W czasie, gdy sieci elektroenergetyczne stają się fundamentem transformacji energetycznej, Schneider Electric postanowił nie tylko mówić o zmianie, ale pokazać ją w praktyce. I to w całym kraju.
Projekt „Moc Sieci. Sieć Mocy” był czymś więcej niż tylko prezentacją technologii. Stał się platformą bezpośredniego dialogu między Schneider Electric a uczestnikami rynku – inżynierami, operatorami, przedstawicielami przemysłu i administracji. W ciągu kilku tygodni firma odwiedziła 24 lokalizacje w Polsce, organizując 20 spotkań zamkniętych oraz 4 wydarzenia otwarte dla szerszej publiczności. Wszystko po to, by zbliżyć zaawansowane rozwiązania technologiczne do rzeczywistych wyzwań, z jakimi mierzy się dziś polska energetyka. W centrum inicjatywy znalazły się zarówno kwestie niezawodności infrastruktury i cyfryzacji sieci, jak i zagadnienia zrównoważonego rozwoju, rosnących wymagań regulacyjnych oraz wyzwań związanych z integracją odnawialnych źródeł energii.
Inteligentna sieć
W ciągu ostatnich kilku lat sieci elektroenergetyczne przeszły fundamentalną transformację. Z fizycznych elementów systemu stały się aktywnymi strukturami, zdolnymi do reagowania w czasie rzeczywistym, integrowania odnawialnych źródeł energii, ograniczania strat i zapewniania ciągłości dostaw. I choć stale pojawiają się nowe wyzwania, od konieczności modernizacji, przez dostosowanie do unijnych dyrektyw, aż po odporność na cyberzagrożenia, coraz więcej rozwiązań jest dostępnych „tu i teraz”.
Schneider Electric pokazał je w praktyce. W mobilnym showroomie, który odwiedził m.in. Warszawę, Poznań czy Wrocław, uczestnicy mogli zapoznać się z rozdzielniami średniego napięcia niezawierającymi gazu SF6 SM AirSeT oraz RM AirSeT, cyfrowymi zabezpieczeniami PowerLogic P5 oraz PowerLogic P7 oraz systemem EcoStruxure ADMS wspierającym zarządzanie i monitorowanie sieci dystrybucyjnej. Wszystko to w interaktywnej formule, z możliwością konsultacji z ekspertami, testowania funkcjonalności i wymiany doświadczeń.
– Współczesna energetyka to nie tylko rozwój technologiczny, ale przede wszystkim konieczność szybkiej adaptacji do zmieniających się warunków: prawnych, środowiskowych i operacyjnych – mówi Anna Nowak-Jaworska, prezeska Schneider Electric Polska. – Naszym celem było wyjście poza klasyczny schemat prezentacji. Chcieliśmy dotrzeć tam, gdzie decyzje o transformacji energetycznej zapadają codziennie: do operatorów, integratorów, firm przemysłowych. Pokazać, że nowoczesna energetyka to nie odległa wizja, ale dostępne już dziś technologie.
Bezpieczna i bardziej stabilna przyszłość
Prezentowane rozwiązania zostały zaprojektowane z myślą o rzeczywistych wyzwaniach sektora, takich jak elastyczność operacyjna, bezpieczeństwo dostaw, serwis predykcyjny, monitorowanie parametrów sieci w czasie rzeczywistym czy możliwość skalowania rozwiązań w zależności od potrzeb klienta.
Jednym z podstawowych rozwiązań prezentowanych podczas spotkań była rozdzielnica średniego napięcia z gamy AirSeT, oparta na izolacji czystym powietrzem. Pozwala ono wyeliminować z użycia gaz SF₆ – jeden z najsilniejszych znanych gazów cieplarnianych. Rozwiązanie to nie tylko poprawia bezpieczeństwo operacyjne i środowiskowe, ale odpowiada też na nowe wymagania regulacyjne dotyczące dekarbonizacji infrastruktury. Drugim filarem prezentowanych rozwiązań są dane, coraz bardziej kluczowe w zarządzaniu siecią. System EcoStruxure ADMS umożliwia operatorom predykcyjne zarządzanie ruchem, wykrywanie anomalii, optymalizację rozdziału mocy i reagowanie na zdarzenia zanim do nich dojdzie. To technologia, która zmienia sposób myślenia o infrastrukturze – z reaktywnego na proaktywny.
– Cyfryzacja jest dziś nie tylko odpowiedzią na nowe wyzwania, ale realnym sposobem na zwiększenie odporności sektora energetycznego – mówi Adam Lizończyk, Dyrektor Segmentu Energetyki na obszar Europy Centralno-Wschodniej w Schneider Electric. – Nasze doświadczenia z kampanii pokazują, że największym wyzwaniem nie jest dostępność technologii, ale szybkość, z jaką potrafimy ją wdrożyć. Dlatego stawiamy na partnerstwo, edukację i bezpośredni dialog z tymi, którzy na co dzień zarządzają polską infrastrukturą energetyczną.
Zmiana systemowa wymaga relacji
Hasło kampanii – „Moc Sieci. Sieć Mocy” – odnosi się zarówno do potencjału nowoczesnych technologii, jak i do wartości sieci relacji, jakie udało się zbudować podczas cyklu spotkań. Transformacja energetyczna to proces, który wymaga współpracy między technologią a człowiekiem, producentem a użytkownikiem, centrum a regionami. Z tej perspektywy kampania Schneider Electric miała także charakter systemowy wzmacniając dialog, edukując rynek i promując standardy, które w nadchodzących latach mogą zredefiniować polską energetykę. Roadshow może i się zakończyło, ale pytania, które padły, pozostają aktualne: jak budować odporniejsze sieci? Jak łączyć efektywność z dekarbonizacją? Jak nie zgubić człowieka w świecie automatyzacji?
Jeśli energetyka ma być naprawdę nowoczesna, musi być również bliska. Taka była ta kampania: osadzona w realnych potrzebach, dostępna lokalnie i zorientowana na przyszłość.