- Jak jest twój Indeks Dobrostanu Psychicznego? Wypełnij test i sprawdź!
- Więcej aktualnych wiadomości znajdziesz na stronie głównej Onetu
Nowe przepisy w Państwowym Ratownictwie Medycznym
24 kwietnia 2025 r. uchwalono nowelizację ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, wprowadzającą wiele istotnych zmian. Główne założenia dotyczą zwiększenia liczby członków Zespołów Ratownictwa Medycznego (ZRM) z dwóch do trzech osób, a także powołania Motocyklowych Jednostek Ratowniczych, które mają działać sezonowo w trudniej dostępnych miejscach. Wprowadzono również zmiany w zakresie doświadczenia dyspozytorów medycznych — wymagany staż skrócono z trzech do dwóch lat. (Więcej o tych zmianach dowiesz się z naszego artykułu TUTAJ).
Na realizację nowych założeń przewidziano 187 mln zł w 2025 r., które mają być przeznaczone na rozwój infrastruktury, szkolenia i doposażenie systemu PRM.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoLepiej wykwalifikowane kadry i sprawniejsza pomoc
Przewidziane zmiany mają docelowo zoptymalizować funkcjonowanie szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR) oraz przyspieszyć czas reakcji w nagłych przypadkach. Ustawa zapewnia lepsze przygotowanie personelu medycznego poprzez obowiązkowe kursy postępowania w sytuacjach kryzysowych dla lekarzy i pielęgniarek pracujących w karetkach oraz na SOR-ach. Z kursów tych zostaną zwolnieni specjaliści intensywnej terapii i wykwalifikowany personel.
- Przeczytaj także: Ratownictwo medyczne po nowemu. Rewolucyjne zmiany w karetkach i SOR-ach od 19 sierpnia
Dodatkowo szersze uprawnienia nadano świadkom zdarzeń — umożliwiono im podanie leków osobom w nagłych sytuacjach, takich jak atak padaczki czy hipoglikemia. W szkołach i przedszkolach nauczyciele oraz opiekunowie będą mogli aplikować leki przewlekle chorym dzieciom w nagłych przypadkach. (Z TEGO artykułu dowiesz się o nowej definicji pierwszej pomocy).
Wsparcie psychologiczne dla medyków oraz kary za zapaść na lekarza
Ministerstwo Zdrowia uruchomiło od 1 czerwca 2025 r. telefoniczną linię wsparcia psychologicznego dla członków zespołów ratownictwa medycznego, policji, Straży Granicznej, Służby Więziennej oraz ich bliskich. Pomoc dostępna jest codziennie w godzinach popołudniowych pod numerem 800 702 430. Specjaliści udzielają anonimowej porady w obliczu zawodowego stresu oraz traumy. Infolinia finansowana jest ze środków Narodowego Programu Zdrowia. (TU opisaliśmy ten program).
19 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów zatwierdziła zmiany w Kodeksie karnym, zaostrzając kary dla sprawców ataków fizycznych lub słownych na osoby związane z udzielaniem pomocy medycznej. Osoby te, mimo braku statusu formalnego funkcjonariusza, narażają codziennie swoje zdrowie i życie w ramach działań ratowniczych. Działania te wpisują się w szerszą strategię zwiększenia ochrony medyków przed agresją.
- Może cię zainteresować: W gabinetach lekarskich pojawią się "guziki bezpieczeństwa"? "Coraz częściej ktoś przychodzi z bronią, by "ukarać" lekarza"
Komendant Główny Policji wprowadził mechanizmy pozwalające na błyskawiczne reagowanie na zagrożenia wobec personelu medycznego. Każde zgłoszenie dotyczące ich bezpieczeństwa klasyfikowane jest jako "PILNE", co wiąże się z natychmiastowym wysłaniem na miejsce zdarzenia odpowiednich sił.
Dodatki do wynagrodzenia — ujednolicenie zasad
Nowe przepisy przewidują wprowadzenie jednolitych dodatków za pracę w niedziele, święta, dni wolne oraz w godzinach nocnych dla wszystkich członków ZRM, w tym pilotów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Wysokość dodatku wynosi odpowiednio 45 lub 65 proc. podstawowej pensji, co do tej pory obejmowało jedynie zespoły stacjonujące przy szpitalach.
Od 2026 r. przewidziano dalsze inwestycje w wysokości 382 mln zł, które mają objąć dodatkowe szkolenia, regularne wsparcie psychologiczne oraz zakup nowoczesnego wyposażenia dla ratowników. Program przewiduje kontynuację zajęć z samoobrony dla personelu medycznego, z których dotychczas skorzystało już 9 tys. 900 osób.
Planowane zmiany mają być odpowiedzią na rosnącą skalę wyzwań stojących przed polskim systemem ochrony zdrowia, zapewniając zarówno bezpieczeństwo pracownikom, jak i wyższą jakość obsługi pacjentów.