Wojciech Smarzowski ponownie wstrząsnął opinią publiczną. Jego najnowszy film „Dom dobry” bije rekordy popularności i wywołał krajową dyskusję o przemocy domowej. Skłonił też redakcję serwisu Filmweb do przygotowania rankingu jego filmów. Lista zestawia wszystkie dotychczasowe dzieła Smarzowskiego od najgorszego do najlepszego, wywołując burzliwe reakcje wśród fanów reżysera.
„Dom zły” na szczycie, „Drogówka” na dnie
Według zestawienia Filmwebu, najwyżej ocenionym filmem Wojciecha Smarzowskiego jest „Dom zły” z 2009 roku. To dramat kryminalny z Arkadiuszem Jakubikiem i Marianem Dziędzielem, ukazujący mroczną stronę stanu wojennego w wiejskiej scenerii Bieszczad. Film uznany został za dzieło definiujące całą twórczość reżysera.
Drugie miejsce w rankingu zajęła „Róża” z 2011 roku – poruszający dramat rozgrywający się tuż po II wojnie światowej z udziałem Marcina Dorocińskiego i Agaty Kuleszy. Na trzecim miejscu znalazło się „Wesele” z 2004 roku – czarna komedia, która na trwałe zapisała się w historii polskiego kina.
W środkowej części zestawienia uplasowały się: „Kler” (2018), „Wołyń” (2016), „Pod Mocnym Aniołem” (2014) i „Wesele” (2021). Ranking zamyka „Drogówka” z 2013 roku, która – pomimo licznych ocen społeczności (209 054) i średniej 7,1 – została uznana za najmniej udany film Smarzowskiego przez redakcję Filmwebu.
Które filmy Smarzowskiego doceniają użytkownicy?
W rankingu uwzględniono także średnie oceny społeczności Filmwebu. Najwięcej głosów zdobyły filmy: „Wesele” z 2004 roku (223 832 oceny, średnia 7,6) oraz „Kler” (222 380 ocen, średnia 7,0). Wysoką średnią ocen cieszy się również „Wołyń” (164 097 ocen, średnia 7,8), który mimo brutalnej tematyki znalazł szerokie uznanie wśród widzów.
Z kolei „Wesele” z 2021 roku, mimo poruszającej problematyki i nawiązania do narodowej historii, zebrało zaledwie 39 500 ocen i niską średnią 6,2. „Pod Mocnym Aniołem” otrzymał 135 591 ocen i średnią 6,9. Nawet „Drogówka”, krytykowana przez redakcję, została lepiej oceniona przez użytkowników serwisu niż niektóre inne produkcje.
Najlepsze role aktorskie w filmach Wojciecha Smarzowskiego
W filmach Wojciecha Smarzowskiego regularnie pojawiają się wybitni polscy aktorzy. Do jego stałych współpracowników należą m.in. Arkadiusz Jakubik, Robert Więckiewicz, Bartłomiej Topa, Marian Dziędziel, Michalina Łabacz, Agata Kulesza i Marcin Dorociński. W „Domu złym” niezapomnianą rolę odegrał Arkadiusz Jakubik jako podejrzany Środoń. Marian Dziędziel, jako gospodarz feralnego domu, również zbudował jedną ze swoich najmocniejszych kreacji. W „Róży” poruszające kreacje stworzyli Dorociński i Kulesza, oddając dramat polsko-mazurskiej rzeczywistości powojennej. W „Klerze” Robert Więckiewicz i Arkadiusz Jakubik znakomicie oddali tragikomiczne postacie duchownych.
Jakie tematy porusza kino Smarzowskiego i dlaczego wywołuje kontrowersje?
Twórczość Wojciecha Smarzowskiego od początku cechuje się bezkompromisowością i podejmowaniem trudnych, często przemilczanych tematów. Reżyser nie boi się zaglądać w mroczne zakamarki społeczeństwa: korupcję, hipokryzję, przemoc, nałogi, narodowe traumy i zakłamanie.
„Wołyń” bez litości obnaża dramat polsko-ukraińskiego konfliktu podczas II wojny światowej, a „Kler” rozlicza się z patologiami w Kościele katolickim. „Dom zły” i „Drogówka” pokazują degenerację systemu, „Wesele” to lustro polskich przywar, a „Róża” ukazuje dramat jednostki w obliczu totalitaryzmu.

1 tydzień temu
9




English (US) ·
Polish (PL) ·