Reklama 3 tysiące złotych na miesiąc.
Na szczycie zestawienia znalazły się oczywiście marki znane z zachodniego dziennikarstwa – The New York Times, BBC, CNN. Jednak prawdziwa zmiana zachodzi kilka pozycji niżej. Wśród 50 największych portali informacyjnych świata aż trzy indyjskie witryny notują spektakularne wzrosty rok do roku. Hindustan Times urósł o niemal 89 proc., India Times o 58 proc., a portal India.com – również o ponad 58 proc. W tym zestawieniu chodzi o dane rok do roku.
Dla porównania, jak podaje Press Gazette, w tym samym okresie brytyjski "The Sun" stracił blisko 28 proc. ruchu, a amerykański “New York Post" – ponad 25 procent. Nawet wielka maszyna medialna “Daily Mail” skurczyła się o jedną czwartą.
Indyjski sposób na kryzys
Co sprawia, że indyjskie media online tak skutecznie odpierają globalne trendy spadkowe? Wbrew pozorom, to nie tylko kwestia liczby ludności – choć 1,4 miliarda obywateli to oczywisty atut. Klucz leży głębiej: w strategii dystrybucji treści, szybkości adaptacji mobilnej technologii i lokalnym podejściu do użytkownika.
Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
Czytaj także: “AI-owy Armageddon” u wydawców w USA, a co w Polsce? „O krok do tyłu za głównymi trendami na świecie”
Serwisy informacyjne w Indiach od dawna stawiają na hybrydę. To miks wiadomości lokalnych, ogólnokrajowych i globalnych, opakowany w formę maksymalnie dostosowaną do smartfonów i aplikacji społecznościowych. To właśnie tam powstają najnowocześniejsze agregatory newsów, jak Dailyhunt (spersonalizowane newsy z 14 indyjskich językach) czy Inshorts, które przekładają złożone informacje na szybki, łatwo przyswajalny format, szczególnie atrakcyjny dla młodego, mobilnego odbiorcy.
Czytaj także: BBC w nowej informacyjnej aplikacji mobilnej stawia na personalizację
Co więcej, język – a raczej wiele języków – odgrywa fundamentalną rolę. Indie to nie tylko angielski i hindi. To także bengalski, tamilski, telugu czy marathi. Portale informacyjne, które potrafią dostarczyć treści w języku użytkownika, zyskują lojalność i przewagę, o jakiej globalne marki mogą tylko marzyć.
Press Gazette: Zmierzch zachodnich gigantów internetu?
Tegoroczne dane sugerują, że media zachodnie przeżywają trudny moment. Choć “The New York Times” w kwietniu 2025 po raz pierwszy wskoczył na pierwsze miejsce rankingu, wyprzedzając BBC, nie jest to efekt wielkiego boomu “NYT” – raczej rezultat spadku BBC, wynikający ze zmiany metodologii liczenia ruchu, podaje Press Gazette.