Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Trwają intensywne przygotowania do budowy nowego odcinka drogi krajowej nr 7 między Rabką-Zdrojem a granicą państwa w Chyżnem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pracuje nad czterema wariantami trasy o długości około 35 km każdy. Już w sierpniu mają rozpocząć się badania hydrogeologiczne, a w przyszłym roku planowane jest złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoDroga krajowa nr 7. Etap projektu i dotychczasowe działania
W zeszłym roku podpisano umowę z firmą Multiconsult Polska na przygotowanie koncepcji przebiegu nowej trasy DK7. Wykonawca ma również za zadanie uzyskanie decyzji środowiskowej dla najlepszego wariantu, który zostanie oceniony m.in. pod względem technicznym, społecznym i ekonomicznym. Od tamtej pory odbyły się liczne konsultacje, w tym spotkania z mieszkańcami trzech gmin oraz badania geofizyczne każdego z czterech zaproponowanych wariantów.
GDDKiA zapewnia, że nowa DK7, choć nie będzie drogą ekspresową, zapewni bezpieczne i wygodne warunki podróży, z limitem prędkości do 100 km na godz. na przeważającym odcinku. Trasa będzie mieć charakter bezkolizyjny, co oznacza, że wszystkie połączenia z innymi drogami będą realizowane poprzez węzły.
Mapy nowej drogi krajowej nr 7:
Foto: / GDDKiA
Foto: / GDDKiA
Foto: / GDDKiA
Parametry i przebieg planowanej trasy
Droga rozpoczynać się będzie na węźle Zabornia, gdzie kończy się obecnie trasa S7. Przebieg początkowych czterech kilometrów, niezależnie od wybranego wariantu, zakłada prowadzenie drogi na północ od istniejącej DK7. Następnie trasa, w zależności od propozycji, ma omijać Spytkowice od północy lub południa. Położenie wariantów w dalszej części trasy przewiduje przebieg po zachodniej stronie Podwilka, Orawki i Jabłonki, z trzema różnymi propozycjami przebiegu w Chyżnem.
W przypadku wariantów A i C, które zakładają przeprowadzenie trasy przez Chyżne śladem istniejącej DK7, zaplanowano budowę 250-metrowego tunelu, aby ograniczyć wpływ drogi na zabudowania w tej wsi – poinformowali twórcy projektu.
Przeczytaj także:
Konsultacje społeczne a zmiany w projektach
W wyniku konsultacji społecznych, do GDDKiA wpłynęło około 1300 uwag i opinii. Jedną z wprowadzonych zmian jest dodanie nowego węzła Podwilk w wariantach B i D, pod warunkiem współpracy z samorządem lokalnym. Jednak przygotowanie tego węzła wiąże się z wyzwaniami, takimi jak przecięcie korytarza migracji zwierząt przez prowadzącą do niego nową drogę lokalną.
Dostosowano również przebieg wariantów A i C, prowadząc je tunelami oraz korygując ich trasę w miejscowościach Orawka i Chyżne, aby zminimalizować wpływ na środowisko oraz pobliską infrastrukturę.
Mimo uwzględnienia wielu postulatów, niektóre propozycje, takie jak odsunięcie trasy dalej na południe od Spytkowic, okazały się niemożliwe do realizacji. „Oznaczałoby to konieczność budowy ponad dwóch kilometrów tuneli i estakad, co generowałoby ogromne koszty” – argumentowano w dokumentacji.
Nowa droga krajowa nr 7GDDKiA
Kolejne kroki w planowaniu inwestycji
W sierpniu planowane jest rozpoczęcie badań hydrogeologicznych, a następnie badań geotechnicznych na terenie planowanej inwestycji. Zgromadzone dane pozwolą na dokładniejsze określenie warunków gruntowo-wodnych i weryfikację założeń technicznych.
Obecnie nie podjęto jeszcze żadnych ostatecznych decyzji. Dopiero po pełnej analizie dostępnych danych zdecyduje się, który z czterech wariantów zostanie przekazany do dalszych prac w ramach wniosku o decyzję środowiskową. W tym procesie kluczowe będą czynniki ekonomiczne, społeczne, przyrodnicze oraz techniczne.