Autor: miro Źródło: ORL w Poznaniu/infodent24.pl Opublikowano: 05-11-2025, 11:24
Nie będzie przeciwskazań, aby lekarze dentyści, realizujący kontrakt z NFZ, stosowali do wypełnień (według własnego uznania) kompozyty światłoutwardzalne. Problem w tym, że de facto mieliby to robić na własny koszt
- ORL Wielkopolskiej Izby Lekarskiej zwróciła się z apelem do ministra zdrowia o zrezygnowanie z zamiaru pozostawienia lekarzowi dentyście wyboru materiału do wypełnień (kompozyt światłoutwardzalny)
- Lekarze krytykują takie rozwiązanie, bo to oznaczałoby przerzucanie kosztów leczenia stomatologicznego na świadczeniodawców
- Istnieje niebezpieczeństwo, że liczba zainteresowanych realizacją kontraktów stomatologicznych finansowanych przez NFZ jeszcze bardziej się zmniejszy
Próba narzucania nowego standardu najczęściej wykonywanych świadczeń, bez Ich uprzedniej, rzetelnej wyceny jest niczym innym, jak próbą przerzucenia kosztów zmian na świadczeniodawców – ocenia Okręgowa Rada Lekarska Wielkopolskiej Izby Lekarskiej.
Problem ten sygnalizowaliśmy m.in. w materiałach
Ważne zmiany w stomatologii na NFZ. Nowe zasady wyboru materiałów do wypełnień zębów
NFZ chce wprowadzić lepsze materiały stomatologiczne na koszt dentystów
Krytyka proponowanych zmian w opiece stomatologicznej na NFZ
Według lekarzy z ORL WIL bezsensowność zaproponowanych zmian w koszyku świadczeń gwarantowanych leży w ich przypadkowości i pogłębianiu nieefektywnego modelu opieki stomatologicznej.
Okręgowa Rada Lekarska Wielkopolskiej Izby Lekarskiej zwróciła się 18 października 2025 r. z apelem do ministra zdrowia o ograniczenie zmian w projektowanej nowelizacji rozporządzenia w sprawie wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego poprzez rezygnację ze zmian w załączniku nr 11 do rozporządzenia, będącym wykazem materiałów używanych podczas udzielania gwarantowanych świadczeń stomatologicznych
Jak można domyślić się z konstrukcji uzasadnienia do projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego z 2 października 2025 r, jest to zasadniczy cel nowelizacji koszyka świadczeń stomatologicznych.
Zaproponowana formuła pozostawienia lekarzowi wyboru materiału do wypełnień ostatecznych „zgodnie z potrzebami leczniczymi pacjenta" jest wobec szerokich wskazań do zastosowania kompozytów światłoutwardzalnych nakierowana na wprowadzenie do lecznictwa stomatologicznego finansowanego ze środków publicznych nowego standardu wypełnień ubytków.
Uwagi szczegółowe do zmian w świadczeniach na NFZ
- Pomijając aspekt niedookreśloności pojęcia „zgodności z potrzebami leczniczymi pacjenta" inicjatywę tę należy potraktować jako kontynuację trendu powiększania obowiązków systemu ochrony zdrowia wobec pacjentów bez oglądania się na koszty. Skutki takiego podejścia widoczne są w postaci poważnych zawirowań w finansowaniu działalności NFZ.
- Misja stomatologii publicznej dotknięta jest wręcz miejscami znikomą dostępnością do świadczeń gwarantowanych, naruszającą wprost konstytucyjną zasadę równego dostępu do świadczeń.
- Z mapy świadczeniodawców znikają gabinety, statystykę uzupełnia działalność na polu badań i przeglądów, czasem profilaktyki - działania o często dyskusyjnej skuteczności, będące nieraz przykładem nieefektywnej gospodarki środkami publicznymi.
- Działalność pozostałych, ogólnie dostępnych gabinetów stomatologicznych opiera się na funkcjonującym od zarania systemu czytelnym i racjonalnym (wobec skromności środków) rozgraniczeniu oferty sektorów: publicznego i komercyjnego w zakresie stomatologii zachowawczej, protetyki i ortodoncji.
- Zacieranie różnic modelu publicznego i komercyjnego spowoduje zapewne liczne konflikty i napięcia na linii lekarz-pacjent, a z przyczyn wymienionych w pkt.4 będzie rażąco niesprawiedliwe dla jednej ze stron umowy, jaka wiąże poradnie stomatologiczne z płatnikiem.
- Uzasadnienie projektowanej zmiany skupia się na porównaniu kosztu materiałowego wypełnień. W oczywisty sposób narusza to zasady logicznego rozumowania pomijając oczywiste dla każdego praktyka różnice w pracochłonności poszczególnych typów wypełnień.
- Nie można w odpowiedzialny sposób wprowadzać nowego standardu wypełnień bez należytej wyceny całego świadczenia.
Apel o racjonalizację wyceny świadczeń
- Kompleksowa wycena wypełnień, pomimo starań NRL nigdy nie miała miejsca. Okręgowa Rada Lekarska WIL przypomina, że przedmiotem kompleksowej, wielomiesięcznej wyceny AOTMiT (we współpracy z Naczelną Radą Lekarską, zakończonej aneksem do opracowania nr WT.054.33.2021) były np. świadczenia chirurgiczno - periodontologiczne.
- Obecna wycena wypełnień jest efektem pobieżnych prac z 2022 r. spowodowanych tylko i wyłącznie kwestią korekty procedur wypełnień o koszty usuwania wypełnień amalgamatowych.
- Najlepszym dowodem na przypadkowość działań MZ jest fakt, że najbardziej skomplikowane z wypełnień - odbudowa kąta zęba siecznego jest wyceniane niżej niż wypełnienie 3 powierzchniowe (procedura ta nie była w ogóle korygowana, gdyż do jej wykonania nigdy nie był używany amalgamat).
- Próba narzucania nowego standardu najczęściej wykonywanych świadczeń, bez Ich uprzedniej, rzetelnej wyceny jest niczym innym, jak próbą przerzucenia kosztów zmian na świadczeniodawców.
- Wywoła to skutek zamknięcia kolejnej partii gabinetów - co dla całości misji stomatologii publicznej i dla interesów pacjentów będzie miało skutek odwrotny do zamierzonego.
- Beneficjentami projektowanego rozwiązania będą w większości pacjenci, którzy dla dobra swego uzębienia zrobili najmniej (najmniej o nie dbali).
- ORL WIL w żadnym razie nic traci z oczu interesu pacjenta. Przy wydatkach na stomatologię publiczną rzędu 2 – 3 proc. budżetu NFZ - podstawową misją stomatologii publicznej pozostaje ochrona maksymalnie dużej części populacji przed utratą zębów, również poprzez zachowanie maksymalnie dużej liczby żywych zębów. I na to powinny być nakierowane działania w sferze zarządczej tą gałęzią systemu opieki zdrowotnej.
- Sposoby poprawy parametrów dotychczasowych wypełnień (jak np. szczelność brzeżna w przyjętym w uzasadnieniu kryterium relacji brzegu wypełnienia do kieszonki dziąsłowej) mogą być przedmiotem ustaleń Księgi Jakości, jaką na mocy ustawy prowadzą gabinety współpracujące z NFZ.
Rekomendację takiej procedury samorząd będzie promował. Odbudowa kompozytowa powinna być zaś świadczeniem gwarantowanym wszędzie tam, gdzie projektowane jest leczenie endodontyczne i taką nowelizację koszyka warto rozważyć.
Apel podpisali:
dr n. med. Krzysztof Kordel, prezes ORL WIL
lek. Elżbieta Marcinkowska, sekretarz ORL WIL
©
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

2 dni temu
6





English (US) ·
Polish (PL) ·