnie, co bazową Carrerę, wybierano topowe warianty GT3 i GT3 RS
- Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony
Porsche 911 z najnowszej serii 992.2 wygląda niemal tak samo jak przed modernizacją. Zmiany zauważy tylko fan marki. Jest ich kilka i dotyczą zarówno nadwozia coupe, jak i kabrioletu. Z przodu nie ma dodatkowych świateł, wszystkie zmieszczono pod charakterystycznymi owalnymi kloszami. Taki zabieg umożliwił uzyskanie większych wlotów powietrza. Z tyłu również lekko zmodyfikowano lampy i żebrowanie grilla. Ponadto wprowadzono nowe obręcze kół i kolory karoserii.
Testowany egzemplarz otrzymał 20- i 21-calowe obręcze we wzorze Carrera Exclusive Design za dodatkowe 18,6 tys. zł. To akurat element, który bym zmienił w tej specyfikacji. Nieoczywisty jest również lakier wymagający ponad 20 tys. zł dopłaty (na koniec wszystko podliczę). Nazywa się Shade Green Metallic i dodaje elegancji wyjątkowej sylwetce "911-ki".
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Oczywiście największa nowość w gamie to hybrydowy napęd w wersji GTS, ale to już 541-konny wariant o 200 tys. zł droższy od Carrery (dowiedz się więcej).
Porsche 911 Carrera – tego może brakować
Zanim jeszcze uruchomiłem silnik, zauważyłem kolejne zmiany, których dokonano w ramach liftingu 911. Niestety zniknął typowy dla Porsche wihajster, taki wbudowany kluczyk po lewej stronie kierownicy. Zastąpił go zwykły przycisk start/stop… (wyjątek stanowi jeszcze 911 GT3). Druga strata to charakterystyczny obrotomierz na środku zestawu wskaźników. Do tej pory był analogowy, teraz cały panel to wyświetlacz. Oczywiście możemy dostosować widok do naszych potrzeb i upodobań (dostępny jest też ten klasyczny). Jasne, mówimy o detalach, ale czy trzeba było je zmieniać? Pozostawiono (jeszcze) tradycyjny zegarek na środku deski rozdzielczej.
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
We wnętrzu podstawowej Carrery nie ma kierownicy obszytej Alcantarą, kolorowego paska wskazującego pozycję "zero" czy "kubełków". Testowany egzemplarz doposażono jednak w kierownicę GT (1,5 tys. zł), a także w fotele z 14-kierunkową regulacją (12 tys. zł), które okazały się wygodne, również całkiem solidnie trzymają na boki i umożliwiają przyjęcie bardzo niskiej pozycji. Ponadto kabinę wykończono skórą w kolorach Slate Grey i Crayon za niespełna 25 tys. zł… Byłem przekonany, że to standard.
Porsche 911 Carrera — prowadzenie sprawia wiele przyjemności
Najskromniejsze wydanie modelu 911 ma sześciocylindrowy, prawie 400-konny silnik 3.0 biturbo. W dzisiejszych czasach taka moc nie robi wielkiego wrażenia na papierze. Jak będzie za kierownicą? Czy Porsche 911 może rozczarować? Nie będę cię zwodził i trzymał w niepotrzebnym napięciu, więc od razu odpowiem: nie, jest świetnie.
Już odgłos budzącego się za twoimi plecami boksera potrafi wywołać gęsią skórkę. Motor generuje dokładnie 394 KM i 450 Nm. Gdy dodasz do tego tylko 1520 kg masy własnej, genialną skrzynię PDK (standard) i napęd na tylne koła, możesz oczekiwać jednego — dużego "funu" z jazdy.
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Nie oszukujmy się, z pakietem Sport Chrono (koszt 16,6 tys. zł) taka "911-tka" również jest bardzo szybka. Z wykorzystaniem procedury startu może osiągnąć pierwszą "setkę" już po upływie 3,9 s (bez pakietu w 4,3 s). Sprint 0-200 km na godz. trwa około 14 sekund, a auto przestanie przyspieszać dopiero przy 294 km na godz. To aż za duże możliwości jak na drogi publiczne.
W trybie Normal jest jeszcze dość spokojnie. Działa system start/stop, wydech jest cichy, więc samochód nie męczy w trasie, choć zawieszenie jest dość twarde. Wystarczy jednak przekręcić przełącznik w tryb Sport, żeby dwusprzęgłowa, ośmiostopniowa skrzynia szybciej zmieniała biegi i ostrzej je redukowała, a silnik jeszcze żwawiej reagował na dodawanie gazu. Charakterystyczne brzmienie boksera i aktywny układ wydechowy (14 tys. zł) skutecznie podkręcają emocje. Mógłbym słuchać tej muzyki bez końca. Utwardzają się także amortyzatory, a kierownica stawia większy opór. To nie wszystko, ponieważ masz jeszcze tryb Sport Plus, w którym okazuje się, że wszystko może dziać się jeszcze agresywniej i szybciej.
W każdej chwili dostępna jest funkcja Sport Response. Wciskasz guzik i przez 20 sekund otrzymujesz najlepsze możliwe osiągi. To taki tryb "ataku" do natychmiastowego wyprzedania.
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Z kolei, żeby wyłączyć system stabilności, należy dłuższą chwilę przytrzymać osobny przycisk. Jest ich cały rządek, więc ustawieniami możesz mieszać na bieżąco, wedle uznania. Nawet z włączonymi systemami Carrera potrafi być dość narowista i pokazać nadsterowność przy wyjściu z zakrętu. Dopracowanie układu jezdnego tego samochodu jest majstersztykiem. Pamiętajmy, że silnik znajduje się za tylną osią.
Czy czegoś brakuje? Nie ma ceramiki, ale w tej wersji i nietorowym użytkowaniu standardowe hamulce radzą sobie bez zarzutu (sześciotłoczkowe zaciski z przodu, wentylowane i nawiercane tarcze o średnicy 350 mm). Zastanowiłbym się nad napędem na wszystkie koła, ale jest on dostępny dopiero w znacznie droższej wersji Carrera 4S (od 811 tys. zł). Na złe warunki pogodowe przygotowano tryb Wet obniżający temperament samochodu.
Nie podałem jeszcze zużycia paliwa. Przy spokojnej jeździe wynosiło od 14 do 15 l/100 km w mieście. Poza nim może spaść nawet poniżej 10 l. Nawet licząc 12 litrów podczas szybszej jazdy, nie trzeba zbyt często tankować. To zasługa 84-litrowego zbiornika paliwa (dopłata 1000 zł).
Porsche 911 Carrera – czy da się lubić na co dzień?
Wiele osób krytykuje sportowe samochody, że są niewygodne podczas codziennej jazdy. Jest w tym trochę prawdy. Tak duża popularność sportowych SUV-ów nie wzięła się znikąd. W nich nie trzeba gimnastykować się podczas wsiadania i wysiadania, a także uważać na wyższy próg spowalniający czy każdy krawężnik.
Z Porsche 911 nie jest pod tym kątem źle. Podnoszony o 4 cm przód samochodu (12,7 tys. zł) sprawia, że miejskie przeszkody nie są takie straszne. Można zapisywać lokalizacje, w których układ zrobi to automatycznie. Auto obniża się do naturalnej pozycji przed osiągnięciem prędkości 40 km na godz.
Całkiem pakowny okazuje się przedni bagażnik o pojemności 135 litrów (jest wąski, ale głęboki). Tylne fotele to opcja, ale – uwaga – nie wymagają dopłaty. Porsche 911 należy traktować jako auto dwumiejscowe, jednak dodatkowe siedzenia zawsze mogą się przydać. Z tyłu żaden dorosły się nie zmieści, ale zawsze możesz przewieźć dziecko w foteliku (jest system ISOFIX) lub pieska. Po złożeniu oparć otrzymujesz dodatkowy bagażnik, tylko bez dostępu od tyłu.
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Foto: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Denerwuje zbyt mała liczba schowków. Smartfona musisz zamykać w podłokietniku (ma indukcyjną ładowarkę). Do wykorzystania zostaje ci uchwyt na kubek. Woziłem w nim kluczyk od samochodu i klucze od domu z pilotem do bramy garażowej. Resztę rzeczy (np. kartę do biura, małą butelkę z wodą) upychałem po bocznych kieszeniach w drzwiach. Można przymknąć oko, ponieważ mówimy o samochodzie sportowym, jednak jest to niewygodne.
Porsche 911 Carrera – bazowe, ale nie tanie
Trzy lata temu cennik Porsche 911 otwierała kwota nieco przewyższająca 550 tys. zł. Teraz bazowy model kosztuje 643 tysiące. Wspomniane wyżej dodatki oraz kilka innych opcji (np. nagłośnienie Bose, asystent jazdy w nocy, system Porsche InnoDrive) podniosły cenę testowanego egzemplarza do prawie 901 tys. zł.
Polscy klienci gustują w jeszcze droższych "911-kach". W 2024 r. bazowa Carrera stanowiła 9 proc. wszystkich zamówień. Równie chętnie wybierano topowe warianty GT3 i GT3 RS, których ceny "od" znacznie przekraczają milion złotych. Najpopularniejsze były Carrera 4 GTS i Turbo S.
Porsche 911 Carrera (992.2)Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
Porsche 911 Carrera – moim zdaniem
Niespełna 400-konna Carrera to w zupełności wystarczająca odmiana Porsche 911, jeśli nie zamierzasz się nią ścigać na torze. Potrafi być całkiem komfortowa, a także dostarczyć emocji, gdy będziesz miał na to ochotę. To sportowa maszyna bez nadmiernej przesady. Udany kompromis. Tylko ta cena... Podstawowa 911 po doposażeniu za 800 lub nawet 900 tys. zł? Witaj w świecie Porsche.
Porsche 911 Carrera – dane techniczne
Silnik | t.benz./B6/24 |
Pojemność skokowa | 2981 cm3 |
Moc maksymalna | 394 KM/6500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 450 Nm/2000-5000 obr./min |
Napęd/skrzynia biegów | na tył/aut. 8b (PDK) |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 3,9 s |
Prędkość maksymalna | 294 km/h |
Średnie spalanie w trybie mieszanym | 10,2 l/100 km |
Długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi | 4542/1852/1303/2450 mm |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa | 135 l/84 l |
Masa własna/ładowność | 1520/340 kg |
Cena modelu bazowego | 643 000 zł |
Cena egz. testowanego | 900 987 zł |
Galeria zdjęć
1/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
2/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
3/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
4/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
5/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
6/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
7/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
8/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
9/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
10/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
11/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
12/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
13/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
14/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
15/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
16/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
17/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
18/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
19/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
20/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
21/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
22/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
23/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
24/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
25/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
26/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
27/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
28/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
29/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
30/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
31/31
Żródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski