Opony wielosezonowe 2025/2026. Ranking testów Tyre Reviews

5 dni temu 5

Jeszcze nie tak dawno opony wielosezonowe były “nijakie” – nie do końca sprawdzały się latem, ale też nie do końca sprawdzały się zimą. Dziś modele “All Season” są coraz bardziej nowoczesne, a nierzadko dla wielu kierowców stanowią dobrą alternatywę do cyklicznej wymiany ogumienia. W ostatnim czasie jeden z najbardziej rzetelnych portali Tyre Reviews opublikował ranking opon wielosezonowych 2025 – na które warto zwrócić uwagę, a o których warto zapomnieć?

Fenomen opon wielosezonowych – czy polski klimat im sprzyja?

Opony wielosezonowe, jeszcze dekadę temu traktowane z pobłażliwością, dziś biją rekordy popularności. Dla milionów polskich kierowców, zwłaszcza w aglomeracjach, wizja zrezygnowania z sezonowych kolejek u wulkanizatora jest niezwykle kusząca. Ale czy wygoda idzie w parze z bezpieczeństwem w państwie, gdzie jednego dnia walczymy z 30-stopniowym upałem, a innego z lodowatym deszczem i błotem pośniegowym?

Paradoksalnie, polski klimat staje się coraz większym sprzymierzeńcem opon typu “All Season”. Ciężkie, śnieżne zimy w centrum naszego kraju to rzadkość. Dominują warunki tzw. przejściowe – wilgoć, temperatury oscylujące wokół zera i mokra nawierzchnia. Jednocześnie lata bywają suche i ekstremalnie gorące.

Warunki te dostrzegli producenci opon premium, którzy zainwestowali niemałe pieniądze w technologie, które mają pogodzić ogień z wodą. Kluczem do zrozumienia współczesnej idei opony całorocznej jest symbol 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).

Co oznacza symbol 3PMSF?

Najprościej ujmując, to piktogram przedstawiający płatek śniegu na tle trzech szczytów górskich, nazywany również “symbolem alpejskim”. To jedyna oficjalna homologacja zimowa – aby ją otrzymać, opona musi przejść rygorystyczny test przyczepności na ubitym śniegu, zgodnie z UN R117 (załącznik 7). Co ważne, symbol M+S (Mud + Snow) jest jedynie deklaracją producenta, a nie realnym gwarantem właściwości zimowych opony. W wielu krajach Unii Europejskiej, które wymagają wymiany opon na zimowe (np. Austria, Niemcy, Czechy) tylko “symbol alpejski” prawnie dopuszcza oponę do jazdy w takich warunkach. Takie oznaczenie coraz częściej znajdziemy w oponach wielosezonowych.

Metodologia Testów – Na czym polega ocena opon All-Season?

  


Testowanie opon całorocznych jest jednym z najbardziej złożonych procesów w branży. O ile oponę letnią będziemy testować na suchej i mokrej nawierzchni, a zimową na śniegu, lodzie i w niskich temperaturach, o tyle opona wielosezonowa musi zdać egzamin w każdych warunkach.

Porównanie z dedykowanymi oponami: Jak wypada najlepsza całoroczna w porównaniu do najlepszej zimowej i letniej?
W tegorocznym teście Tyre Reviews zastosowano dwa referencyjne komplety ogumienia: letni Continental PremiumContact 7 i zimowy WinterContact TS870 P.

W przypadku hamowania na suchej nawierzchni (ze 100 km/h do 5 km/h), letnia PC7 odnotowała wynik 35,6 m. Z kolei lider rankingu opon wielosezonowych, Pirelli Cinturato All Season SF3 uzyskał wynik 38,9 m, a zatem o 3,3 m więcej niż dedykowana opona do warunków suchych.

W teście hamowania “na mokrym”, różnica ta była już mniejsza. Letnie ogumienie uzyskało wynik 28,8 m, z kolei liderowi tej kategorii, całorocznej oponie Bridgestone AS6 wyhamowanie z poziomu 80 km/h do 5 km/h zajęło 30,9 m – o 2,1 m więcej niż w przypadku opony letniej.

Najmniejsze różnice widoczne są w teście hamowania na śniegu. Droga hamowania zimowej opony TS870 P wyniosła 19,28 m, a topowej w swojej kategorii Milever All Season Versat mc545 – 19,43 m.

Wyniki testu Tyre Reviews pokazują, że kompromis nie oznacza już “złej opony”, a wybór priorytetów. Współczesna opona “All Season” potrafi niemal wyrównać wyniki z ogumieniem sezonowym w kategorii hamowania na śniegu, choć latem czy na mokrej nawierzchni różnice te są znaczące, biorąc pod uwagę fakt, że długość kompaktowego auta może wynieść 3 m – czyli różnicę w hamowaniu na suchej nawierzchni.

Kluczowe kategorie oceny wg. Tyre Reviews

Serwis Tyre Reviews, kładzie nacisk na wszechstronne testy, badając:

  • Drogę hamowania (w m) i czas hamowania (w sek) na nawierzchni: suchej, mokrej i pokrytej śniegiem
  • Opór toczenia
  • Emisję hałasu (w dB)
  • Komfort
  • Radzenie sobie z intensywnym śniegiem
  • Przyczepność na śniegu
  • Odporność na aquaplaning (wzdłużny i poprzeczny)

Zwycięzcy Rankingów 2025/2026 – Najbardziej Wszechstronne Modele

Najnowsze testy na sezon 2025/2026, w tym Tyre Reviews i ADAC, wyłaniają trójkę liderów, którzy zdominowali rynek premium. Co ważne, nie ma jednego zwycięzcy – jest trzech liderów ogumienia All Season o różnej charakterystyce.

Liderzy Testów Wielosezonowych – Kto osiągnął najlepszy balans?

W testach Tyre Reviews podium zdobyły odpowiednio: Pirelli Cinturato All Season SF3, Continental AllSeasonContact 2 i Bridgestone Turanza All Season 6.

Pirelli Cinturato All Season SF3 to nowy król balansu i zwycięzca testu Tyre Reviews. Pirelli pokazało, że potrafi połączyć dotychczasowe skrajności. Oferuje świetną przyczepność na suchej nawierzchni (zbliżoną do opon letnich) i jest bardzo mocny na mokrej drodze, zajmując 1. miejsce w kategorii odporności na aquaplaning. Jednocześnie oferuje bardzo dobre prowadzenie na śniegu, wygrywając również tę kategorię. Jego słabością są jednak przeciętne opory toczenia, co może wpłynąć na zużycie paliwa. Opony Pirelli Cinturato All Season SF3 są również najlepiej ocenianym modelem wśród polskich kierowców, uzyskując ocenę 4,8/5 (1 miejsce) w serwisie Oponeo.pl. 

Continental AllSeasonContact 2 utrzymał swoją pozycję wicelidera, także w testach ADAC 2025 z notą 2,3. Jest absolutnym liderem w kwestii ekonomii jazdy, uzyskując najniższe opory toczenia ze wszystkich kontrkandydatów. Jest również dobrym wyborem dla osób ceniących komfort akustyczny. W tegorocznych testach model ten odnotował słabszą odporność na aquaplaning, w porównaniu z obecnym liderem. Continental AllSeasonContact 2 uzyskał pozycję wicelidera (4,8/5) w serwisie Oponeo.pl. 

Bridgestone Turanza All Season 6 to trzeci z wielkich graczy, który uplasował się na trzecim miejscu w testach Tyre Reviews i uzyskał notę 2,5 w testach ADAC. Jest absolutnym liderem hamowania na mokrej nawierzchni, a także zapewnia “letnie” odczucia z jazdy i wysoką precyzję prowadzenia w suchych warunkach. Jego balans ogólny prezentuje się bardzo dobrze, choć jest mniejszy niż w przypadku lidera i wicelidera. Opony wielosezonowe Bridgestone Turanza All Season 6 uplasowały się na piątym miejscu w rankingu Oponeo.pl, ze średnią oceną 4,7/5. 

Na które opony wielosezonowe warto jeszcze zwrócić uwagę?

Michelin CrossClimate 2 to uznany weteran, który mimo upływu lat wciąż wyznacza standardy w warunkach zimowych. W testach ADAC opona ta uzyskała notę 2,7. Jest to model o najbardziej „zimowej” charakterystyce – na śniegu i lodzie oferuje bezkonkurencyjną trakcję i precyzję prowadzenia, porównywalną z typowymi zimówkami. Wiek konstrukcji uwidacznia się jednak na mokrej nawierzchni, gdzie Michelin wykazuje lekkie słabości w odporności na aquaplaning i precyzji prowadzenia względem nowszych rywali, takich jak Pirelli czy Bridgestone. Minusem pozostaje również wysoka cena zakupu. Mimo to, model cieszy się ogromnym zaufaniem użytkowników – w serwisie Oponeo.pl plasuje się w ścisłej czołówce (3 miejsce) ze średnią oceną 4,7/5, opartą na ponad 5500 opinii kierowców.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 to niekwestionowany lider trwałości i współzwycięzca testu ADAC 2025 (ex aequo z Continentalem) z notą 2,3. W testach Tyre Reviews zdobył on wysoką, czwartą pozycję. Model ten deklasuje rywali pod względem żywotności – ADAC prognozuje aż 68 000 km przebiegu do osiągnięcia granicznego zużycia, co czyni go bezkonkurencyjną inwestycją na lata. To „specjalista od trudnych warunków”: zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na mokrej i zaśnieżonej nawierzchni. Taki profil opony wiąże się jednak z pewnymi kompromisami – wyższe opory toczenia oznaczają gorszą ekonomię paliwową, a na suchym asfalcie prowadzenie jest bardziej „miękkie” i mniej precyzyjne niż u rywali o bardziej letniej charakterystyce. W serwisie Oponeo.pl Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 cieszy się dużym uznaniem, uzyskując średnią ocenę 4,6/5, a kierowcy chwalą go szczególnie za cichą pracę i przewidywalne zachowanie w deszczu.

Opony All-Season dla SUV-ów i Crossoverów – Specyfika i liderzy segmentu


Właściciele aut typu SUV i crossover to jedna z grup docelowych opon wielosezonowych, jednak muszą oni pamiętać o specyfice takich pojazdów. SUV-y są cięższe i mają wyższy środek ciężkości, dlatego potrzebują często opon o wysokich indeksach nośności (XL – Extra Load). Wymagają one wzmocnionej konstrukcji, która zapewni stabilne prowadzenie i poradzi sobie z większą masą auta.

W teście Auto Bild 2025 jako zwycięzców w rozmiarówce SUV-ów wskazano między innymi modele Vredestein Quatrac oraz pojawiający się już Bridgestone Turanza All Season 6. Opony te zostały docenione za kluczowe cechy dla ciężkich aut – stabilne prowadzenie oraz wysoką odporność na aquaplaning.

Dla jednego z najpopularniejszych segmentów, czyli kompaktowych crossoverów, lista “pewniaków” jest nieco szersza. Na szczycie rankingów pojawiły się także modele – oprócz wspomnianych Vredestein Quatrac i Bridgestone Turanza All Season 6 – Continental AllSeasonContact 2.

Cała Prawda o Kompromisie – Kiedy Opony Wielosezonowe Zawodzą?


Mimo ogromnego postępu technologicznego, opona wielosezonowa w wielu przypadkach pozostaje niestety jedynie kompromisem.

Hamowanie na śniegu i lodzie – Największa słabość modeli All Season

Na śniegu topowe całoroczne modele potrafią zaskakująco blisko zbliżyć się do wyników opon zimowych, a różnice w drodze hamowania między oponą All Season a zimową potrafią wynieść zaledwie 5-8%. Doskonałym dowodem na to jest Nokian Seasonproof 2, nowy „zimowy specjalista”, który w testach Tyre Reviews 2025 zdominował konkurencję w prowadzeniu na śniegu, uzyskując wyniki realnie zacierające granicę między oponą całoroczną a zimówką. Dzięki konstrukcji Triple Zone model ten pewnie „wgryza się” w białą nawierzchnię, co doceniają również polscy kierowcy na Oponeo.pl, przyznając mu notę 4,8/5. 

Co jednak istotne, na lodzie przewaga dedykowanych zimówek pozostaje wyraźna, a przyczyną tego stanu rzeczy jest lamelowanie i specjalna, zimowa mieszanka ogumienia. Z tego względu modele całoroczne z pewnością nie będą “kompromisem” dla kierowców regularnie jeżdżących po górskich terenach lub oblodzonych drogach.

Problematyczne są także mokre drogi. Według testów ADAC, różnica w drodze hamowania między najlepszą oponą (Continental AllSeasonContact 2) a najgorszą (Arivo Carlorful A/S) wynosi aż 11,3 metra. Oznacza to, że gdy samochód wyposażony w pierwsze opony stoi w miejscu, auto z oponami Arivo wciąż będzie poruszać się z prędkością 41 km/h w momencie uderzenia w potencjalną przeszkodę czy nawet potrącenia pieszego.


Osiągi w upalne lato – czy mieszanka nie staje się zbyt miękka?

Pamiętajmy, że aby opona wielosezonowa sprawdziła się w śniegu, jej mieszanka musi zawierać więcej krzemionki i być bardziej elastyczna w niskich temperaturach. Ta sama mieszanka przy ekstremalnych upałach, sięgających 35 stopni Celsjusza, staje się zwyczajnie miękka. Konsekwencją będzie dłuższa droga hamowania w porównaniu do opony letniej (w testach Tyre Reviews 35,6 m vs 38,9 m), mniejsza precyzja prowadzenia przy dynamicznej jeździe i znacznie szybsze zużycie bieżnika, co w konsekwencji prowadzi do kolejnego wydatku.

Trwałość i Przebieg – Jak “All Season” radzą sobie ze ścieraniem przez 12 miesięcy?


Opona całoroczna zużywa się szybciej niż opona sezonowa z paradoksalnie prostej przyczyny – pracuje bez przerwy. Nie “odpoczywa” przez 6 miesięcy w garażu, jak komplet sezonowy, a szczególnie dotkliwe są dla niej ekstremalne, letnie upały. O ile dwa komplety opon (letni i zimowy) mogą wystarczyć na nawet 5-6 lat, o tyle zestaw opon wielosezonowych, przy przyjęciu umiarkowanych przebiegów (15 tysięcy kilometrów rocznie) trzeba będzie wymienić najprawdopodobniej już po 3-4 latach. 

Potwierdzają to testy ADAC, w których mierzone jest zużycie na drogach. Model Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 osiągnął najlepszy wynik testu, na poziomie około 68 tysięcy kilometrów. Jednocześnie budżetowe modele mogą “zniknąć” dużo szybciej – pozorna oszczędność na zakupie będzie mścić się po przebiegu.

Dla kogo opona wielosezonowa to najlepszy wybór?


Aby stwierdzić, czy opona wielosezonowa w Twoim przypadku ma sens, dla dobrego porównania weźmiemy pod lupę Profil Kierowcy Miejskiego i Kierowcy Górskiego.


Profil Kierowcy Miejskiego vs Profil Kierowcy Górskiego

Kierowca miejski to idealny kandydat i beneficjent opon wielosezonowych. To rozwiązanie dla osób które:

  • Są mieszkańcami dużej aglomeracji
  • Ich przebieg nie przekracza około 15 000 km rocznie
  • Głównie porusza się po odśnieżonych trasach miejskich i podmiejskich
  • Są właścicielami niewielkiego, kompaktowego samochodu lub crossovera

Z kolei opony wielosezonowe nie będą najlepszym wyborem dla przysłowiowego Kierowcy Górskiego, który:

  • Być może jest mieszkańcem miasta, ale regularnie porusza się po górskich lub nieutwardzanych drogach
  • Mieszka w klimacie górskim lub skandynawskim
  • Posiada auto sportowe lub o dużych gabarytach, o znaczącej mocy

Koszty – Czy faktycznie oszczędzasz na dwóch wymianach?

W Polsce średnia cena wymiany kompletu opon to zwykle 180-240 zł za wizytę. Uwzględniając już dwie wizyty sezonowe, mnożąc je przez 3 lata regularnych wymian, koszt wzrasta nam do około 1080-1440 zł. Koszt zakupu kompletu opon sezonowych, w zależności od wybranego modelu może wynosić od 800 do nawet 1500 zł. Mnożąc to przez dwa komplety, daje nam to 3000 zł.

Jeden komplet opon wielosezonowych, w zależności od modelu, to koszt od 800 do nawet 2400 zł w przypadku opon premium. Na starcie widzimy oszczędności – w skali roku oszczędzamy na wizycie u wulkanizatora oraz na magazynowaniu ogumienia.

Problem pojawia się jednak w skali zużycia. W perspektywie 5 lat koszty zakupu i eksploatacji obu rozwiązań mogą się wyrównać. Podczas gdy – w zależności od użytkowania – komplet wielosezonowy straci swoją żywotność po 3-4 latach, opony sezonowe mogą “przeżyć” dodatkowe 2-3 lata. Prawdziwym wyznacznikiem mniejszych kosztów w oponach All Season jest trwałość i opory toczenia, a realną oszczędnością – czas i wygoda.

Opona całoroczna w Polsce – Wygoda czy ryzyko?

Decyzja o przejściu na jeden komplet opon to dla wielu kierowców niekończący się dylemat – czy oszczędność czasu jest warta potencjalnego ryzyka? Dzięki gigantycznemu skoku między dawnymi “All Seasons” a obecnymi, odpowiedź brzmi: tak, ale wszystko zależy od kierowcy i warunków, w jakich użytkuje on swój pojazd.

Czym się różni opona całoroczna od letniej i zimowej?

Różnica leży w dwóch kluczowych elementach opon: mieszance gumowej i lameli.

Letnia mieszanka gumowa jest twarda, a jej działanie najlepiej widoczne jest w temperaturach powyżej 7 stopni Celsjusza. W niskich temperaturach mieszanka ta twardnieje, przez co opony tracą przyczepność. Z kolei zimowa mieszanka gumowa jest miększa, z dużą zawartością krzemionki, przez co opony są maksymalnie elastyczne w mrozie. “Zabójcą” dla zimówek są upały, które wydłużają drogę hamowania opon o takim składzie.

Istotna jest także różnica w wyglądzie i działaniu lameli, integralnej części bieżnika. W przypadku opon letnich są to proste bloki i szerokie kanały, które ułatwiają odprowadzanie wody. W “zimówkach” z kolei znajdziemy agresywny wzór z tysiącami drobnych nacięć (lameli), które “wgryzają” się w śnieg i lód, poprawiając przyczepność w trudnych warunkach atmosferycznych.

Warunki testowe vs. polskie realia

Rygorystyczne testy obejmują w dużym uproszczeniu jazdę po powierzchniach: suchych, mokrych i po śniegu, oraz aquaplaning. W polskiej praktyce najczęstszą sytuacją, z którą będziemy mieć do czynienia to mokra nawierzchnia, dlatego kluczowymi parametrami jest długość drogi hamowania i aquaplaning – a to właśnie w tej kategorii pada najwięcej ostrzeżeń w testach ADAC.

Pamiętaj także, że w przypadku górskich tras opony wielosezonowe zawsze przegrywają z dedykowanym modelem do pory roku.

Kiedy należy bezwzględnie pozostać przy oponach sezonowych?

Wygoda nigdy nie może wygrać z bezpieczeństwem. Mimo tego, że opony wielosezonowe coraz częściej zbliżają się w testach do swoich sezonowych odpowiedników, istnieją przesłanki, w których powinieneś zrezygnować z tego ogumienia i pozostać przy dwóch kompletach sezonowych. Jest to bardzo ważne, szczególnie jeśli:

  • Mieszkasz w górach (gdzie lód jest największą przeszkodą dla opon wielosezonowych) lub regularnie tam jeździsz zimą;
  • Posiadasz samochód o dużej mocy lub model sportowy;
  • Robisz duże roczne przebiegi (powyżej 20-25 000 km) – opony całoroczne zużyją się błyskawicznie, niwelując początkowe oszczędności;
  • Jesteś kierowcą, który musi dojechać do celu zawsze, bez względu na pogodę (lód, śnieżyce, skrajne warunki atmosferyczne);
  • Poruszasz się głównie poza drogami miejskimi i podmiejskimi.

Opinie Polskich Użytkowników i Ceny – Segment Budżetowy i Średni


Nie każdy kierowca potrzebuje drogich opon premium. Polscy użytkownicy często szukają złotego środka, co pokazuje popularność segmentu budżetowego i średniego.

 Dębica Navigator 3 i Kormoran All Season – Polskie propozycje i ich zalety


Dębica Navigator 3 to obecnie niekwestionowany lider popularności w polskim segmencie budżetowo-średnim. Opona ta w 2025 roku wciąż z powodzeniem rywalizuje w europejskich testach, zajmując m.in. 3. miejsce w zestawieniu „mid-range” Tyre Reviews. Jej największym atutem technicznym jest ekonomia – wygrywa konkurencje w kategorii najniższych oporów toczenia, co realnie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Co ciekawe, Dębica potrafi wygrać próby prowadzenia na suchym torze i zachowuje się bardzo pewnie na śniegu. Kompromisem jest tutaj mokra nawierzchnia – w testach hamowania (wet braking) model ten plasuje się w dolnej części stawki, wymagając od kierowcy większej ostrożności w deszczu.


Mimo tych ograniczeń, polscy kierowcy darzą ją ogromnym zaufaniem. Na Oponeo.pl Dębica utrzymuje wysoką średnią 4,5/5, a użytkownicy chwalą ją za solidną trwałość i świetny stosunek jakości do ceny. Koszt zakupu w popularnych rozmiarach (195/65 R15 czy 205/55 R16) to zazwyczaj 220–260 zł za sztukę, co czyni ją jedną z najbardziej opłacalnych opcji na rynku.


Kormoran All Season to druga z „polskich” propozycji, należąca do koncernu Michelin. Jest to typowy przedstawiciel klasy budżetowej, co potwierdza 22. miejsce w teście Auto Bild. Opona ta oferuje zaskakująco dobre parametry na suchym asfalcie, gdzie jej stabilność i przewidywalność przewyższają wyniki uzyskane na mokrej drodze czy śniegu. Jest to model stworzony do spokojniejszej eksploatacji, głównie w warunkach miejskich, gdzie rzadziej dochodzi do ekstremalnych sytuacji na mokrej nawierzchni (droga hamowania jest zauważalnie dłuższa niż u liderów).


Kormoran jest opcją dla kierowców szukających maksymalnych oszczędności – ceny startują od ok. 220 zł, co czyni go naturalnym konkurentem Dębicy. W ocenie użytkowników Oponeo wypada on porównywalnie do rywala z Dębicy, uzyskując notę 4,4/5. Kierowcy doceniają go głównie za niską cenę i poprawne zachowanie na suchym, akceptując pewne niedostatki w komforcie i trakcji zimowej.

Zadowalające Opcje Średniej Półki


W segmencie średnim, stanowiącym kompromis między ceną a bezpieczeństwem, wyróżniają się takie modele jak Kleber Quadraxer 3 oraz Vredestein Quatrac. Kleber jest regularnie oceniany jako „dobry” lub „polecany” ( w testach Tyre Reviews i Auto Bild). Oferuje on dobre zachowanie na suchej nawierzchni i bardzo dobre parametry na śniegu, przy poprawnych wynikach na mokrej drodze.


Więcej uwagi wymaga Vredestein, który pokazuje, jak duże mogą być różnice między modelami w zależności od rozmiaru i wersji. Podczas gdy standardowy Vredestein Quatrac uzyskał w teście ADAC 2024 (rozmiar 205/55 R16) zrównoważoną notę 2,8 („zadowalająca”), tak najnowszy test ADAC 2025 (rozmiar 225/45 R17) brutalnie obnażył słabości wersji Quatrac Pro+. Model ten z notą 3,8 („dostateczna”) wypadł słabo na mokrej i zimowej nawierzchni.


Modele te pokazują, że w klasie średniej sama renoma nie wystarczy. Mogą być dobrym wyborem dla kierowców o spokojnym stylu jazdy, jednak przed zakupem absolutnie kluczowe jest sprawdzenie aktualnych wyników testów opon dla konkretnego rozmiaru opony.

Ostrzeżenie przed Najtańszymi – Modele z oceną "Niewystarczająca"

O ile polski segment budżetowy (Dębica, Kormoran) oferuje akceptowalny kompromis, o tyle testy ADAC i Tyre Reviews co roku identyfikują grupę opon, których należy bezwzględnie unikać. Są to najtańsze, często "bezimienne" modele, produkowane głównie w Chinach i dostępne online, które nie spełniają podstawowych norm bezpieczeństwa.


W ostatnich testach ADAC 2025 wszystkie poniższe modele otrzymały ocenę "niedostateczną" i są absolutnie niepolecane:

  • Arivo Carlorful A/S
  • Petlas Multi Action PT565
  • CST Medalion All Season ACP1
  • APlus AS909

Dlaczego te opony są niebezpieczne? Już sam pomiar dróg hamowania dyskwalifikuje te modele, jak np. Arivo, który na mokrej powierzchni hamuje o 11 metrów dalej niż opony Continental. Co ważne, żadna z nich nie radzi sobie ze zmiennymi warunkami, co jest definicją opony całorocznej. Modele CST i Petlas całkowicie tracą przyczepność na drogach zimowych, natomiast Arivo i APlus wykazują krytyczne słabości na mokrej nawierzchni. Zakup tych opon to pozorna oszczędność, która stwarza bezpośrednie zagrożenie na drodze.

Podsumowanie: Idealny Profil Kierowcy dla Opon Wielosezonowych


Opona całoroczna może, ale nie musi być dobrą alternatywą dla opon sezonowych. Kierowca z dużego miasta, z umiarkowanymi przebiegami, który unika skrajnych, “górskich zim”, jest posiadaczem kompaktowego auta lub crossovera oraz ceni wygodę i sezonowa logistyka jest dla niego ciężarem – zyskuje najwięcej. W takim wypadku koniecznie wybierz opony najbardziej dopasowane do warunków atmosferycznych, w których najczęściej się poruszasz, analizując wyniki testów na mokrej lub suchej powierzchni oraz na śniegu. 


Jeśli jednak często jeździsz w góry, Twój styl jazdy jest dynamiczny lub masz auto o dużej mocy – dla własnego bezpieczeństwa i innych uczestników ruchu drogowego, pozostań przy sezonowych kompletach. Decyzja o zakupie ogumienia zawsze powinna zostać poprzedzona “rachunkiem sumienia”, czy aby na pewno spełniamy wszystkie kryteria, które sprawią, że jazda na oponach całorocznych będzie dla nas bezpieczna i jak najbardziej wygodna.

Przeczytaj źródło